Jumaat, 2 Ogos 2013

Dresti Hindu: Klesa

Om Swastiastu!


Sudah lama kita tidak membincangkan mengenai dresti Hindu kita. Baru-baru ini aku ada terbaca dalam laman kepunyaan seorang penganut ajaran Buddha keturunan Siam senegara yang menyebut bahawa, "Musuh utama manusia yang wajib dibunuh-bunuh itu ialah kleśa yang berdiam di hati. Malangnya manusia itu gelap hatinya sehingga tak mengenali musuh ini lantas dibunuhnya nyawa ciptaan bernyawa yang lain kerana disangkanya musuh akibat kegelapan dirinya itu". 

Jadi dalam masukan kita ini, aku ingin bercakap tentang ക്ലെശാ kleśa yang kita sering dengar dalam yoga. Ertinya dalam bahasa Melayu itu adalah "racun". Sloka ketiga dari Yogasutra Patanjali mengenalpasti lima jenis racun atau പഞ്ചക്ലെശാ panchakleśa. Disebut Patanjali:

അവിദ്യാസ്മിതാരാഗദ്വെഷാഭിനിവെശാഃപഞ്ചക്ലെശാഃ (൩)

Awidyāsmitārāgadweṣābhiniweśāh pañca kleśā (3)

Ertinya:

Lima racun itu adalah.......
  • Awidyā atau kejahilan dalam bentuk kesilap pahaman tentang hakikat. 
  • Asmitā dalam bentuk kesilapan dalam pengenalan Jiwa dengan intelek (kemampuan pengetahuan).
  • Rāga iaitu keterikatan pada bahan maya.
  • Dwea atau rasa menyampah, antipati, benci, jijik dan meluat.
  • Abhiniweśāh atau takut dengan kematian yang terbit dari sikap terlalu condong kepada dunia atas dasar kejahilan.
Nanti sambungannya akan aku perbuat pula bagi pemahaman dalam ajaran Buddha dan pemikiran para Sarmana. Penerangannya mungkin panjang sedikit kerana perlu gabungan pula kepada tradisi Mahayana dan Therawada bagi mengelakkan pemahaman separuh tiang. Ku tekankan juga bahawa perkara ini sangatlah penting bagi perkembangan jiwa tuan budiman.

2 ulasan:

  1. selamat pagi
    Om Swastiastu

    terima kasih atas artikelnya, dengan sumber yang sangat jelas, semoga artikel2 ini dapat menyeimbangkan berita negatif tentang Hindu dan ajaran Dharma lainnya

    salam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Om Swastiastu

      Sama-sama, semoga dapat diperguna pula bagi kemajuan jiwa bangsa Hindu sekelian tanpa mengira siapa guru padmapadam pada baktinya.

      Subha bhagyamani... Moga bertuah direstui Nya senantiasa.

      Padam