Sabtu, 17 Jun 2017

Sistem Varna


Pada asasnya, varna ini merujuk kepada susuhunan, jenis atau kelompok. Istilah ini merujuk kepada kelompok sosial dalam dharmasastra. Dharmasastra ini mengelaskan masyarakat manusia itu kepada empat varna iaitu:
  • Brahmāṇa - terdiri daripada pedanda, pinandita, sastrawan, sarjana dan guru-guru
  • Kṣatriya - terdiri daripada raja pemerintah, pentadbir seperti menteri dan tentera
  • Vaiśhya - terdiri daripada golongan pedagang dan petani
  • Śūdra - terdiri daripada buruh dan pekerja umum.
(Sila klik bahagian yang ditebalkan untuk maklumat)

Pembahagian kelompok sosial masyarakat Hindu ini tidak mempunyai maksud yang sama dengan pembahagian perkauman berdasarkan warna kulit yang diajarkan oleh orang Eropah menerusi istilah kasta mereka. 

Sistem ini dibincangkan dalam sastra-sastra Hindu dan difahami sebagai ciri-ciri masyarakat yang ideal. Konsep ini pada awalnya dikesan dari Purusha Sukta dalam Rgveda. Kesarjanaan moden walau bagaimanapun percaya bahawa ayat ini dimasukkan pada zaman terkemudian, kemungkinannya menghasilkan piagam mitos mengenai pembahagian masyarakat ini. 

Ulasan mengenai sistem ini selalunya diambil dari Manusmrti. Banyak juga sastra Hindu lain serta doktrinnya yang mempersoal dan tidak bersetuju dengan sistem ini untuk mengelaskan masyarakat.

Di samping itu, ada juga klasifikasi mengenai kelompok Chaṇḍaḷa yang berada di luar lingkungan masyarakat Arya. Klik di sini untuk maklumat lanjut mengenai kelompok ini. 

Pic source and credit: Bapa Wayan Suyasa (Web Blog), Bali, Rembang Indonesia.