Jumaat, 19 Ogos 2011

Garuda Purana: Seksaan Dalam Neraka

Garuda Purana merupakan salah satu purana yang agung di benua India. Ia mengandungi maklumat tentang seksaan yang diberikan kepada orang yang melakukan jenayah semasa hidupnya selepas mati dia mati. Ia menerangkan 24 jenis seksaan yang diberikan kepada orang jahat selepas mati.

Antakuupam

Barangsiapa yang membunuh orang alim beriman dan menipu wali-wali akan diseret ke sini. Telaga ini dipenuhi oleh haiwan-haiwan seperti haiwan berbahaya, serangga berbisa, ular, dan burung. Haiwan-haiwan ini akan menyeksa pendosa sampai tamat tempoh perlakuan dosanya.

Kirumibhojanam

Sesiapa yang memakan makanan tanpa menyembahnya kepada Tuhan akan mengambil rupa cacing. Cacing lain di tempat ini akan menggigitnya.

Sunmaali

Yang menggatal akan dicucuk dengan senjata tajam.

Paribaathanam

Pemabuk akan dihantar ke sini. Dia akan diberi minum besi cair mendidih.

Pandrumukam

Tempat seksaan dalam neraka ini kelihatan seperti muka babi. Ia merupakan tempat hukuman raja atau pemerintah yang menghukum dengan tiada adil serta mereka yang menyeksa orang tua yang lemah. Penjaga neraka akan mematahkan kaki dan tangan mereka dan mereka akan digelek macam tebu sehingga tanpa sedar mereka pengsan.

Vajrakuundam

Hubungan terlarang akan menyebabkan pendosa diseksa dengan dipaksa memeluk batang besi panas selain akan disebat penjaga neraka.

Thaamisrum

Yang merampas isteri orang lain, harta atau anak-anak orang lain akan dibalun teruk oleh penjaga neraka. Mereka akan berada dalam keadaan separuh sedar, sentiasa ketakutan, dan berada dalam kesakitan.

Annatha Thaamisrum

Orang yang menipu pasangan hidupnya, dan tidak memberi nafkah makan minum seeloknya kepada teman hidup akan diseksa sehingga kelihatan macam pokok mati. Mata mereka akan dibutakan atas dosa mereka.

Rauravam

Orang yang merampas harta orang lain dengan kata-kata manisnya, licik lidahnya menipu, serta memusnahkan keluarga-keluarga lain demi kebahagiaan hidupnya sendiri akan mati dalam kepapaan. Dalam neraka nanti, mereka yang dianiayainya akan mengambil rupa kejam daripada ular berbisa dan menyeksanya. Pendosa kategori ini akan ditahan di Mahaarauravam sehingga tamat segala hukuman!

Kumbibagam

Yang membunuh dan menyeksa haiwan lalu memakan dagingnya akan diseksa di dalam minyak panas mengelegak. Mereka kekal di dalamnya ribuan tahun jutaan tahun tiada lah tahu.

Kalasuthiram

Anak-anak tak berguna yang menghalau ibu bapa keluar akan diseret ke neraka ini. Neraka ini ada api yang panas membara habanya tidak tertahan. Luaran dan dalaman akan terseksa. Tiada makanan dan air pun dalam neraka ini. Pendosa akan berdiri, berjalan sekeliling dan mengelupur kesakitan dalam neraka ini.

Asibathiram

Yang berpindah ke agama lain tanpa sebab musabab yang munasabah akan diseksa di sini. Dalam neraka akan ada tempat yang daunnya tajam seperti pisau. Mereka ini akan dilibas dengan tali pinggang yang bucunya tajam-tajam. Yang cuba lari dari neraka pula akan terkena seksaan lagi teruk dari batu-batan dan daun tajam yang memotong. Mereka akan dipotong kerat oleh daun-daun tajam sehingga tamat seksaan.

Saarmehyathanam

Yang membakar dan meracun orang lain, yang menyembelih orang lain dan ahli politik yang merosakkan negara akan diseksa di sini. Mereka akan diberi makan kepada anjing, dan sebelum bebas 700 ekor anjing akan menggigit mereka.

Ahvisi

Pendosa akan dilempar dari tempat tinggi atau gunung tinggi sehingga hancur berkecai badan mereka kerana dasar jurang itu keras. Badan mereka yang berkecai itu akan dikutip semula oleh penjaga neraka dicantumkan semula dan seksaan berulang.

Shaarargartham

Sesiapa yang menghina orang yang layak, atau orang-orang alim serta bongkak dengan dirinya sambil menghina orang lain yang layak akan diseksa dengan diikat terbalik kaki ke atas kepala di bawah sambil dipukul teruk oleh penjaga neraka.

Rashoganam

Barangsiapa yang melakukan yagna (korban) manusia dan haiwan akan diseret ke sini. Sesiapa yang memakan daging korban-korban ini juga akan diseksa. Yang membunuh haiwan akan berubah menjadi haiwan yang dibunuh. Yang dibunuh itu akan merupa manusia dan mengoyak daging pembunuh itu lalu makan dan minum darahnya.

Sulapurohtham

Barangsiapa yang menipu orang tak berdosa yang mempercayainya, mereka yang membunuh diri dengan menusukkan trisulo ke badannya akan diseret ke sini. Trisulo dan burung yang berparuh tajam akan menusuk mereka.

Thanthasukam

Pendosa akan dihantar ke neraka yang ada makhluk beracun dengan kepala lima atau tujuh. Makhluk-makhluk yang memenuhi tempat seksaan ini akan memakan pendosa.

Vadaarohtham

Yang menyeksa haiwan yang tinggal di gua, lembah, dan jalinan sarangnya akan dihantar ke lubang berapi mengeluarkan asap, dan diseksa dengan racun di dalamnya.

Paryaavaathanagam

Yang merungut apabila tak puas hati dengan tuan mereka walaupun makanan dihantarkan oleh tuan kepada mereka akan dihantar ke sini. Matanya akan dipatuk oleh burung gagak sehingga tercabut biji matanya.

Susimukam

Barangsiapa yang bermegah sombong dengan harta kekayaannya, yang menunjukkan benci kepada yang papa miskin, yang menanam hartanya dan menyuruh jin menjaga hartanya, serta enggan memulangkan harta benda yang dipinjamnya akan diheret ke neraka ini. Pendosa ini akan diikat dengan tali dan badannya akan dikerat-kerat.

Agni Guudam

Barangsiapa yang mengambil hak orang lain secara paksa akan dibawa naik ke tempat seperti loteng dalam neraka dan akan dibakar tidak henti-henti.

Vaitharani

Barangsiapa yang tidak hormat pada sastram akan dilempar masuk dalam sungai yang dipenuhi dengan darah, lemak, nanah, daging busuk, rambut, tulang dan tali perut. Yang melakukan jenayah ini tidak akan dapat naik ke tebing kerana tiada siapa akan membantunya keluar.

Puuyohtham

Barangsiapa yang meninggalkan budayanya, berhubungan haram dengan wanita kasta rendah, yang tidak menjaga disiplin diri menurut dharma hidup sebagai burung atau haiwan bebas akan diheret ke neraka untuk memakan isi perut, minum darah, minuman kencing, dan nanah.

Prinarohkam

Barangsiapa yang membela keldai dan anjing serta menggunakan binatang-binatang ini untuk berburu akan menjadi sasaran busur panah penjaga neraka.

Visasnum

Penjaga neraka akan melibas barangsiapa yang mengorbankan lembu untuk berbangga-bangga.


2 ulasan:

  1. Terima kasih.

    Your blog on Garuda Purana, will be an inspirational to many children.

    BalasPadam
    Balasan
    1. You're welcome, I wish that it helps to strengthen our children's faith in our traditions through our scriptures. Thank you for the comment.

      Padam