Isnin, 22 April 2013

Mistik : Alam Roh dan Alam Manusia

Oleh Bapa Bhagyasali
Terjemahan oleh NG


Dalam jagat raya ini, ada lah juga loka bagi 10 alam dharmma iaitu alam para Buddha, alam para Bodhisatwa, alam Pratyeka Buddha, alam Srawaka, dan enam alam yang disebut sebelum ini. Ada alam para Buddha misalnya seperti alam Tanah Murni Sinaran Murni di Timur dan Tanah Murni Penuh Suka di Barat. Makhluk di langit atau pun makhluk samawi menurut gaya bahasa penganut agama seperti penganut Islam mempunyai alam yang terbahagi kepada tiga pula dan ada 28 langit.

Manusia seperti kita ini, ada dunia dengan tiga lautan dan lima benua semuanya. Dalam kalangan manusia ada pelbagai bangsa dengan bentuk tubuh dan kulit bermacam warnanya. Setengahnya itu kaya, yang lain pula miskin. Ada yang cerdik dan ada yang lembap akalnya. Binatang pun begitulah juga ada dunia mereka sendiri. Setengahnya terbang di udara, setengah merayap atas tanah dan setengah yang lain berenang di lautan atau lopak berair. Begitu juga halnya dengan makhluk halus, roh-roh tak bertubuh di dalam jagat raya dan hantu dalam neraka pun ada pelbagai cara dan bentuk kehidupan. Hantu tinggal dalam alam seperti manusia juga. Berkeluarga, bekerja untuk diri sendiri dan sebagainya. Ada yang kaya ada yang papa kedana. Dunia mereka pun ada kesedihan ada pertelingkahan. Hantu dan makhluk halus secara keseluruhannya pun ada banyak jenis tabiat pula. Ada yang ganas kejam ada yang baik mulia.

Makhluk halus, roh dan hantu semua sangat rapat sebenarnya dengan satu sama lain. Semua pun berada di bumi yang sama. Lagipun bukan semua hantu itu terjelma dalam neraka. Ada juga yang berada dalam kalangan kita. Di kiri kanan kita ada saja mereka. Mungkin mereka sedang memerhatikan kita sedang membaca tentang mereka. Tak perlu nak mengembara ke neraka semata-mata nak bertemu dengan hantu sebab hantu itu ada di merata tempat dalam dunia kita pun ada. Apakah hantu yang ada dalam dunia kita ini? Tengok saja sekeliling kau orang itu. Tak perlu nak bandingkan orang agama ini baik, agama itu jahat. Agama ini masuk dalam neraka atau agama itu masuk dalam sorga. Tengok dalam lingkungan diri korang sendiri.

Yang menyalahgunakan dadah, minum ayer ketum, membazir masa melibatkan diri dalam perkara sia-sia, berzina, mencederakan orang lain dan mengebom orang, melakukan tindakan ganas, merompak orang, merasuah, menyamun, menjadi penyangak dan pembunuh. Bukankah mereka ini semua lebih teruk daripada hantu dan jahat daripada setan kalau menurut gaya bahasa orang Islam atau orang Kristian dan Yahudi? Bukankah kita pun pada masa-masanya tergoda untuk menjadi seperti hantu dan setan juga? Menahan bantuan yang patut diterima bagi yang layak menerimanya, yang berpaling apabila melihat kejahatan atau kesilapan tanpa membetulkannya, yang syak wasangka memanjang kepada orang, yang bercakap buruk mengenai kawannya, berjiwa kejam walaupun kita tahu bahawa buatan kita itu kejam dan mencederakan jiwa dan perasaan makhluk yang lain? Tak betulkah yang setan berupa manusia ini pun lebih jahat dan teruk daripada setan dari neraka?

Bila kita pikir tentang hantu setan ini, kita selalunya hanya terpikir hendak mencari pedanda atau bhikkhu serta meminta restu mereka bagi rumah atau benda kepunyaan kita. Tapi pernahkah kita selalu terpikir untuk mendapatkan restu bagi "hantu-hantu" dalam dunia kita? Bila hantu dan setan itu direstui dan dibebaskan daripada kesengsaraan, maka amanlah pikiran kita suko niroga nirupadrawa tiada gangguan di kediaman kita. Sama halnya dengan "setan manusia" ini jika dibebaskan daripada kesengsaraan, akhlaknya akan diangkat dan sangkom pun akan mendapat ketenangan. 

Apakah caranya kita boleh membebaskan "setan manusia" itu? Cara penganut ajaran Buddha yang pertamanya adalah meminta perlindungan Trairattana, memegang Panchasila atau Pancha Sikkhapadam, mengamalkan Paramita atau Enam Kesempurnaan, serta menjalankan Dasa Bhumika. Meminta perlindungan Trairattana yang sebenarnya membawa kepada keselamatan penganut ajaran para Arya dan Buddha itu bererti jangan kita jatuh dalam alam neraka; Meminta perlindungan Dharmma itu bererti jangan kita jatuh dalam alam haiwan; Meminta perlindungan Sangkom itu bererti jangan jatuh dalam alam hantu lapar. Jika semua kita menjunjung Panchasila - jangan membunuh nyawa, jangan mencuri menyamun, jangan melibatkan diri dengan hubungan jenis, jangan bercakap kasar mencarut dan jangan melibatkan diri dengan perkara yang memabukkan maka jauhlah kita daripada segala setan dan kejahatan. Kita tidak akan lagi menyemai benih kejahatan yang akan menyebabkan kita terjelma dalam alam neraka atau menjadi hantu atau roh jahat.

Dalam dunia serba moden ini, kejahatan ada sahaja di sekeliling kita. Jika untuk sebarang sebab pun salah seorang daripada kita ini dicemari oleh kejahatan maka segeralah kembali kepada Arya Dharmma supaya dimurnikan semula diri kita. Jika semua kita ini berbakti dan menyebarluaskan nilai-nilai kebajikan dalam masyarakat, menyokong pendidikan, membantu yang lain tanpa mementingkan diri dan menaikkan semula tahap masyarakat ke arah kebaikan, maka semua "setan berupa manusia itu akan terbebas daripada kesengsaraan mereka. 

Saya ucapkan ribuan terima kaseh kepada tuan-tuan budiman yang hadir pada malam ini. Harapan saya supaya usahak kita ini boleh memadamkan "hantu" dalam diri kita dan setiap orang itu akan menjadi manusia yang sebenar-benarnya dan berpekerti mulia. Daripada sentiasa terpikirkan hantu, ada baiknya berpikir mengenai Phra Guru. Berbanding dengan bertindak seperti hantu setan, haruslah kita sedari sifat Buddha dalam diri kita. Jadinya, alam manusia ini akan menjadi Tanah Murni dan tak perlu kita nak risau tentang neraka lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan