Jumaat, 27 September 2013

Pembuka Siddha

Om Swastiastu!


  Dalam pandangan falsafah Hindu Tantra dan Saiva Kashmir, Siddha ini merujuk kepada Guru Siddha yang boleh mengangkat masuk pelajar ke dalam yoga menerusi Saktipat. Dalam bahasa Tamil pula, Siddham berpengertian "orang yang sempurna" dan merujuk kepada ajaran agama Hindu mengenai orang yang sudah melampaui ahamkara atau ego, menguasai pemikiran dengan menjadikannya berada dalam kawalan kesedaran dan mengubah tubuh manusia yang biasanya mengandungi guna-guna Rajotama yang tepu menjadi tubuh lain yang dikuasai Sattva. Keadaan ini dapat dicapai menerusi tapa yang malar senantiasa.  

Siddha boleh juga dipanggil sebagai orang alim, sadhu, sang natha atau yogi pertapa kerana mereka semua pun mengamalkan konsep pengorbanan yang disebut sebagai Sadhana. Di Nusantara mungkin digelar ajar-ajar atau pun ubun-ubun bagi yang perempuannya. Selain itu, seorang siddha itu dinirwacanakan juga sebagai seorang yang mencapai Siddhi. Siddhi sebagai kemampuan atas kebiasaan ini dianggap sebagai kebolehan yang digilap keluar dari terpendam dalam diri seseorang dalam jalan siddha tidak pula dianggap sebagai Siddha yang sudah maju dalam Pranava atau Om. Pranava ini merupakan lapisan kerohanian atau kejiwaan bagi makhluk. Siddhi dalam rupa murninya itu bererti "pencapaian jati diri tiada celaan dengan Hakikat iaitu Brahman; kesempurnaan jiwa". Jadi, tuan-tuan sekelian, jika tuan ingin mencari Siddhi, carilah yang dalam rupa murni itu. Bukan yang diertikan dengan kemampuan luarbiasa itu....

Dalam kepercayaan dharma masyarakat Jinagama, para Siddha ini merupakan roh atau jiwa yang sudah bebas disebabkan mereka sudah menghapuskan segala ikatan karma. Ertinya di sini, Siddha itu merujuk kepada mereka yang sudah meninggalkan tubuh kasar dan berada dalam bentuk murni jiwa atau roh sahaja. Mereka berdiam di Siddhasila yang bertempat di atas Jagat Raya tapi tiada diketahui kedudukannya oleh sesiapa pun makhluk dalam lokamaya ini.

Penggunaan awal kata nama ini boleh dikesan dalam Maitreya Upanishad dalam ikatan Adhiya Ketiga apabila penulis ikatan itu mengisytiharkan bahawa, "Akulah Siddha". Sannasiddha menurut kepada prasasti Gupta merujuk kepada nama seorang upasaka. Bhibuti Baruah dalam buku, Aliran Ajaran Buddha dan Pecahan Alirannya mukasurat 156 menyatakan bahawa Svetasvara (2.12) mempersembah prasyarat kepada masuk ke "Tubuh Siddha".     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan