Khamis, 24 Oktober 2013

Bahasa Kepulauan Selatan Lama

Om Swastiastu


Bahasa kepulauan lama ini sebenarnya adalah leluhur kepada bahasa-bahasa termasuklah bahasa Melayu. Untuk segmen yang ini, aku cuba hendak memasukkan pembentukan semula leluhur bahasa orang kepulauan selatan sekadar buat pengetahuan. Ahli bahasa baru-baru ini seperti Malcolm Ross dan Andrew Pawley telah membina leksikon besar bagi bahasa Kelautan Lama dan bahasa Pulau Pelbagai Lama sekitar 2009.

Bahasa Melayu Purwa Pulau Pelbagai ini membentuk semula leluhur bahasa-bahasa Melayu Pelbagai Pulau, yang merupakan pecahan bahasa Kepulauan Selatan yang terbesar sekali. Bahasa Melayu Purwa Pelbagai Kepulauan ini merupakan leluhur kepada semua bahasa Kepulauan Selatan yang dipertutur di luar pulau Taiwan, dengan pengecualian mungkin bahasa Tai-Kadai (jenis bahasa Siam) jika hipotesis bahawa bahasa Tai-Kadai itu merupakan turunan bahasa Kepulauan Selatan Purwa tapi bukan pula pecahan bawah bahasa Melayu Pelbagai Kepulauan. 

Dhwani Prakriyam

Bahasa Kepulauan Selatan Lama dibentuk semula dengan membentuk beberapa golongan padanan antara wiyanchana dalam pelbagai bahasa Kepulauan Selatan lain dengan menurut cara perbandingan. Walaupun dalam teori, keputusan sepatutnya menjadi kabur, namun amalinya banyak sekali golongan bahasa yang menimbulkan pertelingkahan pula antara pelbagai sarjana berkaitan dengan bilangan dan ciri kepada swanima dalam bahasa Kepulauan Selatan Lama.

Pada masa lalu, pertelingkahan berkaitan sama ada kelompok padanan itu adalah benar atau hanya mewakili perkembangan bertampuk-tampuk dalam bahasa tertentu sahaja. Bagi ketidaksetujuan yang masih kekal kini, para sarjana mula menerima secara umum kelompok padanan sebagai sah namun tak setuju pula mengenai sampai tahap mana perbedaan dalam kelompok itu boleh dikesan semula ke bahasa Kepulauan Selatan Lama atau mewakili kelompok-kelompok bahasa yang merupakan ranting kepada bahasa yang satu. 

Binaan Semula

Yang pertama adalah swanima yang dibina semula oleh Robert Blust, seorang profesor dalam bidang bahasa di Universiti Hawaii di Manoa. Sejumlah 25 wiyanchana bahasa Kepulauan Selatan Lama, empat suara, dan empat samyukta swara dibina semula oleh beliau. Namun, Blust memberitahu bahawa setengah binaan semula wiyanchana itu masih lagi boleh diperdebat dan dipertikaikan.  

Yang kedua oleh John Wolff (2010) yang menerbitkan Pembentukan semula Bahasa Kepulauan Selatan Lama dalam Fonologi Berglosari Bahasa Proto-Austronesia. Beliau membentuk semula sejumlah 19 wiyanchana, empat swara (i, u, a, e atau e pepet) dan empat samyukta swara iaitu (ay, aw, iw, uy) dengan tekanan suku kata.

Banyak lagi pembentukan semula sebutan dan ejaan bagi bahasa purwa ini. Tapi yang dapat dipersembah di sini cuma duanya sahaja lah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan