Prettam atau Pettam ini merupakan sejenis makhluk halus yang dijelaskan menerusi sastera agama penganut ajaran Buddha, agama orang Hindu, agama Sikh dan ajaran Jina. Makhluk ini menjalani kesengsaraan yang melebihi kesengsaraan manusia lalui. Utamanya, lapar dan dahaga bersangatan. Selalunya ia diterjemah menjadi hantu lapar sahaja berdasarkan kepada terjemahan bahasa Cina dari sastera ajaran Buddha aliran Mahayana yang berbahasa Sanskerta. Punca awalnya, seperti Petawatthu itu lagi pelbagai. Penerangan ini diberikan dalam konteks yang lebih ringkas.
Prettam ini sebenarnya jiwa manusia yang pada kehidupan lampaunya itu salah laku, rosak susila, suka bermuslihat, dengki dan tamak. Kesan karma hasil kegiatan pikirannya itu, dia pun dikenakan hukuman kelaparan melampau terhadap perkara yang menyebabkannya menjadi keji pada kehidupannya yang lalu. Tradisinya, benda yang diidamkan jiwanya itu merupakan permainan matanya sahaja dari tahi atau bangkai, walaupun dalam cetera yang baru-baru ini, boleh jadi pelbagai jenis benda yang pelik-pelik.
Prettam ini ertinya roh orang yang sudah mati. Terbitan kata dari perkataan praita iaitu yang sudah pergi. Dalam bahasa Sanskerta klasik, sabdawali ini merujuk kepada roh orang yang dah mati sesiapa pun, tapi utamanya kepada mereka yang tubuhnya belum dijalankan lagi upacara pembakaran. Kadangkala prettam ini boleh juga merujuk kepada hantu atau setan. Sabdawali ini dipakai dalam ajaran Buddha bagi menggambarkan salah satu daripada enam tahap mungkin kepada kelahiran semula.
Prettam tidak kelihatan di mata kasar manusia. Tapi setengahnya percaya bahawa ia boleh dikesan deria manusia yang berada pada tahap pemikiran tertentu. Mereka ini digambarkan seperti manusia, tapi kulit cengkung macam mumia, anggota tubuh yang cekung, perut besar dan meleret serta leher kurus. Rupa ini adalah gambaran keadaan tahap mental mereka. Selera besar, digambarkan dengan perut, tapi tak mampu memenuhkan selera itu. Yang itu digambarkan menerusi leher yang kurus. Kesenian Jepun Buddha samaya Heian menggambarkan prettam sebagai berupa manusia kurus cengkung tapi perutnya kembung buncit dengan mulut yang kecil dan tekak pun kecil. Selalu digambarkan prettam ini menjilat air tumpah di biara Buddha diikuti oleh setan yang menggambarkan duka di pemikiran mereka. Kadangkala mereka dipaparkan sebagai bebola api atau asap.
Prettam berdiam di tempat yang jin bertandang dan di padang-padang pasir di bumi, menurut keadaan karma lampau mereka. Setengah mereka boleh makan sedikit tapi susah hendak menemui makanan atau minuman. Yang lain boleh dapat makanan dan minuman tapi nak menelan bahan makanan atau minuman pula sukar. Yang lain mendapati makanan yang hampir disuap ke mulut mereka menjadi berapi. Setenga lagi nampak makanan atau minuman tapi ia kemudian hilang sekelip mata sahaja. Kesannya, mereka selalu lah lapar. Begitu juga kesejukan dan kepanasan melampau. Sinaran bulan pun boleh jadi meneyeksakan bagi mereka ketika musim panas, manakala sinaran mentari membekukan mereka ketika musim sejuk. Penderitaan prettam ini selalunya menyerupai ahli neraka. Dan dua jenis makhluk ini seringlah dikelirukan. Perbedaan ringkas kedua-dua makhluk ini adalah neraka itu dibatasi oleh loka bawah tanah, manakala prettam itu berada di merata-rata sahaja di bumi atau di mana-mana.
Umumnya, prettam ini dipandang sebagai gangguan sedikit kepada manusia, kecuali kalau kehendak mereka itu disalurkan ke arah benda yang penting seperti, darah. Tapi, dalam setengah tradisi, disebut prettam pun cuba mengganggu orang lain memenuhi kehendak mereka menerusi khayalan, sihir, atau penyamaran. Mereka boleh juga menjadi halimunan atau merubah muka demi menakutkan manusia. Bagi penganut ajaran Buddha, prettam dipandang sebagai makhluk yang patut menerima belas kasihan. Di setengah biara Buddha, bhikkhu akan meninggalkan dana makanan, wang atau bungaan bagi mereka sebelum makan sebagai satu perkongsian dengan makhluk kejadian lain.
Tradisi Tempatan
Sejak tahun 657 M, penganut Buddha di Jepun mengamalkan upacara semahan kepada yang sudah pergi seperti penganut Buddha di tempat lain sekitar bulan Aswin dalam penanggalan Saka. Orang Jepun menggelar anak manja yang mengada-ngada pun sebagai prettam.
Bagi orang Hindu, prettam ini memang benar-benar wujud. Bukan semata-mata lambang sahaja. Mereka memang berupa, dengan tubuh mengandungi hanya angin dan angkasa, dua daripada lima unsur yang turut membentuk tubuh iaitu bumi dan lain-lain planet seperti air, angin, bahan gelap dalam angkasa, api dan tanah. Ada rupa lain lagi menurut karma kehidupan lampau apabila jiwa mengambil kelahiran dalam tubuh manusia atau rupa entiti lain yang cerdik dalam suatu planet, tapi dengan perbedaan unik dengan kehilangan salah satu daripada tiga unsur.
Dalam kepercayaan Hindu, atma atau jiwa itu terbatas dan melalui kelahiran lepas kematian dalam tubuh yang terkandung dalamnya pancha mahabhutam atau lebih. Jiwa dalam keadaan sementaranya itu murni dan kewujudannya itu sama dengan dewa tapi dalam rupa terakhir kelahiran bertubuhnya. Unsur kecuali angkasa dinirwacanakan sebagai isi serata Jagat dan baki empat itu merupakan ciri yang membentuk planet, bintant atau tempat kelahiran tubuh jiwa itu. Maka, sebab ini prettam tak boleh minum atau makan kerana seluruh tiga unsur iaitu api, air dan tanah tak ada dalam diri mereka, jadi mereka tak boleh makan atau minum.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan