Isnin, 30 Disember 2013

Pesanan Siddha buat Kehidupan Sihat


Sains Siddha ini berasal dari terbitnya tamadun awal itu sendiri. Orang tamadun awal menyukai dan memuja alam semulajadi seperti matahari, bulan, binatang, cahaya, hujan, angin, api, air, bumi dan angkasa yang mengelilingi mereka. 

Mereka hidup dengan harmoninya dengan alam semulajadi dan sangat-sangat berminat memerhatikan perubahan yang terjadi dan berlaku sekeliling mereka. Alam semulajadi turut memberi mereka segala keperluan bagi hidup bahagia, suka dan sihat. Kini, disebabkan kehidupan yang serba nak cepat, kita benar-benar kehilangan keajaiban alam semulajadi dan mulalah berjalan di bumi ini dengan penyakit-penyakit menyerang pemikiran dan tubuh. Kita tentunya memerlukan gaya kehidupan yang giat dan sihat seperti yang diajari oleh nenek moyang bagi kehidupan sihat. 

Nohi Anugavidhi Wolukkam

Sastera Siddha, Patharthaguna Cintamani, diberikanlah arahan-arahan yang berbentuk seloka-seloka bahasa Tamil bagi kehidupan yang dikarunia kesihatan. Digelarlah ia Nohi Anugavidhi Wolukkam. Ertinya itu, Pesanan pencegahan menurut susila dalam sastera ini. Di sini kita petiklah beberapa bahagian penting buat renungan dan amalan bersama. Setengah perkara tersebutkan itu kelihatan sukarlah hendak diamalkan di masa kini. Namun, usaha tiada kenal jemu, membolehkanlah kita mencapai kehidupan lebih sihat.

Janganlah kita menyimpan kencing dan berak. Tabiat membuang air kecil dan air besar setiap hari mestilah dibiasakan setiap pagi. Keadaan ini buat menjadikan rupakara saluran kencing dan saluran berak kau itu bersih. 

Menurut para Siddha, pengamalan hubungan jenis itu mestilah dilakukan dengan menurut masa-masa yang betul.

Susu mentega mestilah kau cairkan dengan air dan minyak sapi mestilah diambil dalam bentuk cecair selepas dipanaskan. Dengan menurut cara-cara mudah ini maka dapatlah ia membantu kau menghapuskan penyakit. Cara ini serta yang berikutnya akan membantu kita mengelakkan baginda Yama Dharmaraja.

Dinasihatkan supaya kau minum susu setiap hari. Susu sangatlah penting bagi memenuhi keperluan tubuh kau. Snanam minyak mestilah dilakukan dalam air panas sahaja. Tidur dan berhubungan jenis pada siang hari sangatlah tidak digalakkan kepada hamba rakyat oleh para Siddha. Carilah bini yang lebih muda daripada engkau untuk hubungan jenis yang baik. 

Pendedahan kepada matahari pagi hari tidaklah dinasihatkan tapi kau dinasihatkan mendedahkan diri pada matahari petang hari. Cahaya matahari petang itu baguslah buat tubuh kau. Kencing dan berak jangan kau tahan-tahan tapi mesti kau selesaikan kalau terasa. Air prit kau pun mestilah dipelihara dan hanya dilepaskan keluar hanya dengan persetujuan sahaja. Tangan kiri lipat dan letakkan bawah kepala masa kau tidur. 

Jangan makan benda-benda penyebab cirit-birit. Serpihan susu apabila dimakan campur sama air pun bagus buat kesihatan. Bahan dimasak hari sebelumnya walaupun sama tara dengan amertham mesti kau elakkan tak mau ambil! Walaupun kau dapat amertham, jangan kau makan kecuali bila kau terasa lapar sahaja. Maka, bagi sesiapa yang hidup sepada-padanya maka dia jayalah pada kematian menerusi baginda, Yama.

Makan tiga kali sehari tidaklah bagus, hanya makan dua kali sehari saja bagus buat kesihatan. Jangan tidur siang hari. Tapi dinasihatkan tidur malam hari sahaja! Teori Siddha menyatakan bahawa masa terbaik untuk hubungan jenis dengan bini kau adalah sekali sebulan. Makan bersulam air tidak dibenarkan. Minum cuma selepas selesai makan.

Kecuali Karunai Kilangu (Typhonium Trilobatum), makanan-makanan berubi dalam tanah lain jangan kau makan. Pisang muda itu dinasihatkan kau makan, jangan makan pisang masak ranum. Selepas makan itu, jalan sedikit. Orang ramai yang hidup cara begini tidak akan lah disentuh mudah-mudah oleh baginda Yama.

Ubat buat terbit muntah ambil sekali setiap enam nya bulan. Tindakan memaksa keluar sisa-sisa perut patut dilakukan sekali dalam empat bulan, contohnya ambil julap. Titisan hidung seperti tercatat dalam sastera patut diberi setiap 45 hari. Semua tindakan ini adalah bagi menyeimbangkan Vatha, Pitha dan Kapha dalam tubuh kau. Bercukur boleh kau perbuat sekali seminggu.

Snanam minyak berurut mestilah kau perbuat sekali selang empat hari. Dapatkan titisan mata sekali dalam tiga hari bagi membantu mengelakkan sakit mata dan untuk penglihatan yang baik. Jangan kau hidu bauan bunga atau minyak wangi semasa tengah malam kerana tak baik buat kesihatan.   

Pesanan Siddha ini termasuklah mengelakkan bau yang timbul dari wanita semasa dia datang bulan, jangan pergi dekat dengan kambing biri-biri dan juga keldai. Pada malam hari, jangan terkena bayang orang yang pegang lampu, bayang pokok yang terkena lampu. 

Hubungan jenis jangan berlaku semasa perut kau kenyang. Semasa matahari terbenam, jangan kau tidur, makan, kencing, buang air besar, berhubungan jenis dan jangan pakai pakaian kotor. Pada petang setiap hari, kau mesti sembah seekor lembu dengan anaknya, devata, nenek moyang dan guru kau. Hati-hati jangan kau duduk dekat dengan tempat yang air menitis dari rambut dan kuku. Jangan biar tubuh kau terkena air ini semua. Sesiapa yang patuh menurut pesanan ini semua akan selamatlah dari mulut kematian semulajadi.

Menerusi pesanan ini semualah, orang samaya dulu-dulu hidup aman sentosa selari dengan alam semulajadi dan jarang kena penyakit. Kita pun dinasiatkan hidup dengan aturan yang sama, mesra alam, tenang-tenang. Memang sukar hendak mengamalkan segala amalan ini hari ini disebabkan oleh gaya hidup sudah berbeda. Nenek moyang kita mampu menjalankan semua pesanan ini kerana mereka cuma hidup dalam alam semulajadi. Mereka sayang alam semulajadi, mencintai, memuja dan melindunginya sepenuh hati. Jadi, cubalah kita hidup dengan seiring bersama alam semulajadi semoga penyakit tidak mudah-mudah hinggap. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan