Himpunan nota, NG group
Apakah itu semadhi? Kata semadhi itu banyak pengertiannya. Contohnya, setengah puak berkata bahawa tapa semadhi itu adalah untuk menenangkan pemikiran. Mencetuskan keadaan yang tenang atau hening untuk beberapa ketika. Seperti pergi bercuti beberapa ketika, melarikan diri sebentar dari realiti sekeliling. Mungkin pengalaman luar biasa daripada realiti alternatif yang mencetuskan pengalaman lebih daripada biasa seperti keajaiban.
Tapa semadhi mengembalikan semula tubuh dan minda ke keadaan fitrah yang sebelum ini tidak berada dalam keadaan fitrah disebabkan oleh kebimbangan dan kebimbangan yang disyaratkan oleh duniawi. Ia nanti akan memberikan kesan kepada perubahan dan membawa minda dan tubuh kepada suka bahagia.
Kadang-kala, kita mungkin tak berasa tenang pun dalam tapa semadhi. Kadang-kala, ia berurusan pula dengan keadaan mendalam yang tak menyenangkan yang wujud dalam minda kita. Misalnya, tahap stres, tahap bimbang, tahap amarah, atau tahap ketagihan. Dan kelihatan pula setengah tapa itu tak setenang yang dijangkakan atau diingini. Tapi kita kena lah faham bahawa ia bukan seperti mengambil ubat atau dadah. Ia bukan perbuatan yang membawa kita kepada kesukaan dalam masa singkat. Tapi ia ditujukan untuk perubahan sebenar kepada minda dan hati. Untuk membawa minda, akal dan hati kita itu kepada fitrah, cerah, tenang dan hening......
Jadi, persoalannya pula bagaimanakah kita boleh memberikan kesan kepada perubahan atau penyembuhan bagi keadaan yang marah, sesal, tamak, ketagih, khayal, takbur, bimbang, stres, tekanan, ketakutan dan lain-lain? Bagaimana untuk mengubati perkara ini semua? Saudara Yutthadhammo lantas menyebutkan pula mengenai ajaran "akal cerah" sebagai dasar bagi mencetuskan "kesedaran cerah" daripada pengalaman tatkala ia berlaku setiap saat. Caranya itu adalah dengan kaedah purba bergelar, "mantra". Bukanlah kita membaca "mantra" itu dengan kata-kata yang hebat atau luar biasa tapi cukup dengan kata-kata biasa yang berkaitan dengan hakikat sekeliling kita yang kita alami setiap masa dan setiap hari. Perkara yang kita alami itu kita pergunakan sebagai mantra yang akan membawa akal kita kepada fokus dan dengan jelas mengalami sesuatu fenomena sebaik saja ia timbul. Dengan jelas mengetahui atau melihat apakah ia. Dan tidak ketagih atau terikat dan sedih atau melawan pengalaman itu. Mengetahui dan merasai pengalaman itu seperti seadanya.
Contohnya, kalau anda terasa sesuatu dalam tubuh atau apabila menggerakkan tubuh atau apabila terpikirkan sesuatu di benak dan seterusnya anda akan mencetuskan fikiran yang jelas. Contohnya berpikir. Kalau kita marah, kita akan katakan pada diri kita, ini adalah marah. Kalau sakit, katakan sakit. Kita memilih perkataan bagi menggambarkan pengalaman itu dengan tepat. Jadi, ia akan menetapkan otak kita selari dengan pengalaman itu sebagai seadanya. Bukannya kita sedih atau ketagih, atau terikat kepada pengalaman tersebut.
Bagi melakukan perkara ini, kita boleh memecahkan pengalaman atau hakikat hidup itu kepada empat bahagian. Kita labelkan pengalaman hidup itu kepada empat bahagian. Pengalaman hidup kita nanti akan berada dalam fenomena-fenomena yang tergolong dalam empat bahagian tersebut. Empat bahagian itu adalah....
Jadi, persoalannya pula bagaimanakah kita boleh memberikan kesan kepada perubahan atau penyembuhan bagi keadaan yang marah, sesal, tamak, ketagih, khayal, takbur, bimbang, stres, tekanan, ketakutan dan lain-lain? Bagaimana untuk mengubati perkara ini semua? Saudara Yutthadhammo lantas menyebutkan pula mengenai ajaran "akal cerah" sebagai dasar bagi mencetuskan "kesedaran cerah" daripada pengalaman tatkala ia berlaku setiap saat. Caranya itu adalah dengan kaedah purba bergelar, "mantra". Bukanlah kita membaca "mantra" itu dengan kata-kata yang hebat atau luar biasa tapi cukup dengan kata-kata biasa yang berkaitan dengan hakikat sekeliling kita yang kita alami setiap masa dan setiap hari. Perkara yang kita alami itu kita pergunakan sebagai mantra yang akan membawa akal kita kepada fokus dan dengan jelas mengalami sesuatu fenomena sebaik saja ia timbul. Dengan jelas mengetahui atau melihat apakah ia. Dan tidak ketagih atau terikat dan sedih atau melawan pengalaman itu. Mengetahui dan merasai pengalaman itu seperti seadanya.
Contohnya, kalau anda terasa sesuatu dalam tubuh atau apabila menggerakkan tubuh atau apabila terpikirkan sesuatu di benak dan seterusnya anda akan mencetuskan fikiran yang jelas. Contohnya berpikir. Kalau kita marah, kita akan katakan pada diri kita, ini adalah marah. Kalau sakit, katakan sakit. Kita memilih perkataan bagi menggambarkan pengalaman itu dengan tepat. Jadi, ia akan menetapkan otak kita selari dengan pengalaman itu sebagai seadanya. Bukannya kita sedih atau ketagih, atau terikat kepada pengalaman tersebut.
Bagi melakukan perkara ini, kita boleh memecahkan pengalaman atau hakikat hidup itu kepada empat bahagian. Kita labelkan pengalaman hidup itu kepada empat bahagian. Pengalaman hidup kita nanti akan berada dalam fenomena-fenomena yang tergolong dalam empat bahagian tersebut. Empat bahagian itu adalah....
- Tubuh
- Gerakan tubuh
- Perasaan, fikiran dan akal
- Tahap mentaliti emosi contohnya cerah, mandom, bimbang dan ragu
Kesemua empat bahagian kategori hakikat hidup ini menjadi asas bagi amalan tapa semadhi kita. Ini adalah cara yang dipakai bagi mencetuskan pemikiran cerah ketika ini. Sebagai contoh, setiap saat pun tubuh kita digerakkan macam apabila tangan digerakkan, angkat tangan dan kita kata lah kepada diri kita... angkat tangan... angkat tangan... angkat... Bila duduk, katalah kepada diri sendiri duduk... duduk... duduk... dalam apa sahaja kedudukan pun ingatkanlah diri kita tentang perbuatan kita. Maka, kita akan menjadi peka dengan kedudukan tubuh. Ini adalah satu bahagian realiti bagi mewujudkan akal yang cerah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan