Isnin, 13 Januari 2014

Keistimewaan Tersendiri Pendidikan Tamil

Oleh Sharon Nelson
Terjemahan BM, NG


 

"Langsung tak ada seorang pun menteri, timbalan menteri atau setiausaha parlimen yang menghantar anak-anak mereka ke sekolah Tamil di Malaysia!" kata peguam S. Pasupathi, menyatakan kekecewaannya terhadap tahap keyakinan yang rendah kepada pendidikan berbahasa Tamil.

"Dalam kalangan peguam pun, saya boleh katakan bahawa hanya 10 orang saja dari seluruh Malaysia yang menghantar anak-anak mereka ke Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil", ulas lanjut peguman berusia 43 tahun yang juga merupakan timbalan presiden Yayasan Pendidikan, Kebajikan dan Kajian (EWRF) NGO berkaitan pendidikan.

Keadaan ini sangatlah menyedihkan bagi pendidikan bahasa Tamil hari ini. Empat puluh lima tahun selepas kemerdekaan negara kita, Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil masih lagi ketinggalan dari segi sumber, serta ketinggalan jauh jika dibandingkan dengan sistem Sekolah Jenis Kebangsaan Cina!

Kegagalan untuk memberi inspirasi bagi keyakinan serta isu sama ada menutup terus aliran berbahasa Tamil tetaplah menjadi isu debat yang tak berkesudahan.

Dalam kaji selidik atas talian dianjurkan oleh News Straits Times, didapati sebanyak 55.95 peratus pengundi menyatakan bahawa, "Ibu bapa masyarakat India melihat bahawa pendidikan aliran Tamil langsung tak mempunyai masa depan, dan mereka lebih suka memasukkan anak-anak mereka ke aliran kebangsaan yang lebih kukuh". 

Hanya 36.05 peratus sahaja melihat aliran Tamil sebagai penting dalam bahagian sistem pendidikan Malaysia secara keseluruhan.

Memang beberapa dasawarsa ini, tuntutan untuk menutup aliran Tamil sangatlah kuat. Namun, pemikir-pemikir hari ini dan juga penggerak persatuan masih lagi percaya bahawa aliran Tamil masih relevan. "Tengok saja keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR)", kata Pasupathi.

Kalau di sekolah kebangsaan, katanya, kadar lulus bagi mata pelajaran Sains adalah sebanyak 77.8 peratus. Sekolah jenis kebangsaan Cina pula mencatatkan keputusan sebanyak 85.1 peratus manakala sekolah jenis kebangsaan Tamil pula hanya sedikit sahaj di belakang sekolah jenis kebangsaan Cina iaitu sebanyak, 82.6 peratus. Trend ini turut kelihatan dalam mata pelajaran Matematik dan bahasa Inggeris.

"Ada sedikit harapan bagi aliran Tamil. Jika ada yang menyatakan sebaliknya, maka saya masih lagi boleh menempelak mereka", jelas Pasupathi yang turut merupakan anak didik sekolah jenis kebangsaan Tamil di Batu Arang. "Apabila kita belajar dalam bahasa ibunda sendiri pun, kita akan dapat belajar aspek kebudayaan kita dan juga bangsa kita. Saya percaya bahawa ia mampu mengacu kita menjadi rakyat yang lebih baik dan menghargai negara kita. Enam tahun lamanya dididik dalam aliran Tamil merupakan antara perkara terbaik yang pernah ibu bapa saya berikan kepada saya. Ia memberikan saya keyakinan diri tanpa perlu berasa rendah diri dengan jati diri saya".

"Ijazah pertama saya dalam bidang kejuruteraan kimia. Kemudian saya mengambil ijazah perundangan pula dan meneruskan ijazah lanjutan dalam bidang perundangan. Asas pendidikan dalam aliran Tamil menjadikan saya lebih mudah menyesuaikan diri di mana sekali pun". Beliau bukannya sekadar-kadar bercakap untuk menunjuk-nunjuk sebaliknya beliau menyatakan kebaikan sekolah dalam aliran Tamil.     

Pasupathi merupakan salah seorang daripada beberapa ibu bapa kelas pertengahan yang tetap bertegas bahawa aliran Tamil adalah yang terbaik buat anak-anak mereka. Begitu juga dengan S. Thiagarajan, pembantu pengurus di sebuah perbadanan multinasional, serta isterinya, seorang doktor perubatan. Mereka menghantar anak-anak mereka ke Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil di Sungai Siput, Ipoh. Thiagarajan turut menjadi pengerusi bagi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah tersebut.

"Kebanyakan guru di sekolah kebangsaan merupakan orang Melayu. Saya tak yakin yang keadaan tersebut akan memotivasikan anak-anak saya. Saya tak mahu anak-anak saya diabaikan!" Di sekolah Tamil, jelasnya, masyarakat Tamil sendiri boleh memastikan ada tekanan dibuat atas sistem pendidikan supaya guru-guru membuat lebih banyak pembaikan dalam pengajaran anak-anak mereka. "Kita tak nampak hal begini di sekolah kebangsaan. Tiada sesiapa pun memberi ulasan bagi penambahbaikan pelajar-pelajar bukan Melayu". Salah satu bahan yang dijadikan hujah untuk penutupan sekolah Tamil adalah disebabkan oleh bahasa Tamil dipandang sebagai tiada sebarang kepentingan di Malaysia mahu pun di dunia seperti bahasa Inggeris atau bahasa Cina.   

Sebenarnya ramai lagi orang percaya bahawa bahasa Tamil masih lagi merupakan alat yang berkesan dalam bidang politik dan ekonomi. "Saya diberitahu bahawa bahasa Tamil kini merupakan bahasa yang ketiga terbanyak digunapakai dalam Internet selain daripada bahasa Inggeris dan bahasa Cina", kata Kumar Menon, Pengarah Senior (Projek Khas) di Stamford College Berhad.

"Keadaan ini mungkin juga logika yang dianggap sebagai satu bentuk angan-angan saja, tapi ada juga disebut dalam teori bahawa bahasa Tamil mempunyai struktur yang sama dengan bahasa-bahasa yang diaturcarakan dalam komputer, yang menyebabkan ramai pengaturcara komputer banyaknya datang dari India Selatan". Menon turut memetik kata-kata Anthony Giddens, pengarah London School of Economics dalam bukunya, The Third Way, bahawa masyarakat India Selatan merupakan satu-satunya di dunia yang melompat bertakah-takah dari masyarakat yang bergantung kehidupan kepada pertanian kepada kehidupan berasaskan pendidikan dan perhubungan tanpa perlu melalui tahap perusahaan industri (perkilangan) seperti masyarakat Eropah.

Namun, masih banyak lagi masalah yang perlu diteliti sebelum dapat diatasi.

"Adakah sekolah aliran Tamil berada dalam kedudukan yang menjadikannya sebagai satu keperluan bagi perhubungan sosial, kebudayaan dan ekonomi masyarakat India secara keseluruhannya di Malaysia?" Jawapannya jelas sekali, "Tidak!", kata Menon.

Langkah pertama mengatasi masalah adalah dengan menghapuskan hubungan lama antara aliran Tamil dengan masa lampau berkaitan dengan penjajahan British dan pentadbiran kerajaan British di Malaya. Sekolah aliran Cina dibangunkan oleh masyarakat Cina itu sendiri. Tapi bagi sekolah aliran Tamil, ia muncul dari estet getah yang ditadbir secara konsesi oleh pemilik-pemilik estet getah sendiri.

"Ke tahap yang lebih tingi lagi di tempat kerja, sebuah tempat itu, sebuah tempat itu berpegang bahawa anak-anak yang berusia 10 atau 11 tahun itu sudah sedia buat membantu orang tua nya. Asasnya bukan berbentuk pendidikan". Halangan terbesar sekali adalah latarbelakang pelajar sekolah aliran Tamil itu sendiri.

"Satu-satunya isu berputar sekitar aliran Tamil yang kerajaan pun sedar adalah tahap kedudukan sosio-ekonomi pelajar-pelajar aliran Tamil", kata Pasupathi.

Kata beliau, kajian yang dijalankan Kementerian Pendidikan mengenai tahap yang rendah dicapai pelajar aliran Tamil itu datangnya dari persekitaran sosio-ekonomi yang rendah. Keadaan ini memberi kesan kepada kesihatan, keperluan jasmani dan juga menyebabkan pencapaian akademik mereka sendirinya terbantut. "Lihat bahawa sebanyak 60 peratus (527) sekolah aliran Tamil merupakan 'Sekolah Bantuan Modal', yang bermaksud bahawa hanya gaji guru saja dibayar terus oleh kerajaan persekutuan. Perkara lain seperti pengubahsuaian, pembaikan dna lain-lain mestilah diuruskan oleh masyarakat Tamil sendiri, "Siapakah masyarakat tersebut?" Tanya beliau. "Mereka pun tak mampu mengumpulkan dana".

"Saya percaya kepada pendidikan asas", sambungnya lagi. "Tak ada komputer atau alat bantu mengajar kerana mereka tak akan menambah sesuatu pun buat masa ini. Pertama sekali kita harus memahami bahawa setiap langkah itu mestilah berturutan." Kebanyakan anak-anak di aliran Tamil tak mempunyai komputer di rumah, jadi ada juga jurang Teknologi Maklumat (IT) dalam kalangan pelajar miskin dengan pelajar kelas pertengahan.

"Anak perempuan saya memang ada komputer sendiri di rumah. Tapi takkanlah kita jangkakan bahawa semua 40 pelajar lain di kelasnya itu pun pergi ke kelas komputer bersama-sama hanya kerana anak saya ada komputer? Keadaan yang sama pun terjadi apabila terbangunnya Kolej Perubatan dan Sains Kongres India Malaysia (MIC) yang baru.

"Saya tak tahulah apakah yang difikirkan oleh pemimpin-pemimpin sekelian. Jika dibandingkan dengan membina sekolah perubatan sebanyak RM430 juta itu, kenapakah tak gunakan sedikit buat membantu sekolah aliran Tamil?

"Berapa banyaklah anak-anak dari aliran Tamil yang mampu hendak menyambung pengajian dalam bidang perubatan? Bagi saja 10 peratus dari peruntukan tersebut dan selama lima tahun, jangan ganggu saya. Saya boleh agih-agihkannya". Masalah utama aliran pendidikan Tamil ini, kata Sathish Ramacandran, seorang peguam dan sukarelawan EWRF, adalah "pengagihan sumber peruntukan yang diberikan oleh kerajaan persekutuan dan juga sumber sumbangan masyarakat yang diuruskan secara tidak betul".

"Dua kesan daripada situasi ini adalah beratus-ratus sekolah aliran Tamil tak mempunyai papan hitam, kapur tulis, meja, kerusi dan juga bumbung yang bocor-bocor tiris". Namun, peguam Datuk Dr. M Thambirajah yang sudah berada dalam bidang pendidikan aliran Tamil selama lebih daripada 20 tahun tetap tabah hati. Beliau merupakan pengasas Pusat Sri Murugan (SMC), iaitu NGO berkaitan pendidikan berbahasa Tamil dan Hindu. Pusat ini beroperasi di 225 tempat seluruh Malaysia.

Seperti S. Pasupathi, beliau mengaitkan keadaan sekolah aliran Tamil tersebut dengan fakta bahawa "anak-anak berbahasa Tamil itu kebanyakannya datang dari keluarga berlatarbelakang miskin dan mereka pun tak mampu menekankan pendidikan sebanyak mungkin sebab tidak mampu".

"Saya percaya bahawa anak-anak miskin di sekolah jenis kebangsaan Tamil tetapi bersemangat, dan mempunyai kemampuan dalaman dalam mencapai keputusan akademik yang sama dengan anak-anak kelas pertengahan".

"Perbedaan besar antara ibu bapa anak-anak di aliran Tamil di kawasan luar bandar adalah mereka meninggalkan pendidikan anak-anak sepenuhnya kepada para guru. Ibu bapa di bandar-bandar lebih banyak memperhatikan perkembangan pendidikan anak-anak, dan mereka pun memberikan kelas tambahan serta mempunyai kedai-kedai buku terbaik yang menyokong pendidikan mereka". Keadaan ini menjadi cabaran terbesar buat guru-guru di aliran Tamil, namun Thambirajah percaya bahawa mereka mampu bertahan.  

"Orang ramai banyak menyalahkan kekurangan kemudahan prasarana di sekolah. Prasarana itu penting namun ia bukannya suatu yang perlu pun".

"Selagi ada kelas dan pelajar, guru dan guru besar yang bekerjasama bagi menghasilkan anak-anak berpendidikan baik maka keadaan itu pun sudah mencukupi". Namun realiti pun turut memberi pengaruh kepada idealisme ini. Beberapa guru masih lagi mampu mengambil usaha dan masa mereka dikorbankan bagi mengatasi masalah ini semua. Bagi sebab ini, Thambirajah percaya bahawa peranan guru-guru di pedalaman patutlah ditakrifkan semula dan mereka sepatutnya diberikan perhatian lebih oleh kerajaan dan masyarakat dari segi mental dan fizikal!

"Mereka sepatutnya mengambil perhatian kepada pelajar-pelajar di luar kelas, melihat siapa kawan-kawan mereka dan pergaulan mereka serta membantu dalam memberi petunjuk kepada mereka supaya mengisi masa lapang dengan cara yang berfaedah tetapi menyeronokkan. Jika mereka membuat lawatan ke rumah pelajar, maka pihak kerajaan mestilah memberikan insentif tambahan kepada mereka kerana perkara ini semua melibatkan kewangan dan juga mengambil masa. Mereka perlukan insentif yang betul seperti kenaikan dan juga modal, bayaran tambahan bagi kelas tambahan dan juga kegiatan luar sekolah kerana mereka tak mampu juga bergerak tanpa bantuan. Sekolah aliran Tamil tak seperti sekolah-sekolah aliran lain yang mempunyai piawai urban hampir selaras. Kita mesti melihat dan meneliti juga masalah sosial yang dihadapi penduduk serta melihat kepada tanggungjawab yang lebih dipegang oleh agen-agen pendidikan seperti guru-guru sekolah kerajaan.

Dalam kebanyakan benda, kewangan boleh memberikan perubahan. "Beri bayaran kepada guru yang menganjurkan kelas tambahan seperti untuk mata pelajaran Sains, bahasa Inggeris dan bahasa Melayu supaya pelajar-pelajar aliran Tamil pun akan jadi pelajar yang bagus seperti pelajar-pelajar arus perdana. Di sekolah aliran Cina, guru-guru mereka dibayar lebih masa jika mereka bekerja lagi selepas jam dua petang", ujar Pasupathi. "Jika anak-anak tak balik rumah dan tinggal di sekolah lagi selepas waktu sekolah, mereka pun mungkin tak ada wang yang cukup bagi membeli makan tengah hari, jadi beri sedikit wang tambahan kepada pihak kantin supaya menyediakan makanan kepada mereka". Mungkin juga kelompok masyarakat India dan masyarakat kelas pertengahan Tamil pun perlu juga memainkan peranan juga dalam membuat sumbangan bakti bagi masyarakat dan ahli masyarakat secara keseluruhannya bagi membuat perubahan.

"Jika mereka mahu kedudukan masyarakat Tamil dan masyarakat India dihormati, maka perlulah mereka mengambil tanggungjawab susila masing-masing dengan memberi bantuan kepada ahli masyarakat yang miskin", jelas Pasupathi.

Perkara utama sekali adalah, untuk "sampai kepada ahli masyarakat dan membantu mereka dengan dengan semampu mungkin".

"Kesannya itu tak mungkinlah kita ketahui terus. Semasa saya dalam tahun lima di sekolah rendah, seorang lelaki menunjukkan kepada saya sekeping gambar dia berdiri di depan sebuah kolej di Britain memakai baju sejuk. Dia memberitahu kepada saya bahawa dia di Birmingham semasa gambar diambil. Tahun itu adalah tahun 1968. Saya pun terdetik dalam hati. Suatu hari nanti saya mesti ke sana juga! 20 tahun kemudiannya memang saya sampai ke sana. Saya berdiri di depan bangunan yang saya masih ingat lagi, adalah bangunan yang sama dengan dalam gambar yang saya pernah lihat...." - Indian Malaysian Online, India Malaysiagal   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan