Rencana ini dikutip dari tentetan rencana mengenai Sadacharam oleh Tuan Sri K. Shankara Sastrigal diterbitkan sebagai rencana-rencana dalam Patrika Vaidhika Dharma Vardhini. Beliau sendiri pun mengumpulkannya dan menerbitkannya sebagai sebuah pustaka bergelar Sadacharam dalam bahasa Tamil. Pustaka ini diterbitkan oleh Giri Traders. Aku mengutip pula rencana ini menerusi Tuan P. P. Ramachander dibuat terjemahannya ke bahasa Melayu Hindu.
Pantang ini semua adalah berdasarkan kepada kepercayaan bahawa alam semesta ini mempunyai makhluk lain yang berdiam di sesuatu tempat seperti makhluk ghaib yang tidak kenampakan di mata engkau. Bukannya sebab takut hantu atau setan atau memuja benda-benda seperti setan. Peraturan hidup orang Brahmana Ortodoks sebenarnya lagi ketat daripada peraturan hidup orang Yahudi atau Muslim termasuk juga tidak dibenar mengambil daging babi, daging lembu atau sebarang daging pun buat makanan kerana pantang. Orang Brahmana yang mengambil daging semua dianggap sebagai tidak menurut Aryadharma tiada tau adat. Bangsa Kesatria dan lain-lain tiada masalah kau nak hentam daging pun kerana dharma kau lain sedikit tapi engkau yang dalam Trivamsa itu masih lagi tak dibenarkan menyentuh lembu sesuka hati! Orang Brahmana penganut ajaran Buddha menurut juga adat-istiadat Brahmana yang tidak mengambil daging sama juga macam yang bukan penganut ajaran Buddha. Yang bukan keturunan bertamadun Hindu tak pasti dibenarkan apa tidak.
Beberapa Peraturan
Jangan kau lihat ke matahari semasa naiknya ia, terbenamnya ia, di tengah hari dan semasa gerhana.
Api jangan kau tiup dengan hembusan dari mulut engkau jika hendak memadamkannya. Jangan kau langkah api! Jangan letakkan api terus atas bumi. Api pun jangan dijirus pula dengan air. Api tidak boleh digunakan untuk mengeringkan kaki kau, iaitu jangan kau menunjukkan kaki engkau kepada api. Benda kotor jangan kau buang dalam api. Jangan kau gabungkan dua api dari cucuhan yang berlainan.
Apabila kau mendekati sungai-sungai suci, pertama sekali kau mesti renjis airnya atas kepala engkau dan kemudian baru kau boleh masuk ke dalam air. Jangan pandai-pandai meludah dalam sungai! Jangan masukkan batu dalam kolam. Jangan berseronok dalam sungai atau tasik.
Masak untuk diri sendiri buat makanan sendiri sahaja adalah satu dosa! Masak kemudian beri kepada athiti (tetamu) dahulu. Baru makan sendiri sisa nya yang tinggal di dapur.
Basuh kaki sebelum masuk tidur. Jangan tidur dengan menghadapkan kepala engkau ke Utara. Jangan tidur atas katil rajut yang rosak. Jangan tidur dalam rumah yang rosak pecah-pecah tidak dijaga. Jangan kau bangunkan orang yang tengah tidur secara paksa.
Devata semua berdiam dalam urat sendi seekor lembu. Devata itu ertinya malaikat penjaga dalam bahasa Melayu moden. Memberi seva (khidmat) dan memberi makan kepada lembu tidak mengira yang engkau bela atau yang dibela oleh yang lain adalah merupakan perbuatan yang berkebajikan. Menghempuk, memukul, menerajang, menendang, mencederakan dan menyakiti seekor lembu itu dosa amat besar! Kalau bagi kita persendiriannya, susu lembu yang kena dera pun tidak mau kita ambil atau beli jika diketahui ia didera!
Jangan pakai pakaian, alas kaki, bunga malai, kendi, tempat duduk dan katil yang orang lain sudah pakai sebelum kita. Haram!
Jangan celup jari dalam air panas sebab hendak mengetahui air panas atau tidak. Titiskan air yang dipanaskan atas tangan bagi menguji tahap kepanasannya.
Pisang merupakan bahan semahan (korban) kepada Sang Hiyang. Memang Sang Hiyang tidak makan pisang itu tetapi ia buat lambang bahawa hati kita ikhlas melatih diri bahawa bahan loka maya bukan milik kita. Jangan patahkan pisang dengan paku. Sebatian cendana untuk kegunaan semahiyang jangan ambil dengan benda-benda tajam.
Jangan buat lumpur jadi serbuk tanpa sebarang sebab-musabab.
Asap bakaran bakai (mayat), sinaran mentari awal pagi, bayang lampu dan bayang orang yang jatuh jatiniyam jangan terkena pada kita. Benda ini semua menyebabkan kurangnya kemewahan (jiwa), kesihatan dan usia. Orang Brahmana tak semestinya orang kaya raya. Kemewahan yang dianggap penting itu sebenarnya kemewahan pada jiwa dan kerohanian.
Jangan mengembara dalam pedati yang ditarik oleh seekor lembu, tapi boleh menaiki pedati yang ditarik seekor kuda.
Mestilah masuk ke kampung atau rumah kita menerusi pintu depan dan jangan masuk ikut pintu belakang!
Jangan sekali-kali tidur bawah pokok pada malam hari.
Jangan sekali-kali main judi atau terlibat dengan judi, haram!
Merentasi sungai jangan berenang dengan menguak kaki dan tangan kerana dosa. Sungai boleh dilintasi dengan sampan. Kalau sungai cetek, bolehlah dilintasi dengan berjalan kaki. Sebaik sahaja merentasi sungai selesai, mesti segera jalankan achamanam.
Jangan pandai-pandai bercakap hal dharma atau vrutham (dosa pahala) ke sana ke sini sesuka hati nya tanpa permintaan dari mereka sendiri. Terutamanya jangan buat perkara ini kepada mereka yang rendah jatinya daripada kita atau yang tak diketahui jatinya kecuali kalau diminta sahaja.
Jangan melintas bayang murti devata, guru-guru, bapa, ibu, orang tua-tua dan lembu. Jangan juga melintas bayang orang-orang bukan Brahmana.
Mesti bercakap benar dan satyam. Jika kebenaran itu menyakiti yang lain, maka diam sahaja tapi jangan cuba-cuba cakap bohong!
Jangan sesuka hati memanggil orang lain sebagai pendosa! Jika dia tak berbuat dosa seperti tuduhan kita maka kitalah yang berdosa besar, separuh dosanya akan jatuh atas pundak kita!
Jangan mempersoal Sang Hiyang Tunggal, kesan takdir, lokamaya lain, kelahiran masa depan, sorga dan neraka.
Jangan tutup pintu depan rumah pada pagi hari atau petang hari dengan berpikir bahawa kalau dibuka nanti orang peminta sedekah akan datang menyusahkan kita. Mana tahu peminta sedekah itu adalah seorang deva (malaikat).
Jangan cuba cari kesalahan deva-deva, veda-veda suci dan orang tua-tua.
Jangan padamkan lilin dengan hembusan angin mulut dan lelaki dilarang memadamkan lilin.
Jangan lihat bayang sendiri dalam air atau minyak.
Jangan menggerincingkan gigi membuat bunyi dengannya.
Bila menguap itu, tutup mulut dengan tangan jangan menganga macam badak air!
Bayang lilin, bayang manusia, air dari baju lembap, air dari rambut, debu yang terbang sebab dilibas wanita berjalan, debu yang dilibas injakan kaki kambing biri-biri dan keldai, udara yang berhembus sebab tampian bijirin, debu terbang sebab menyapu jangan terkena kita.
Jangan tidur siang hari. Jangan berhubungan jenis semasa siang hari.
Beputar tawaf sekeliling pokok Asvatha (Banyan) jangan dibuat waktu tengah hari.
Orang yang masih hidup bapa atau abangnya jangan sekali-kali pakai Tharjani atau cincin perak yang dipakai pada jari telunjuk. Anak lelaki sulong (kalau atas kau ada seorang kakak pun kau masih dikira anak lelaki sulong), boleh memakai Tharjani tapi ia mesti dibuang semasa menjalani upacara keagamaan. Cincin ini biasnaya dipakai bagi membuang dosa pada jari telunjuk yang bergabung dengan jari lain.
Kalau pergi ke tandas pada malam hari, jangan lupa basuh kaki dan tangan lepas selesai. Tak perlu buat achamanam pada malam hari tapi kalau rajin buat lah. Achamanam itu macam Muslim angkat air sembahyang lah.
Jangan mandi sebaik sahaja selepas mengucapkan selamat tinggal pada rakan-rakan atau saudara-mara. Jangan mandi juga sebaik sahaja selepas puja semahiyang atau selepas upacara pawiwahan atau selepas upacara pakai benang suci.
Apabila air baru masuk sebab pasang, jangan sekali-kali masuk mandi bersuci dalamnya selama 10 hari. Dalam bulan Adi, gelombang pasang baru pun jangan masuk dalam sungai selama tiga hari pertama. Masa itu dianggap sebagai masa sungai datang bulan.
Semasa gerhana dan Upakarma, boleh pula masuk ke sungai walaupun berlaku peristiwa sungai datang bulan.
Jangan melihat bulan semasa hari-hari Chaturthi. Periksa penanggalan tu selalu!
Jangan menyapu di malam hari atau buang kotoran di luar rumah pada malam hari. Jangan memotong benda-benda yang keluar dari bumi seperti pokok dan sebagainya di malam hari. Jangan ambil benda-benda yang dianggap suci murni semasa malam hari.
Susu, sebatian cendana dan bungaan jangan disimpan dalam bekas tembaga.
Dalam upacara Sandhya Vandanam selepas Arghyam (semahan air), buat Pradakshinam bagi diri sendiri. Jangan buat Pradakshinam dekat sungai atau pokok banyan.
Menyelitkan bunga di kedua-dua belah telinga, sapu sebatian cendana hanya di dada sahaja dan menyelitkan daun Thulasi di salah satu telinga itu dosa. Lelaki mesti selitkan bunga di rambut, bukan di telinga, Thulasi di kedua-dua telinga dan tangan... Wanita boleh menyapu sebatian cendana pada leher dan dua tangan.
Usia kita mesti dirahsiakan dari orang lain, kemewahan mesti dirahsiakan, pertengkaran dalam rumah mesti dirahsiakan tidak mau diwarwarkan. Mantra membantu kita, kehidupan kita, kebajikan dana yang dilepaskan, hadiah yang kita terima, hinaan cerca yang bergulung menimpa kita dan utang yang kita ambil semua hanya boleh kita ceterakan kepada rakan-rakan rapat dan kepada guru sahaja. Kalau kau tak ada kawan rapat, kau mesti pergi cari ishta devata kau atau terus kepada Sang Hyang Tunggal.
Jangan menyusahkan orang lain, Terutamanya, Brahmana yang tubuhnya itu didiami oleh devata penunggu pun jangan disusahkan walaupun kau sendiri dari jati Brahmana.
Jangan berdiri di simpang dua jalan pada tengah malam pada tengah hari, subuh hari, senjakala atau selepas mengambil makanan di Sradham.
Kalau tuan rumah yang sudah berumah tangga tak memakai sebarang kain atau tak memakai Pancha Kacham atau memakai cuma cawat sahaja, rumahnya itu pasti didiami oleh Jyestha Devi (jelmaan ciri tak elok)!
Jangan berdiri dalam jarak 7.5 kaki dari tempat kereta kuda datang, 15 kaki dari tempat kuda datang dan 1500 kaki dari tempat gajah berdatang.
Bapa yang mati dengan hutang-piutang buat dibayar oleh anak lelakinya itu adalah musuh kepada anak lelakinya.
Semasa menjalani pengorbanan menggunakan api, mestilah ada bersama kita itu, samita (kayu bakar) buat dana sedekah. Samita ini merupakan kayu-kayu pokok Pipal atau pokok Palas yang direndam dalam minyak sapi disemahkan 11 kali kepada sang Agni dengan bacaan mantra. Samita danam dijalankan oleh Bramhacari. Kayu yang kau kutip itu kena ambil di luar kampung dan mesti disimpan dalam bilik simpanan dalam keadaan berdiri. Biasanya kayu-kayu ini diperguna buat dana kepada Agni dua kali setiap hari. Dharmasastram menggariskan bahawa, Brahmacari mesti menjalani beberapa upacara demi kebajikan diri sendiri dan Samita danam ini salah satu nya. Jadi, Brahmana Ortodoks muda-muda kena belajar cara nak hidupkan api dari kayu.
Kalau pergi ke padang, kena kutip tinja lembu. Bagi orang tua-tua pula, kena bawa sesuatu yang berguna ke rumah mereka. Bagi pura pula, kena ambil buah-buahan dan bungaan dan kepada guru-guru pula mestilah bagi semahan sesuatu yang boleh dimakannya. Kepada raja bawa lah semahan sesuai. Jangan pergi kosong tangan. Mesti beri sesuatu kepada setiap makhluk.
Bagi sedekah dana kepada orang sangat miskin, sediakan juga bahan-bahan dan susun atur pemujaan dalam pura yang yang tak mampu menjalaninya dan bantu membakar bakai (mayat) anak yatim. Berat perbuatan ini sama seperti beratnya perbuatan mengorbankan kuda dalam upacara Asvamedha.
Bila basuh gigi atau lidah, gunakan jari tengah, jangan guna jari telunjuk. Kalau kau buat juga, masuk nerakalah!
Jangan makan di rumah anak perempuan engkau selagi dia belum melahirkan anak lelaki.
Apabila makan, duduklah atas pitham (kerusi tak ada paku) dan jangan menghadap utara.
Jangan makan dengan memakai kain sehelai sahaja di tubuh, dengan memakai pakaian sutera, tanpa bertapa dulu dan tanpa tanda tilaka jati pada kepala, jangan makan juga kalau rambut tak diikat. Jangan makan dengan memakai baju.
Mesti pakai benang pada tangan, tanda pundra pada dahi, suthra dan achara semuanya kena ikut tradisi keluarga sendiri. Jangan cuba-cuba nak ubah sesuka hati. Kalau ubah sesuka hati maka masuk neraka.
Pakai kain sarung atau berinya sebagai dana sedekah kepada seorang Brahmana merupakan perbuatan yang berkebajikan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan