Bab 9
Petala dan Biluwa Sorga
Dikenali sebagai Bilawa Sorga, loka-loka yang letaknya bawah lautan merentangi kebanyakan kawasan sebagai Pertiwi. Keluasan bumi itu seluas 70,000 yojana. Ketinggiannya pun ukurannya begitu. Keluasan petala-petala pun begitu. Loka itu adalah Atala, Witala, Nitala, Sutala, Talatala, Rasatala, dan Petala-Petala. Setiap loka ini berkeluasan 10,000 yojana. Warna loka-loka ini hitam, puteh, kuning, merah, kelabu dan keemasan.
Penduduk dalam loka-loka ini adalah Daitya, Danawa dan Naga. Sebaik saja melawat loka-loka itu, Brahmaresi Narada memanggil petala-petala ini sebagai Biluwa Sorga dan lebih baik lagi daripada Sorga. Loka-loka ini menerima sinaran bersangatan dari mani atau permata di atas tudung kepala para naga.
Brahmaresi Narada berkata, "sinaran sakti sang Surya itu menyinari tapi tidaklah membahang di waktu siang. Sementara sang Chandra memberi kecerahan tapi tidak pula begitu sejuk. Penduduk dalam kalangan ular dan Daitya itu bersenang-lenang dengan keraian dan makanan enak-enak, perahan anggur dan minuman memabukkan berjam-jam lamanya setiap hari tanpa sebarang kerisauan atau kebimbangan. Mereka menikmati masa yang ada dengan berenang di Sarowara, sungai-sungai, tasek teratai dan berurusan dengan pelbagai barangan milikan berharga.
Bawah loka-loka ini ada Tamoguna Rupa kepada Begawan Wisnu sebagai Sesha Naga dinamai Anantha yang dipuja para Siddha, para Dewata, para Dewa Resi dan para Daitya. Berada di atas seluruh Jagat Raya, Sesha Dewa ini menanggung bebanan Pertiwi dan Jagat Charachara.
Ujian-Ujian Neraka
Di bawah petala-petala ini ada pula neraka untuk para pendosa yang dilemparkan ke dalamnya. Neraka-neraka ini dikenali sebagai Rourawa, Shoukara, Rodha, Tana, Wishasana, Mahajjuwala, Tapta Kumbha, Maha Lobha, Wimohana, Rutiradha, Wasatapta, Kurmisha, Krumibhojana, Asipatrawana, Lalabhaksdiya, Puyawubaha, Wahijjuwala, Adhahshira, Samdamsha, Kresna Sutra, Tama, Swa Bhojana, Apratistha, Awichi dan lain-lain.
Neraka ini semua dikawal oleh Dharmaraja Yama. Neraka ini semuanya menakutkan sekali dengan penjaga neraka berparang tajam, berlembing, memegang gulungan api, racun dan menyebabkan sesiapa yang ternampaknya akan terketar-ketar lutut ketakutan. Semua hukuman dalam itu adalah ditujukan kepada pendosa.
Memberi kesaksian palsu, bercakap dengan tipu separuh benar separuh pun akan melayakkan seseorang itu terjatuh dalam neraka Rourawa. Bhruna Hatyam iaitu membunuh bayi yang belum dilahirkan dalam garbha, Guru Hatyam atau membunuh orang yang mengajar kita, membunuh lembu dan menamatkan nyawa seseorang dengan menghalang nyawa akan menyebabkan pendosa dilempar dalam Neraka Ghoda Rourawa.
Pemabuk, pembunuh kaum Brahmana, mencuri emas dan berkawan dengan pendosa semacam ini maka seorang itu akan dilempar dalam neraka Shoukara. Membunuh Kesatria dan Waisya, membunuh Rajaduta atau pesuruh diraja maka hukumannya dalam Neraka Tapta Kumbha. Menjual bahan seludup, seperti minuman panas dan tuak serta meninggalkan pengikutnya sendirian akan menerima hukuman dosa dalam Neraka Saptaaloha.
Orang yang menghina seorang Guru dan melakukan Gurujana, mencarut kepada Guru, mengutuk Weda, menjual Weda dan sastera suci, menggoda dan ambil kesempatan terhadap orang yang melarat, yang memerlukan bantuan atau pun yang tak waras pikirannya maka akan dihentam dalam Neraka Shabala!
Penyamun, kawar, dan yang membunuh sifat yang lain maka takdirnya itu dalam Neraka Wimoha. Yang membenci dan menunjukkan benci kepada Dewata, para Brahmana dan ibu bapa akan terus dihantar ke Neraka Kumbhibhaksya. Yang mengambil makanan depan Naiwediya untuk para Dewata, Pitra dan Tetamu akan dilempar dalam Neraka Lalabhaksya. Yang membuat anak panah dan alatan membunuh takdirnya itu dalam Neraka Wedha manakala yang menghasilkan Ayudha dan Khadgam akan masuk ke Neraka Wishana.
Kaum Brahmana yang menerima dana bagi tugasan melibatkan kejahatan misalnya untuk menyenangkan Dewata Kshudram atau mereka yang terlibat dalam nujum yang salah untuk menipu orang yang naif maka tempatnya itu dalam Neraka Adhomukham. Kaum Brahmani dari jatiniyam yang berurusan dengan daging bijan hitam, garam dan tuak akan masuk Neraka Krumipuyam.
Brahmana yang berjual beli kucing, ayam, kambing, anjing, burung dan babi pun sama akan dihantar dalam Neraka Krumipuyam! Brahmana yang melibatkan diri dalam lakonan, pementasan, tarian, berkayuh sampan, memakan makanan yang jatuh dari wanita, bekerja sebagai penghantar barangan seludup, menerima rasuah, membela lembu atau kerbau untuk mendapat upah kehidupan, meniduri isterinya terutamanya pada hari suci, membakar rumah orang dan terlibat dalam pembunuhan rakan-rakannya akan dihantar ke Neraka Rudhirandha! Manusia yang membunuh saudara-saudaranya pula akan dilempar dalam Sungai Waitarini.
Kemungkinan untuk Pengampunan
Maharesi Lomaharshana menceterakan bahawa banyak dosa-dosa lain yang dilakukan oleh manusia dan menyebut juga dengan lanjut tentang neraka-neraka tempat kepulangan mereka.
Dalam pada itu, beliau juga memberi cadangan untuk Prayaschittam atau Pengampunan bagi mengurangkan kesan kepada dosa yang dilakukan manusia. Swayambhuwa Manu dan Maharesi lain menyatakan bahawa untuk dosa besar maka perlunya permintaan ampun besar-besar dan untuk dosa kecil meminta ampun pun kecil-kecilan. Prayaschittam ini pada dasarnya berbentuk Tapasya dan Tapasya terbaik itu adalah dalam bentuk menghafal pemikiran dan pemandangan baginda Begawan Sri Kresna.....
Prayaschittanya sheshani tapah karmatmakaani wai.... Yaani teshamaseshanam Kresnanusmaranam param! Krutei papaanutapo wai yasya pumsaha prajayatei, prayaschittam tu tasyaikam Hari samsmaranam param! Pratarnisha tatha sandyaamadhyaanadishu samsmaranam, narayanamawapnoti sadyah papakshayam narah! Wisnu samsaranaat kshim samasta klesha samchayah, muktim prayaati bho wipraa wisnostasyaarnu kirtanaat! Wasudewei mano yasya japa homaarchanaadishu, tasyantarayo wiprendra dewendratwadikam phalam!
Kalau berdosa maka cara memohon keampunan terbaik itu dalam bentuk tapasya membaca nama Sri Kresna Begawan selalu. Barangsiapa mengamalkan membacanya di pagi hari, tengah hari, petang dan malam akan segera mendapat kelepasan dosanya. Begawan Narayana Smarana atau ingatan kepada Begawan, dan Kirtanam menyanyikan nyanyian suci akan memudahkan pencairan, kelepasan beransur-ansur dan jalan ke arah Mukti. Masa berjapam, berhomam dan berarchana akan menjadi langkah kukuh bagi kelayakan ke arah Moksha. Tak ada jalan lebih baik lagi ke Sorga dan seterusnya ke Moksha kecuali dengan Mulamantram Sri Wasudewa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan