Ahad, 7 April 2013

Tandawa Nritya


Tandawa Nritya merupakan bentuk kesenian keagamaan yang dipersembah oleh Betara Siwa. Menurut kepada cetera Hindu, Siwa Tandawa ini merupakan tarian yang sifatnya perkasa yang menjadi sumber kepada pusingan ciptaan, pemeliharaan dan pencairan.

Rudra Tandawa pula merupakan gambaran kepada alam yang liar iklimnya, yang mulanya dicetuskan oleh Pencipta dan kemudian dihancurkan pula. Ananda Tandawa menggambarkan kesukaan-Nya. Betara Siwa sebagai Nataraja dianggap sebagai dewata tertinggi tarian.

Tandawa ini asalnya dari nama Tandu, pengasuh Betara Siwa yang mengarahkan Bharata atau pencipta Natya Sastra dalam penggunaan Angahara dan Karana, bentuk-bentuk Tandawa melalui arahan Betara Siwa. Setengah cendekiawan menganggap Tandu sendiri yang mengarang karya awal seni pementasan, yang digabungkan dalam Nritya Sastra. Sememangnya kesenian tradisi seperti tarian, nyanyian dan lagu-lagu berdasarkan kepada mudra dan upacara dari tradisi Saiwa.

32 angahara dan 108 karana, diperbincang oleh Bharata dalam bab keempat Nritya Sastra berjudul Tandawa Lakchannam. Karana merupakan gabungan lambang tangan dengan kaki bagi membentuk satu tarian. Angahara digubah kepada tujuh atau lebih karana. 108 karana dimasukkan ke dalam Tandawa boleh digunakan dalam tarian, seni pertahanan diri dan peperangan persendirian serta dalam pergerakan khusus semasa bersiar-siar. 

Tarian ini menggambarkan laksana bagi lima jelmaan utama kesaktian abadi....

1. Sresti, penciptaan dan evolusi
2. Sthiti, pemeliharaan dan dukungan
3. Samhara, pemusnahan dan evolusi
4. Tirobhawa, khayalan
5. Anugeraha, kelepasan, kebebasan dan keanugerahan

Tandawa ini melambangkan pusingan jagat dari penciptaan sampai kehancurannya, selain menggambarkan rentak kelahiran, kematian dan juga "pemusnahan kematian". Tandawa yang dijalankan dalam pementasan keagamaan di India Selatan mempunyai pergerakan yang bertenaga dan laju. Ia dipersembahkan dengan bhawa kesukaan, jadi dikenali juga sebagai Ananda Tandawam. Jika dipersembahkan dalam bhawa ganas, maka ia dikenali sebagai Rudra Tandawa. Dalam agama HIndu, sekurangnya ada tujuh jenis tandawa yang ditemui seperti Ananda, Tripura, Sandhiya, Samhara, Kalika, Uma dan Gauri Tandawa. Walau bagaimanapun, ramai juga percaya ada sekurang-kurang 16 jenis tandawa.

"Berapa banyak jenis tarian Betara Siwa yang diketahui anak bukti tiadalah saya ketahui. Tidak syak lagi, asal-usul tarian ini dari satu jenis tarian juga atau sama akarnya. Ia merupakan jelmaan kepada kesaktian rentak awal. Walau apa pun asal-usul tarian Betara Siwa, ia jelas menunjukkan bahawa ia berasal dari kegiatan-Nya yang menjadi sebahagian daripada kesenian agama". - Ananda Kumaraswami.

Tarian yang dipersembah oleh dewi Parwati sebagai memberi maklum balas kepada Siwa Tandawa dikenali sebagai Lasya. Lasya ini gerakannya lembut sedikit, sopan santun dan kadang-kala sedikit menghairahkan. Setengah sarjana menganggap lasya sebagai bentuk kewanitaan bagi tandawa. Lasya ada dua jenis pula iaitu jarita lasya dan yauwaka lasya.

Agama Hindu menceterakan pelbagai peristiwa apabila Betara Siwa dan lain-lain dewata menjalankan tandaawa. Apabila dewi Sati melompat ke dalam Agni Kunda dalam Daksa Yagna dan membunuh diri, Betara Siwa dikatakan menjalankan Rudra Tandawa yang melambangkan kemurkaan baginda dan kesedihan. Siwapradosa Stotram menyebut apabila Betara Siwa menjalankan Sandhiya Tandawa, dewata lain seperti Sang Brahma, Dewa Wisnu, Dewi Saraswati, Dewi Laksmi dan Betara Indera memainkan bunyian dan menyanyikan gita memuji Betara Siwa.

Dewa Ganesa, anakanda Betara Siwa, digambarkan sebagai astabhuja tandawa nritya murti atau Sang Ganesa menari tandawa bertangan lapan dalam arca kuil. Bhagawata Purana menyebut bahawa Seri Kresna menarikan tandawanya di atas kepala ular Kaliya. Menurut tradisi Jina Mahawira, Betara Indera pun dikatakan menjalankan tandawa bagi memberi tabik namah kepada Empu Risabha, iaitu salah seorang Thirtankara Jina dalam penjelmaan kemudian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan