Dalam bahasa Siam serta bahasa orang di daratan ini seperti penganut ajaran Buddha keturunan Melayu, sebutan nang ini membawa erti cik puan manakala gelaran mek itu membawa erti ibu atau emak. Nang Kuak atau Mek Nang Kuak ini merujuk kepada semangat yang murah hati dan membawa tuah dalam rupa kewangan kepada sesuatu keluarga. Semangat atau dewi ini merupakan pelindung kepada para saudagar dan juga peniaga. Di Pulau Pinang di kedai-kedai orang Hindu keturunan Tamil pun ada digantung kain yantra dewi ini.
Kain yantra ini merupakan kebudayaan Brahmana lama yang turut diamalkan di rantau Siam dan juga di India. Kadang-kadang ia boleh juga dititikkan pada logam seperti kepingan tembaga dan dipasak pada pintu kedai utamanya di bahagian kepala kedai. Kadang-kadang juga dalam bentuk murti kecil dalam rupa sedang melambai. Kadang-kadang dipakai gulungan mantranya yang dimasukkan dalam bekas penangkal di leher atau diikat pada tangan menurut tradisi parampara Tantrayana kerana pedagang-pedagang waisya dan kesatria selalu mengembara pada samaya purwa. Jadi mereka terpaksa menjual barangan untuk menguruskan hidup secara berniaga atau berdagang. Penangkal yang dipakai itu memudahkan mereka untuk dibawa ke mana-mana dalam pada menjalankan upacara.
Gambaran
Mek Nang Kwak ini digambarkan cantik sekali memakai pakaian warna merah dan kebanyakan masanya juga memakai persalinan warna lain. Memakai hiasan kepala dan juga duduk bersimpuh ayu dengan tangan kanan dilambaikan bagi memanggil pelanggan tetapi tapak tangan menghala ke tanah. Tangan kiri pula terletak di sisi satu lagi atau memegang bungkusan emas penuh pada ribaannya. Gambaran murti terkini datang dari lambang Mek Po Sop atau Dewi Seri (semangat padi). Bedanya itu, murti beliau tidak mempunyai guni padi di bahu kanan. Gambaran dewi selalunya disesuaikan dengan gambaran dewi Laksmi namun terbitan sebenarnya boleh jadi tempatan dan lebih purana lagi.
Kimwadanti
Walaupun Mek Nang Kwak ini lebih terkenal sebagai penglipurlara tempatan berbanding sebagai tokoh kahiyangan, namun ada juga kimwadanti Buddha yang berselirat dengan ketokohannya.
Cetera Pertama
Kimwadanti pertama menggambarkan bahawa Mek Nang Kwak ini sebagai Nang Subhawati. Kira-kira 2500 tahun lampau, sebelum atau ketika kemunculan ajaran Buddha yang tersebar merata itu di kota Michikasandhanakara di negeri Swati dalam benua Hindu. Ada sepasang suami isteri, Sujita Brahma dan Sumanta yang mempunyai puteri bernama Subhawati. Keluarga ini merupakan keluarga pedagang yang menjual sedikit barangan di pasar. Keuntungan mereka pun cukup-cukup sahaja untuk menampung kehidupan keluarga yang kecil itu. Suatu hari, mereka berbincanglah mengenai harapan dan impian mereka pada masa depan. Mereka berkeputusan untuk mengembangkan perniagaan dan membuat lebih banyak untung supaya di hari tua mereka ada lah sesuatu yang boleh menjadi jaminan. Kemudian mereka cuba membeli pedati dalam usaha ingin berjualan di merata-rata kota dan kampung. Mereka turut membeli barangan lain di tempat lain dan menjualnya di kota mereka selepas pulang. Kadang-kala, Subhawati pun ikut bersama dan membantu berjualan. Suatu hari, si gadis ayu Subhawati yang leka membantu ibu bapa menjual barangan di kota yang jauh dari kota mereka maka terdengarlah dia ceramah agama Phra Kumara Kasabha Thera. Subhawati tertarik dengan ceramah agama tersebut dan hatinya tersentuh. Lalu, beliau menyatakan permohonan untuk berlindung dengan Trairattana. Tatkala dilihat Phra Kumara Kasabha, maka beliau menumupkan segala siddhi dan juga tumpuan semadi kerana beliau itu seorang arahat. Beliau memberi karunia semahan supaya Subhawati sentiasa bertuah dalam perniagaan serta berbahagia dengan keluarganya.
Cetera Kedua
Nang Kuak dikatakan tinggal di tingkat kewujudan tertinggi. Nang Kwak ini merupakan kumari kepada Empu Tuan Bukau Hijau. Empu Tuan merupakan kepala di lapangan alam Chatu Maharachika atau sorga yang terendah yang alamnya adalah alam asura idiami oleh gergasi dan pretam.
Nama lainnya adalah Phra Panasapati yang menunggu hutan dan kawasan-kawasan ditumbuhi tumbuhan liar. Ketika itu, ada seekor asura dikenali sebagai To Kok Khanak atau To Anurak. Dia ini adalah rakan kepada Empu Tuan Bukau Hijau. Dia pernah diserang oleh Seri Rama dan dibuang ke semak duri hitam. Semak duri hitam itu membelah dadanya dan membawanya melalui ruangan untuk ditancapkan di Phra Sumen. Seri Rama turut menyumpahnya dengan menyatakan, "Sampai masanya keturunan engkau sendiri yang menjalin persalinan bhikkhu ciwara dari kuntuman teratai untuk semahan kepada Phra Seri Arya Maitriya maka sumpah ini biar membebani engkau!".
Selepas itu, Nang Prakshant, anakanda kepada Tuan Kok Khanag terpaksa berbuat bakti bagi bapanya, berhari-hari menjalinkan persalinan ciwara dari kuntuman teratai supaya boleh disemahkan kepada Phra Arya Sri Maitriya yang akan turun sebelum dicerahi pada masa akan datang bermula ketika itu. Bapa beliau yang tersangkut di Phra Sumen itu menyebabkannya terpaksa membantu membebaskannya. Menjalin ciwara bukanlah benda mudah, maka Nang Prakshant tak ada masa berniaga. Rakan bapanya, Empu Tuan Bukau Hijau yang terdengar perkara itu terasa kasihan dan dihantarnya kumarinya, Nang Kuak menjadi peneman kepada Nang Prakshant. Sebab Nang Kuak ini berpahala, maka ramai pedagang dan juga orang-orang mulia sekitar memenuhi rumah Nang Prakshant memberi karunia emas, perak dan wang kepadanya. Sebab itu, Nang Prakshant menjadi kaya walaupun bapanya disumpah Seri Rama.
Mantra Kata
Pertama
Om maha siddhi chok aad wud om. Borom phu chau khau kiew. Mi lug sau kun diau. Hai cher wa nang kuak. Chai hen chai rak. Ying hen ying rak. Pra siddhi hai kei ku. kun rochak tua nah. Om puak po kha pa ku teung muang main. Ku dai ua wen pantanan. Ku kha sarapadkan. Ko dai kam rai kleow klong. Ku chak tong tong ko dai tiem hap. Piang wan ni pen roi. Sam happ ma ruan. Sam deun pen setthi. Sami pen po ka sampau. Phra reur chau. Phra siddhi hai kae lug khun dieu swaha!
Om maha siddhi mujur jaya tuah hendaknya. Tuan Empu Bukau Hijau. Anakanda perempuannya itu seorang. Diberi nama Nang Kuak. Lelaki melihatnya jatuh cinta. Wanita melihatnya berasa sayang. Phra Siddhi, bagilah untuk aku. Biar orang kenal aku. Om pedagang membawa aku pergi sampai ke negeri kahiyangan. Beroleh aku cincin Pantanan. Ku jual segala macam mak nenek benda. Ku jual emas dapat sepikul penuh. Hari ini saja jadi seratus. Tiga pikul dapatlah rumah sebiji. Tiga bulan jadilah aku ceti. Suami aku jadi pedagang jual jong Cina. Bhikkhu atau pun tuan-tuan. Phra Siddhi, bagi untuk anak ini seorang berjaya, swaha!
Kedua
Om la luoi maha la luoi. Du sani ma dhanam bhogam! Om dewi maha kaya. Moga aku ini menjadi kaya dengan kekayaan tiada kurang-kurang! Om la luoi maha la luoi. Om maha siddhi chok swaha!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan