Selasa, 29 Oktober 2013

50 Daiwa Locanam Bhg. 3


Dengan menambah keinginan, kita cuma menambahkan kemiskinan sahaja. Perkara asas bagi hidup dan mruah patutlah disampaikan kepada semua orang dalam negara. Maka, bagi yang ini kita merencana. Orang yang berpengaruh itu patutlah hidup seperti orang miskin dan berhenti sudah meningkatkan keinginan yang melebihi keperluan. Yang kaya patutlah berkongsi kemakmuran dengan yang miskin. Inilah punnyam yang membawa kepada keselamatan. Lebih banyak keinginan kita itu, sampai ke tahap nya, langsung tiada lagi keamanan atau keselesaan dan ia cumalah membawa kepada kemiskinan dan kesedihan sahaja.

Wedanta yang merupakan kemuncak weda-weda suci mengajarkan cara bagi kita mengalihkan segala kesedihan. Kebencian dan nafsu keinginan timbul hanya kepada bahan-bahan yang bukan dari kita. Nafsu keinginan itu tak akan timbul jika bahan-bahan dianggap sebagai sejati dengan kita. Jika tiada sesuatu pun melainkan kita, maka nafsu keinginan pun tak timbul. Jika tak ada nafsu keinginan, maka tak ada lah usaha dan tak ada dosa. Tiada dosa, maka tiada sesiapa pun. Tiada sebarang derita duka.

Kita mungkin diserang pelbagai jenis kesedihan. Yang kenampakan sebagai kesedihan kepada semua orang itu tak mungkin nampak sedih bagi kita. Jika kita selalu gembira suka, tanpa mau mencapai sebarang kebendaan tak disentuhlah oleh kesedihan. Bagikan daun Teratai dan biji Kalakodi. Yang digelarkan yoga. "Ketahui bahawa untuk ditandai sebagai Yoga itu adalah sesuatu yang terpisah daripada kesatuan dengan kesedihan. Yoga itu pengalihan diri daripada dikaitkan dengan kesedihan".

Dalam usaha mencapai kehendak seseorang itu, kenapa pula Weda suci kena berbicara untuk banyak benda? Persoalan ini mungkin timbul dalam pikiran kita. Menerusi banyak benda yang mungkin bagi kita memahani bahawa kehendak seseorang iaitu hakikat: yoga, tapa semadhi, pengorbanan, menjalankan karma; yang tatkala semua ini disempurnakan, apa yang ditandai oleh ini semua itu adalah Hakikat yang satu jua. Hakikat inilah yang menjadi kehendak bagi Weda. Yang lain itu cirinya senantiasa berubah. Ia terjalin menjadi satu cetera dan kemudian cetera itu pun sirna terhapus begitu sahaja.

Untuk apa kah pengetahuan perubatan itu? Tujuannya biar tubuh sihat dan kuat. Kenapa kalau tubuh itu tak sihat dan tak kuat? Tubuh akan kena penyakit lah. Jika kena penyakit pula apa kejadiannya? Seorang itu tak akan mampu berfungsi dengan baik. Dia, Jiwa Tertinggi yang mengaruniai tubuh ini kepada kita. Ini lah kebenaran. Kita mesti mengamalkan beberapa disiplin pula. Kita boleh mengamalkannya hanya jika tubuh kita ini sihat dan berkeadaan baik. Dalam usaha memastikan tubuh terpelihara baik, kita mestilah menghalangnya daripada menjadi mangsa penyakit. Pengetahuan perubatan memberitahu kita cara mengubati dan menghalang penyakit. Makanya, Ayurweda itu membantu kita menyedari pengalaman Adwaita.

Sawikapla Semadhi

Minda itu tegoh tanpa sebarang gangguan sampingan, merenung bahan sepenuhnya menyerap ke dalamnya.

Nirwikalpa Semadhi

Tujuannya itu adalah Yoga. Dalam keadaan ini, minda kurang berfungsi lagi dan hilang terus. Meninggalkan Jiwa itu bersinar sendirian. Dalam Adwaita, jalan tapa semadhi ini dikenalpasti; namun di sini bahan tapa itu adalah Brahman yang tiada beda-beda lagi.

Sahaja Semadhi

Yang ini dicapai menerusi jalan mengkaji dan bertanya. Ia merupakan tahap semulajadi Jiwa. Kesedaran dan satu daripada fenomena yang dibiarkan berlalu macam itu saja.

Tiada sesuatu pun untuk dibanggakan apabila aku melihat orang ramai memuja bertabik kepada aku. Namun apabila aku merenung semula bahawa pemujaan itu diperbuat sebenarnya kepada Sang Hiyam Widdhi. Mereka berpikir bahawa Sang Hiyam Widdhi itu boleh didekati menerusi aku, maka aku berasa suka hatinya bahawa ramai orang yang mempercayai-Nya yang Maha Pengaseh yang akan mendengar keluh-kesah mereka dan mengalihkan kedukaan mereka.

Agama Hindu ini berkembang menerusi kebaktian yang mendalam, tapa dan pemurnian jiwa. Aama lain mungkin berkembang dengan menerusi propaganda yang diperbesar-besar atau menerusi pertelingkahan. Sebabnya berjuta-juta orang tetap bertahan dalam tradisi agama Hindu ini, walaupun dibayangi oleh agamawan lain yang lebih berkuasa propagandanya, menerusi godaan wang, peperangan, dan sebagainya itu adalah disebabkan oleh Mahatma yang berada dalam kalangan kita dan disebabkan mereka itu kita masih kekal berada dalam lipatan agama Hindu. Kita mengembangkan kebaktian kepadanya dan meningkatkan lagi kepercayaan kita dalam agama kita menerusinya. Terdapat ayat Weda Suci yang menyatakan bahawa pokok yang berbunga itu sendirinya menarik lebah-lebah berkerumun. Jika kita memeriksa kendiri kita ini, dan kita dapati bahawa seseorang dalam kalangan itu sempurna maka lokamaya ini akan segera mengikut kepadanya.

Seorang anak itu makan tanah. Tangannya diikat oleh si ibu. Anak pun marah lantas menangis. Adakah disebabkan ini ibunya mengikat tangannya? Kita tak tahu belas kasihan Ibu Jagat. Kebaikan atau keburukan yang menimpa kita itu disebabkan oleh karunia-Nya. Penderitaan dan keperitan itu juga adalah karunia-Nya untuk beberapa sebab. Harus kita terima sebarang perkara yang menimpa kita tanpa mengira baik atau buruk itu sebagai karunia Ibu Jagat. Kita tak mengetahui kenapa Ibu Jagat memberikan kita itu semua. Penglihatan kita ini terbatas. Kita tidak tahu apa yang sebelum atau apa yang selepas. Jika kita mampu melihat masa lampau, masa kini dan masa depan, maka kita ketahuilah bahawa Sang Hiyam Widdhi itu bukannya mahu perkara buruk menimpa kita. Selain daripada-Nya tiadalah sesiapa lagi yang terdekat dengan kita walaupun saudara-mara sekali pun.  

Kita tak boleh berkata bahawa seorang anak atau orang bodoh yang terus diam tanpa sebarang kegiatan bak batu itu sebagai agung. Kita tak boleh menganggapnya sebagai telah menerima Jiwanamuktih. Ini sebenarnya kesan daripada dosa. Dia seorang Yogi atau Jnani yang kebijaksanaannya sangat halus dan setajam mata pedang. Dia menjadi pokok yang layu, dan bahan yang tak bergerak dengan pemikiran yang tegoh. Dia harus memahami segala perkara yang terjadi sekelilingnya. Pengetahuannya harus sempurna. Dia tak patut terpengaruh dengan nafsu suka mau pun kesedihan. Dia harus senantiasa suka bahagia. Tak ada sesiapa pun dalam kalangan kita seperti itu dan Sang Eswara itu digambarkanlah sebagat Sat Chit Ananda.

Jika Sang Hiyam Widdhi itu lautan belas kasihan dan jika Dia Maha Mengetahui, maka Dia jua mesti mengetahui kehendak kita tanpa kita bercakap pun. Kenapa kita harus bermohon itu dan ini kepada-Nya? Jawapan munasabahnya itu, daripada kita bermohon kepada orang-orang tak guna di tempat-tempat tak berguna, ada baiknya kita bermohon hanya kepada Yang Maha Tinggi dan Yang Maha Mencakupi. Selain daripada itu, tiadalah sebarang penegakan pun bagi kita buat memohon itu dan ini kepada-Nya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan