![]() |
Pura Mannarsala Sri Nagaraja, Kerala |
Budaya Wedika di Kerala ini mempunyai ciri tersendiri dan menerangkan keadaannya dengan dirinya sendiri. Ia mungkin terjadi disebabkan oleh pemisahan Kerala daripada seluruh India di Ghat Barat, dengan ketinggian tanah 5000 kaki tapi juga terdapat beberapa punca setinggi 8000 kaki, dan selari secara kasarnya ke Pantai Barat, kira-kira 30 m dari laut di utara dan 60 km di selatan. Ada jugaa sela utama, sela Palakkad, yang melaluinya terjadi perhubungan Timur-Barat di negeri itu. Penempatan Brahmana Nambudiri kebanyakan terletak di celah-celah sela pantai di Utara negeri Kerala.
Di negeri Kerala, kecil sahaja tompokannya, kita dapati tradisi yang kecil sahaja, tapi sangat berbeda dengan seluruh benua India dan ciri-cirinya itu pun tersendiri. Jika ia tidak mempunyai ciri tersendiri, pastilah ia tidak menyokong tradisi homogenus Srautha. Tradisi Srautha dalam kalangan Brahmana Nambudiri ini tidak memerlukan negeri Kerala memanggil pakar Wedika negeri lain kerana mereka melatih orang mereka sendiri. Cawangan Kausitakan masih wujud lagi dalam kalangan Brahmana Nambudiri yang mengaji Rigweda, tapi sudah tidak wujud lagi di tempat lain. Cawangan Aswalayanan dalam Rigweda, cawangan Baudhayanan (biasa), Badholakan (kurang terpakai), kedua-duanya untuk Yajurweda serta tradisi Samaweda cawangan Jaimiliya sangat-sangatlah sedikit kelihatan di Kerala tapi sekurang-kurangnya masih ada. Seperti tersebut awalnya, tiada langsung Brahmana Nambudiri yang mengaji Atharwanaweda. Frits Staal menyebut bahawa tradisi Wedika di negeri Kerala ini memparkan ciri-ciri arkaik jika dibandingkan dengan seluruh India.
Menurut kepada Burnell, berdasarkan pengajian terhadap aliran-aliran Wedika di Malabar pada 1890, 80% daripada Brahmana Nambudiri memakai Rigweda, 19% memakai Yajurweda manakala baki satu peratus memakai Samaweda. Perangkaan lain di Malabar seperti yang dipetik Logan menunjukkan, daripada 1017 Brahmana Nambudiri itu, 466 keluarga mengikut Rigweda, 406 keluarga mengikut Yajurweda dan enam kelyarga mengikut Samaweda. Manakala baki 139 keluarga lagi sama ada tidak mengikut mana-mana weda atau tak pasti.
Taburan Wedika di Cochin dan Travancore (kedua-dua ini negeri lindungan Mahkota manakala Malabar merupakan jajahan British sama seperti Pulau Pinang, Melaka, Singapura di Malaya) langsung tak diketahui sehingga pengajian lanjut oleh Staal pada 1961. Pengajian yang dijalankan di Malabar, Cochin dan Travancore (keseluruhan perangkaan tiga kawasan dalam negeri Kerala tahun 1970-an) menganggarkan ada 35% pengikut Rigweda, 50% pengikut Yajurweda, 0.08% pengikut Samaweda manakala selebihnya itu tidak termasuk dalam mana-mana lapangan weda. Lingkaran Thrissur (di hujung negeri Cochin), dan kawasan tengah negeri Kerala sangat penting kerana merupakan pusat pengajian bagi Yajurweda dan Samaweda.
Brahmana Tanpa Weda
Brahmana Tanpa Weda
Brahmana Nambudiri merupakan bangsa Brahmana yang agak unik kerana mempunyai kelompok bangsa Brahmana cawangan yang dikeluarkan terus daripada weda-weda. Mereka ini dipanggil sebagai Odhillatha Nambudiri atau Nambudiri tak ada Odhu. Odhu ini ertinya weda dalam bahasa Malayala pasar. Mereka ini antaranya:
- Chāthira Nambūdiri yang terlibat dalam senaman peperangan dalam bentuk permainan seperti Panemkali.
- Adukkala Nambūdiri yang pakar dalam memasak masakan secara penanggah untuk kenduri.
- Kīzhasandhi Nambūdiri yang merupakan pedanda yang menjalankan pura.
- Astawaidiyan atau delapan keluarga yang mempunyai pesaka sebagai pakar kesihatan tubuh kecuali keluarga Waidyamadham semuanya adalah Brahmana tak ada weda.
Semua Brahmana tak ada weda ini mempelajari sastera wedika Samhita tetapi bukan baki sastera lain seperti Brahmana, Aranyaka dan Upanishad. Mereka juga tak menjalankan upacara Srautha, tidak mengajarkan atau mengamalkan mengaji weda suci dalam pembacaan upacara.
Antara 32 kampung asal Nambudiri, Sukapuram (Cowaram), Perumanam dan Irinjalakuda pernah menjadi kubu kuat tradisi Wedika. Perinchellūr (Thaliparamba) menjadi kubu kuat tradisi Wedika sekitar kurun ke-9 M dan ke-10 M. Di Sukapuram, hanya pengamal Rigweda dari cawangan Kausitakan dan pengikut Samaweda sahaja ada. Cawangan Aswalayana-Rigweda masuk kemudian apabila beberapa keluarga Brahmana Nambudiri dari Gramam Panniyūr pindah masuk ke Sukapuram. Di Irinjalakuda, langsung tak ada pengamal Rigweda. Brahmana Nambudiri yang mengaji Yajurweda kebanyakannya memakai cara Baudhyana dan sikit sahaja memakai cara Badhūlakan. Di Perumanam, pembaca Rigweda memakai cara Aswalāyan dan yang mengaji Yajuweda memakai cara Baudhāyan.
Pengajaran dan Pengajian Weda
Brahmana Nambudiri yang dibenarkan mengaji weda-weda, mengembangkan satu kebudayaan mengaji weda yang kaya dan pelbagai. Cara mereka mengaji berbeda juga daripada bacaan weda di negeri-negeri lain. Ini disebabkan oleh ciri-ciri seperti sebutan bahasa Sanskerta di negeri Kerala itu sendiri. Ciri penting seperti sengau, yang merupakan ciri bahasa Malayala pada umumnya nampaknya adalah ciri sebutan samaya purwa. Dalam bahasa Sanskerta bunyi itu disebut Anunāsika Athiprasaram. Sebab lain adalah banyak perkataan bahasa Malayalam itu dicedok dari bahasa Sanskerta berbanding dengan bahasa Tamil.
Ia mungkin juga boleh dikaitkan dengan perkembangan terasing tradisi Nambudiri, yang tak terdedah kepada hubungan dengan tradisi Brahmana negeri lain. Dan kemudiannya, walaupun ada banyak sarjana Brahmana Nambudiri dalam bidang bahasa Sanskerta, namun tak pernah ada kecenderungan untuk membawa amalan yang sedia ada itu biar selari dengan tatacara yang sudah dibangunkan pada samaya lampau. Tradisi yang hidup itu dbiarkan sahaja berkembang tanpa dipangkas-pangkas.
Pendidikan awal empat sampai enam tahun secara tradisional bagi anak-anak Brahmana Nambudiri, iaitu tempoh antara Upanayanam dan Samāwarthanam itu dihabiskan dengan menghafal weda suci. Setiap anak lelaki menghafal, weda keluarganya sendiri atau semua sekali samhita. Kemudian diikuti dengan cara mengaji yang lebih maju, iaitu padapantha dan sedikit wikriti atau pembetulan bacaan. Ada pembetulan cara bacaan yang hanya diketahui oleh Brahmana Nambudiri tapi tak diketahui di negeri lain (Staal, 1961 ms 47-49;59-61).
Dalam pembacaan Rigweda dan Yajurweda, tekanan sebutan Udātha, Anudātha dan Swarita, diajarkan dengan cara istimew. Guru akan menegakkan kepala pelajar bagi Udātha, membengkokkannya ke bawah bagi Anudātha dan menegakkannya bagi Swarita. Bila tekanan sebutan semua ini dipelajari dan dihafalkan, maka kepala tak perlu lagi dah digerak-gerakkan macam itu. Ada juga mudra yang mengikuti ciri-ciri tertentu bacaan. Nambudiri yang mengaji Samaweda memakai gerakan lain pula.
Sementara semua pembacaan weda diajarkan secara mengaji dalam rumah, tapi ada juga dua sekolah agama yang mengajar Rigweda iaitu di Thrissur dan di Thirunāwāta dalam bhumipada Malappuram. Sekolah agama Thirunawaya dibentuk oleh Puthillath Mana disokong oleh beberapa orang Brahmana Nambudiri lain dan dibiayai dana raja Samūthiri dari Malabar. Sekolah agama Thrissur didanakan oleh Raja Cochin. Ada dua gaya bacaan di dua sekolah agama Rigweda ini. Di Bramhaswam Madhom, di Thrissur hanya ada beberapa orang pelajar sahaja pada 1972. Manakala di Thirunawaya langsung dah tak berfungsi lagi. Sekolah di Thrissur kemudian memakai cara bacaan di Thirunawaya bila ibu bapa menghantar anak-anak lelaki mereka untuk pengajian agama.
Dalam tahun 1970-an ada cadangan bagi mewujudkan sekolah untuk mengajar Yajurweda, namun ketika itu masih belum berjaya. Bagi Yajurweda, ada dua tradisi yang berbeda sedikit gaya bacaannya. Satu memakai cara Peruwanam Gramam dan yang lain Iirnjalakuda. Yajurweda dan Samaweda ketika itu cuma diajarkan dalam rumah. Tradisi Samaweda ketika itu cuma diamalkan 12 keluarga sahaja dan mungkin akan pupus dulu.
Mana Menurut Bhumipada
Bagi rujukan tuan-tuan yang beragama Hindu yang berminat melawat, antara 21 Mana menurut bhumipada atau kacamatan....
Pānjāl di Thrissur
Mana Menurut Bhumipada
Bagi rujukan tuan-tuan yang beragama Hindu yang berminat melawat, antara 21 Mana menurut bhumipada atau kacamatan....
Pānjāl di Thrissur
- Nellikāttil Mammanu
- Muttathukā Mammannu
- Thottam Perumangad
- Korattikkara
- Mūthiringod
- Naripatta
- Pakarāwūr
- Mangalatheri
Waliya
- Wadankāchery
- Mundaya
- Kāmbram
Sembilan lagi keluarga di Kidangūr, dekat Kottayam antaranya keluarga Malamel, Muriyoth Malamel, Kallambilly, Nellipuḷa Kallambilly, Pātyal, Onamthuruth Pātyal, Mulawelipuram, Wātana dan Podūr.
Daripada semua 21 mana ini, 20 daripadanya ada Othu atau Weda manakala Kāmbram Mana, disebabkan oleh perkaitannya dengan Panniyur Grāmam maka dia dikeluarkan dari pengajian Weda Suci. Semua lima keluarga bertapak di Panjal (Penchala) bersama dengan Pakarawūr dan Mangalatheir mempunyai hak bagi melaksanakan Yagam. Pengkajian lanjut bacaan Weda suci menurut gaya Brahmana Nambudiri ada dalam rujukan yang dikurung ini (Staal, 1961; Gray, 1959; Howard, 1977).
Kesimpulan
Sela masa antara dua juta tahun itu mengasingkan orang Hindu Wedika daripada Brahmana Nambudiri, iaitu wangsa Brahmana yang berbahasa Malayalam. Frits Staal dalam bukunya "Agni" menyebut bahawa, "Beda dalam gaya hidup, amalan, dan kepercayaan antara orang nomad Wedika dan Brahmana Nambudiri ini hampir seluruhnya!".
Dari segi jati wangsa dan pengamalan keagamaan, Brahmana Nambudiri masihlah ortodoks sampai mula kurun ke-20 M. Mereka menjalankan upacara Tantra dan juga Wedika, dan orang luar tidak terlibat dalam upacara ini. Mereka langsung tak terkesan walaupun dididik dengan pendidikan "Inggeris". "Kebanyakan Brahmana Nambudiri ini berdiam sebagai orang kampung, kelompok orang besar-besar negara, tuan tanah kecil, sasterawan, karyawan seni seperti Kathakali, sarjana dan orang mulia" (Staal, 1983).
Menurut Ananda Kresna Iyer dalam kajian beliau, "Puak Cochin dan Jati II" (Madras-London, 1912), "... antara ciri-ciri jelas Brahmana Nambudiri ini adalah sikap ringkas mereka dan juga tidak melibatkan orang lain, walaupun upacara mereka itu mungkin tidak seringkas sikap mereka".
Bagi rujukan ini, tuan dan puan boleh juga membaca rencana bil. 4 yang disunting oleh tuan P. Vinod Bhattathiripad dan juga merujuk buku berjudul "Agni" karya Frits Staal, Asian Humanities Press, Berkeley, 1983.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan