Segalanya dalam bumi ini akan terurai dan bumi ini suatu hari pun akan terhapus. Matahari akan terhapus dan seluruh Jagat Raya pun serupa lah! Kemudian, mestilah ada setengah latarbelakang terbitan sakti bertanggungjawab bagi cetusan, pemeliharaan dan juga pemusnahan. Kita panggilnya sebagai Sang Hiyam Widdhi.
Kita mempunyai susunan pemikiran dan kemampuan perbuatan, dalam langkah kecil-kecilan atau besar-besaran. Perkara yang ini bergabung dengan Yang Maha Berkuasa selepas kematian kita. Yang Maha Sakti, yang dari-Nya kita mendapat tenaga dan kekuatan buat hidup. Dasar kukoh yang menyebabkan tercetusnya ciptaan dan kemusnahan segala sakti itu lah Tuhan, disebut Dia dengan pelbagai Nama.
Ibu menyayangi anaknya tapi, anaknya yang tak setia pula menyebabkannya sedih. Kita mengetahui kejadian-kejadian ibu memulakan dakwaan menentang anak-anaknya dan anak-anaknya menentang ibu. Jika seseorang itu mencintai yang lain, dan jika seorang daripada mereka mati, pastilah keadaan tersebut mencetuskan kesedihan. Bank membantu orang ramai menyimpan wang dengan mereka. Ia sepatutnya menghilangkan kesedihan orang ramai tatkala mereka memerlukan wang. Tapi bank sendiri dicairkan atau ditutup, maka penyimpan pun bersedih lah. kesedihan itu lah yang memberikan rezeki kepada bank. Semakin kita mencintai, semakin sedih pula akibatnya. Jadi, adakah kita pun berkeputusan untuk tak mencintai sesiapa langsung??! Bahan bagi kelahiran ini adalah untuk mengaruniai cinta tak berbelah bagi kepada seseorang. Taklukan cinta kita itu tak patutlah terpisah-pisah atau pun dijadikan bahan pertengkaran. Jika kita kata kita patut mencintai hanya Tuhan yang tak akan musnah, maka persoalannya, mampukah kita membenci yang lain? Biarlah kita belajar mencintai semua dengan menyedari bahawa Tuhan itu wujud dalam segalanya. Tuhan itu abadi dan cinta kita kepada-Nya pun sepatutnya lah abadi.
Sukarlah sekali saya sampai ke kesimpulan bahawa kehidupan ini bukanlah kehidupan kalau tanpa motif yang mementingkan diri. Tetapi dengan tahun silih tahun, motif itu pun bukanlah perkara yang benar, yang benar kepada ciri saya, muncul sinarannya atas saya ini bahawa bernyawa di atas muka bumi ini beberapa jiwa yang mendalam sekali akar tatasusila dan budi di jiwa itu hidup membakar diri demi yang lain menjadi lilin, sukarelanya meninggalkan bukan sahaja keuntungan kebendaan dan keselesaan hidup tetapi juga menjalankan sadhana demi peningkatan rohani dalam terseksanya mereka.
Jelas kepada kita bahawa ada jelmaan dan ada juga kematian. Nafsu berahi itu penyebab jelmaan. Kala pula penyebab kematian. Yang dicetuskan oleh nafsu berahi itu dihancurkan pula oleh kala masa. Jika nafsu berahi datang, bertunaslah benih. Jika kala (ajal) datang, matilah pokok itu. Kalo jagat bhakshaka... Matahari dan bulan pun akan tercerai berai bila sampai ajalnya. Jika tiada nafsu berahi pula, maka tiada penghasilan benih. Jika tak ada kala pula maka tiada kehancuran. Oleh itu, haruslah kita menakluki Kala dan Kama. Begawan Siwa membakar sang Kama dengan trinetra baginda dan memijak Kala. Jika kita mencari suaka dengan baginda, maka tak ada lagi jelmaan atau kematian bagi kita. Marilah kita memuja di duli Bapa dan Ibu Jagat... Jagatha pitarau wande paarwati parameswarau...
Seorang tuan itu punyai dua pelayan. Seorang lagi cuba mengampu tuannya, manakala yang seorang lagi cuma menjalankan tugasan tanpa sebarang cinta pun kepada tuannya. Jika tuan itu seorang yang bodoh, maka pastilah dia suka akan pelayan kaki pengampu itu. Jika tuan itu cerdik pula, maka dia tak akan mencintai sesiapa pun yang bekerja demi mendapatkan wang atau pun yang suka mengampu. Tuan hanya akan menyayangi orang yang bekerja disebabkan oleh kebaktiannya. Begitulah juga kejadiannya dengan Tuan Yang Maha Baik, Sang Hiyam Widdhi.
Kenapalah pecahkan buah nyiur di depan berhala Sri Ganesa? Baginda itu anakanda Parameswara dan memohon ayahanda baginda mengorbankan kepalanya dengan trinetra hanya kerana baginda memikirkan bahawa sebarang usaha itu akan dimahkotakan dengan kejayaan dan tanpa sebarang halangan. Jadi, kita pun memecahkan buah nyiur bermata tiga. Sang Ganesa sangatlah sakti sampai meminta kepala ayahanda baginda sendiri. Sebarang benda yang tinggi bagi sesuatu itu mestilah dikorbankan kepada-Nya. Perlambangannya di sini, kita mengorbankan nyiur bermata tiga kepada Tuhan, seperti yang diarahkan-Nya. Apabila para sannyasin mencapai Siddhi, maka selesailah sudah. Amalan ini cuma terkenal di Tamil Nadu sahaja.
Memikirkan bahawa Tuhan itu jauh daripada kamu maka kamu pun melilau-lilau mencari-Nya. Lama kamu pun tak tahu, Dia masih jauh. Walaupun mungkin kam melewar, tapi kamu tak nampak bahawa Dia itu sebenarnya dekat sahaja denganmu. Dia jauh namun dekat. Ada cetera seorang gadis mau kahwin dengan seorang raja. Namun akhir kepada segala pengembaraannya, dia cuma menemui seorang lelaki biasa yang sudah pun dipilih oleh keluarganya sendiri buat dirinya. Mempelai itu dekat sahaja. Yang si gadis pergi mencari jalan jauh sebelum berpatah semula ke titik yang sebenarnya dekat sahaja.
Kita melihat pantulan diri kita dalam cermin. Dalam sebaris cermin itu, terpantul beribu-ribu pantulan. Hanya seorang sahaja yang melihat pantulan itu. Yang berdiam dalam kita melihat semua itu, Dia itu lah Tuhan. Yang melihat itu yang menyebabkan segala yang terpantul. Penyebab itu lah pengetahuan yang menjadi dasar lokamaya ini. Di mana pengetahuan itu? Dalam diri kamu sahaja, yang halus dan yang besar semua dalam diri mu.
Kesukaan itu datang dalam rupa kedudukan pangkat, wang dan lain-lain. Ia datang daripada tiada. Kita rasa terpencil. Tapi percaan terkecil daripada kesukaan besar itu di dalam ini, iaitu Ananda. Paramatma, ananda yang di dalam tak pernah risau pun sama ada sebarang kesukaan dari loka luar dan bercampur dengannya atau pun tidak. Air masuk ke lautan, tapi walaupun sentiasa penuh tetaplah ia nampak tenang saja.
Kalau diteliti ajaran Gita, nampak pula perkara bertentangan berkaitan dengan kebaktian, karma dan jnana. Tapi, Dia mengangkat para pemuja itu setahap demi setahap. Kita mestilah bertapa dengan rupa-Nya seperti yang dijelaskan dalam sastera suci dulu. Kebaktian ini membolehkan kita memahami ciri jagat-Nya. Pandangan kerohanian akan kemudian menjadikan kita jelas bahawa Tuhan itu tiada berupa dan Dia itu Hakikat Tertinggi, mendengar tanpa telinga, bergerak tanpa kaki. Memuja-Nya pada peringkat awal itu tak perlu pun kepada pengetahuan bawah kesedaran. Semakin lama kita bertapa, meningkatlah kebaktian itu sendiri. Kita pun sedar sendiri rupa jagat itu macam mana. Tak ada beda pun antara pemuja dengan bahan pemujaan.
Pemikiran kita akan mencari sendiri dan berpaut kepada-Nya seperti besi itu tertarik kepada besi berani. Laksana isteri yang setia tertarik kepada si suami, dedalu melekat di pokok, dan sungai menghala ke lautan. Kebenaran falsafah dan orang biasa pun tak banyak persamaannya. Makanya, pakaian luaran yang melebih-lebih itu tak guna pun. Perwakilan agama mestilah mempunyai nilai yang berbaloi dalam masyarakat. Tenang, shantam (ciri cinta), sentiasa tapa, dan tidak mementingkan diri atau tak ego.
Agama Hindu ini walaupun nampak banyak lah percanggahan di sana sini sebab kebudayaan rakyat berbeda namun masih tetaplah bertahan sampai ke kini. Ini semua adalah karunia orang-orang suci sekelian. Kalau ada seorang pun dalam kalangan mereka maka sama kita, maka loka pun tenteram suka.
Kita mempunyai susunan pemikiran dan kemampuan perbuatan, dalam langkah kecil-kecilan atau besar-besaran. Perkara yang ini bergabung dengan Yang Maha Berkuasa selepas kematian kita. Yang Maha Sakti, yang dari-Nya kita mendapat tenaga dan kekuatan buat hidup. Dasar kukoh yang menyebabkan tercetusnya ciptaan dan kemusnahan segala sakti itu lah Tuhan, disebut Dia dengan pelbagai Nama.
Ibu menyayangi anaknya tapi, anaknya yang tak setia pula menyebabkannya sedih. Kita mengetahui kejadian-kejadian ibu memulakan dakwaan menentang anak-anaknya dan anak-anaknya menentang ibu. Jika seseorang itu mencintai yang lain, dan jika seorang daripada mereka mati, pastilah keadaan tersebut mencetuskan kesedihan. Bank membantu orang ramai menyimpan wang dengan mereka. Ia sepatutnya menghilangkan kesedihan orang ramai tatkala mereka memerlukan wang. Tapi bank sendiri dicairkan atau ditutup, maka penyimpan pun bersedih lah. kesedihan itu lah yang memberikan rezeki kepada bank. Semakin kita mencintai, semakin sedih pula akibatnya. Jadi, adakah kita pun berkeputusan untuk tak mencintai sesiapa langsung??! Bahan bagi kelahiran ini adalah untuk mengaruniai cinta tak berbelah bagi kepada seseorang. Taklukan cinta kita itu tak patutlah terpisah-pisah atau pun dijadikan bahan pertengkaran. Jika kita kata kita patut mencintai hanya Tuhan yang tak akan musnah, maka persoalannya, mampukah kita membenci yang lain? Biarlah kita belajar mencintai semua dengan menyedari bahawa Tuhan itu wujud dalam segalanya. Tuhan itu abadi dan cinta kita kepada-Nya pun sepatutnya lah abadi.
Sukarlah sekali saya sampai ke kesimpulan bahawa kehidupan ini bukanlah kehidupan kalau tanpa motif yang mementingkan diri. Tetapi dengan tahun silih tahun, motif itu pun bukanlah perkara yang benar, yang benar kepada ciri saya, muncul sinarannya atas saya ini bahawa bernyawa di atas muka bumi ini beberapa jiwa yang mendalam sekali akar tatasusila dan budi di jiwa itu hidup membakar diri demi yang lain menjadi lilin, sukarelanya meninggalkan bukan sahaja keuntungan kebendaan dan keselesaan hidup tetapi juga menjalankan sadhana demi peningkatan rohani dalam terseksanya mereka.
Jelas kepada kita bahawa ada jelmaan dan ada juga kematian. Nafsu berahi itu penyebab jelmaan. Kala pula penyebab kematian. Yang dicetuskan oleh nafsu berahi itu dihancurkan pula oleh kala masa. Jika nafsu berahi datang, bertunaslah benih. Jika kala (ajal) datang, matilah pokok itu. Kalo jagat bhakshaka... Matahari dan bulan pun akan tercerai berai bila sampai ajalnya. Jika tiada nafsu berahi pula, maka tiada penghasilan benih. Jika tak ada kala pula maka tiada kehancuran. Oleh itu, haruslah kita menakluki Kala dan Kama. Begawan Siwa membakar sang Kama dengan trinetra baginda dan memijak Kala. Jika kita mencari suaka dengan baginda, maka tak ada lagi jelmaan atau kematian bagi kita. Marilah kita memuja di duli Bapa dan Ibu Jagat... Jagatha pitarau wande paarwati parameswarau...
Seorang tuan itu punyai dua pelayan. Seorang lagi cuba mengampu tuannya, manakala yang seorang lagi cuma menjalankan tugasan tanpa sebarang cinta pun kepada tuannya. Jika tuan itu seorang yang bodoh, maka pastilah dia suka akan pelayan kaki pengampu itu. Jika tuan itu cerdik pula, maka dia tak akan mencintai sesiapa pun yang bekerja demi mendapatkan wang atau pun yang suka mengampu. Tuan hanya akan menyayangi orang yang bekerja disebabkan oleh kebaktiannya. Begitulah juga kejadiannya dengan Tuan Yang Maha Baik, Sang Hiyam Widdhi.
Kenapalah pecahkan buah nyiur di depan berhala Sri Ganesa? Baginda itu anakanda Parameswara dan memohon ayahanda baginda mengorbankan kepalanya dengan trinetra hanya kerana baginda memikirkan bahawa sebarang usaha itu akan dimahkotakan dengan kejayaan dan tanpa sebarang halangan. Jadi, kita pun memecahkan buah nyiur bermata tiga. Sang Ganesa sangatlah sakti sampai meminta kepala ayahanda baginda sendiri. Sebarang benda yang tinggi bagi sesuatu itu mestilah dikorbankan kepada-Nya. Perlambangannya di sini, kita mengorbankan nyiur bermata tiga kepada Tuhan, seperti yang diarahkan-Nya. Apabila para sannyasin mencapai Siddhi, maka selesailah sudah. Amalan ini cuma terkenal di Tamil Nadu sahaja.
Memikirkan bahawa Tuhan itu jauh daripada kamu maka kamu pun melilau-lilau mencari-Nya. Lama kamu pun tak tahu, Dia masih jauh. Walaupun mungkin kam melewar, tapi kamu tak nampak bahawa Dia itu sebenarnya dekat sahaja denganmu. Dia jauh namun dekat. Ada cetera seorang gadis mau kahwin dengan seorang raja. Namun akhir kepada segala pengembaraannya, dia cuma menemui seorang lelaki biasa yang sudah pun dipilih oleh keluarganya sendiri buat dirinya. Mempelai itu dekat sahaja. Yang si gadis pergi mencari jalan jauh sebelum berpatah semula ke titik yang sebenarnya dekat sahaja.
Kita melihat pantulan diri kita dalam cermin. Dalam sebaris cermin itu, terpantul beribu-ribu pantulan. Hanya seorang sahaja yang melihat pantulan itu. Yang berdiam dalam kita melihat semua itu, Dia itu lah Tuhan. Yang melihat itu yang menyebabkan segala yang terpantul. Penyebab itu lah pengetahuan yang menjadi dasar lokamaya ini. Di mana pengetahuan itu? Dalam diri kamu sahaja, yang halus dan yang besar semua dalam diri mu.
Kesukaan itu datang dalam rupa kedudukan pangkat, wang dan lain-lain. Ia datang daripada tiada. Kita rasa terpencil. Tapi percaan terkecil daripada kesukaan besar itu di dalam ini, iaitu Ananda. Paramatma, ananda yang di dalam tak pernah risau pun sama ada sebarang kesukaan dari loka luar dan bercampur dengannya atau pun tidak. Air masuk ke lautan, tapi walaupun sentiasa penuh tetaplah ia nampak tenang saja.
Kalau diteliti ajaran Gita, nampak pula perkara bertentangan berkaitan dengan kebaktian, karma dan jnana. Tapi, Dia mengangkat para pemuja itu setahap demi setahap. Kita mestilah bertapa dengan rupa-Nya seperti yang dijelaskan dalam sastera suci dulu. Kebaktian ini membolehkan kita memahami ciri jagat-Nya. Pandangan kerohanian akan kemudian menjadikan kita jelas bahawa Tuhan itu tiada berupa dan Dia itu Hakikat Tertinggi, mendengar tanpa telinga, bergerak tanpa kaki. Memuja-Nya pada peringkat awal itu tak perlu pun kepada pengetahuan bawah kesedaran. Semakin lama kita bertapa, meningkatlah kebaktian itu sendiri. Kita pun sedar sendiri rupa jagat itu macam mana. Tak ada beda pun antara pemuja dengan bahan pemujaan.
Pemikiran kita akan mencari sendiri dan berpaut kepada-Nya seperti besi itu tertarik kepada besi berani. Laksana isteri yang setia tertarik kepada si suami, dedalu melekat di pokok, dan sungai menghala ke lautan. Kebenaran falsafah dan orang biasa pun tak banyak persamaannya. Makanya, pakaian luaran yang melebih-lebih itu tak guna pun. Perwakilan agama mestilah mempunyai nilai yang berbaloi dalam masyarakat. Tenang, shantam (ciri cinta), sentiasa tapa, dan tidak mementingkan diri atau tak ego.
Agama Hindu ini walaupun nampak banyak lah percanggahan di sana sini sebab kebudayaan rakyat berbeda namun masih tetaplah bertahan sampai ke kini. Ini semua adalah karunia orang-orang suci sekelian. Kalau ada seorang pun dalam kalangan mereka maka sama kita, maka loka pun tenteram suka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan