Jumaat, 8 November 2013

Antarabhawā


Dalam bahasa Tibet, sabdawali ini disebut sebagai Bardo. Ertinya itu adalah tahap masuk ke pertengahan atau tahap pertukaran alam. Dalam tahap-tahap kehidupan itu, ada "tahap sempadan". Konsep ini timbul sebaik sahaja selepas baginda Buddha Gautama meninggal, dengan beberapa pengikut awal ajaran Buddha menerima kewujudan keadaan tersebut sementara aliran-aliran lain menolaknya. Aliran Therawada menolak konsep ini seperti yang tersebut dalam Abhidharma kita. Kalau pandangan kosmos Muslim itu semacam, alam Barzakh. Kalau yang Katolik itu semacam Purgatory.

Keadaan ini dirujuk sebagai kewujudan antara dua alam kehidupan di bumi. Menurut tradisi ajaran Buddha yang tersebar di Tibet, selepas kematian sebelum roh tersebut menjelma semula, apabila kesedaran seseorang itu tidak berhubung dengan tubuh kasarnya, maka seseorang itu merasai pelbagai fenomena. Yang ini selalunya mengikuti satu pertalian penyahjanaan daripada, sebaik sahaja nyawa putus daripada tubuh, pengalaman yang paling jelas pada hakikat yang dirasai secara rohaniah menjadi nyata, kemudian diikuti dengan halusinasi yang menakutkan yang timbul daripada tindakan-tindakan tak mahir seseorang yang dilakukan dengan tidak berpikir mendalam.

Bagi orang perseorangan yang sudah siap siaga dan berlatih awal, keadaan ini memberikan tahap peluang yang bagus pula untuk pembebasan, kerana pandangan dalaman yang mencakupi akan timbul dengan pengalaman hakikat yang terus, sementara bagi yang lain pula ia menjadi tempat yang berbahaya kerana halusinasi yang tercetus hasil karma itu boleh memaksa roh yang tercabut dari tubuh itu masuk ke dalam penjelmaan atau kelahiran yang kurang memuaskan pada kehidupan akan datang.

Sabdawali ini boleh juga diperguna secara perlambangan atau laksana bagi menggambarkan fasa-fasa apabila kehidupan kita ini menjadi tergantung, contohnya semasa kesakitan atau semasa berada dalam tapa semadhi mengundurkan diri. Keadaan begitu dipandang juga sebagai berguna buat pembangunan rohaniah kerana halangan-halangan luaran terhapus. Namun keadaan ini boleh jadi juga memberi cabaran hebat kerana keazaman kita yang kurang mahir mungkin akan terasa menjadi dekat... Seperti dalam sidpa bardo atau putus nyawa juga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan