Pengertian konsep Nirguna Brahman ini adalah, Hakikat Agung tanpa rupa dan tanpa sebarang sifat yang diungkapkan melalui bunyi suara yang menggambarkan falsafah Brahmana dan Hindu mengenai Brahman yang menembusi Jagat Raya atau Alam Semesta, tanpa guna (rupa ciri) seperti dalam aliran Advaita (Kesatuan Wujud), atau tanpa jasad seperti yang dipandang dalam aliran Dvaita (Dwi Wujud).
Menurut Guru Adi Sankara, yang menyuburkan kembali Advaita Vedanta (Kesatuan Wujud), Nirguna Brahman ini tiada beda daripada Tokoh Agung, Tuhan, sebarang sifat yang dikaitkan dengan Tuhan. Menerusi kesaktian Maya, Sang Iswara mencetuskan pelbagai loka bertindan-tindannya di Jagat Raya dan mengkhayalkan segala makhluk, yang pada zat dasarnya itu tiada bedanya daripada Dia. Loka ini hanya pada perkaitannya benar dan jiwa sebenarnya itu tidak terkesan pun dengannya. Sang Hyam Tunggal akan muncul menerusi masa dan sekali lagi dalam dunia ini buat menunjukkan jalan kebebasan. Penjelasannya di sini, Dia nampak seolahnya mengambil jelmaan namun ia cuma lah satu Maya! Kerana Dia itu tiada jelmaan pun sebenarnya!
"Tubuh" Nya itu mencakupi melampaui segala batasan masa mahu pun ruang, bukan seperti tubuh kita ini yang diciptakan dan kemudian diuraikan hancur! Seseorang itu boleh memuja-Nya sebagai dirinya sendiri atau sebagai sepenuhnya berbeda daripada diri sendiri atau sebahagian-sebahagian. Mengenai pemujaan itu ada dalam Bhagavadgitam iaitu sastera suci kita semua (B.G 4:11; 9:14 dan 34...). Tafsirannya pun kau boleh lihat daripada pandangan aliran sampradayam kehinduan seperti Sri Rudra Waisnawa, Bramha Waisnawa, Sri Waisnawa, dan Kumara Waisnawa.
Jika seseorang itu memuja sebarang dewata itu, maka dia akan sampai ke loka sang dewata (hiranya garbha) yang dipujanya itu. Namun, kemungkinannya, selepas berjuta-juta tahun, dewata yang menjadi wahana sang pemuja itu barulah akan sampai ke Para Wasudewam atau "Melampaui Kedewataan". Jiwa tanpa nafsu akan sampai ke tahap Jiwanamukta atau "Bebas semasa Hidupnya lagi". Aliran fahaman Advaita (Kesatuan Wujud) mengajarkan bahawa Tuhan itu asas-Nya bukan makhluk dan tiada rupa mahupun mampu diterangkan oleh akal manusia pun!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan