Khamis, 9 Januari 2014

Perlindungan dari Ilmu Hitam dan Kejahatan


Oleh Saudara Tsem Rimpoche, Penasihat Rohaniah Graha Kechara
Terjemahan ke bahasa Melayu oleh NG

Amalan Ringkas bagi Penganut Buddha Dharma Vinaya bagi Mengelakkan Ilmu Hitam, Roh Jahat dan Gangguan Ghaib

Tabik kepada Yang Mulia Dalai Lama dan dan semua guru agung yang bermurah hati mengajari kita bertahun-tahun lamanya.

Aku sudah melawat Malaysia sebagai salah sebuah negara yang menarik sejak lapan tahun lah pada kali kelapannya itu pada tahun 2000. Aku bersenang hati berjumpa dengan ramai penduduk Malaysia dari segenap latar belakang kehidupan. Banyaklah ajaran Dharma diajari kepada mereka yang berdatang dan yang sepenuh hatinya mau mempelajari Dharma. Aku turut menemui mereka yang tersangkut dengan banyak amalan-amalan yang tiruan dikaitkan dengan ajaran Buddha dan juga mereka yang menjalankan kaedah ajaran Buddha yang luaran sahaja. Sedangkan amalan-amalan tersebut tidak merubah dalaman perseorangan menjadi orang yang lebih baik dan membawanya kepada kebijaksanaan yang benar.

Sebagai penganut ajaran Buddha, sudah menjadi tanggungjawab pula untuk mempelajari dan memakai kaedah-kaedah yang sudah dipelajai dan dijadikan ia sebagai kerangka pula bagi pemikiran. Apabila pemikiran sudah dikeadaankan semula secara baik maka tindakan luaran pun akan menurut secara sendirinya. Yang luaran itu mencerminkan yang dalam. Di samping belajar dan bertapa, seseorang itu mestilah melibatkan diri dalam amalan-amalan membuat pahala dan memurnikan semula karma (perbuatan) buruk.

Setengah orang mungkin terpikir bahawa tindakan mengumpulkan pahala perseorangan itu sebagai mementingkan diri sendiri. Yang ini ada Miccha Drishti atau Pandangan yang Salah. Kerana benar bahawa seseorang itu mengumpulkan pahala bagi dirinya, namun tanggapan ini cuma pada seorang Mahayana atau seorang Bodhicitta. Jika pahala dikumpulkan dengan motivasi seorang Bodhicitta, maka pengumpulan pahala itu membawanya pula kepada Pencerahan dan pencapaian kita. Bahawasanya Pencerahan itu membolehkan kita membawa juga makhluk lain yang berakal masuk ke Pencerahan bersama. Hanya makhluk yang benar-benar Dicerahi sahaja mempunyai kemahiran yang sempurna, kaedah dan kebijaksanaan yang memberi manfaat kepada yang lain.

Jadi, kita mengumpulkan pahala bukan bagi diri kita semata-mata tapi bagi yang lain juga. Apabila seseorang itu membuat kenyataan bahawa pengumpulan pahala itu adalah tindakan yang mementingkan diri, ia cuma menunjukkan bahawa orang itu tak mempunyai pemahaman yang betul sahaja. Pahala ini merupakan punca utama yang membawa makhluk berakal ke Pencerahan sempurna. Mereka yang menyedarinya akan terusan melibatkan diri dalam pengumpulan pahala bagi pihak yang lain. Hakikatnya, lebih banyak seseorang itu nampak makhluk lain kena lalui, lebih lagilah keinginannya itu untuk menambahkan pahala sebagai persediaan buat mencari jalan membebaskan yang lain.

Jadi, belajar Dharma, kemudian bertapa pula dengannya bagi mencapai pemahaman dan merubah diri kita seta pengumpulan pahala itu berkembang pula dari tangan ke tangan. Menerima banyak kenaikan dari Rimpoche yang berkesedaran tinggi pun tak akan memenuhi tujuan ini. Menghadiri ceramah Dharma dan mempunyai pemahaman intelektual Dharma itu samalah saja seperti seorang sakit yang tak ambil ubatnya tetapi cuma memuji keberkesanan ubat tesebut kepada yang lain sedangkan penyakit itu mencarik-caik tubuhnya.

Berlindung dan kenaikan sahaja tapi tidak membiasakan diri dan berpegang kepada sila-sila itu serupalah seperti menerima kot memanaskan badan tetapi tak memakainya pun sambil bedii di tengah jalan dalam kesejukan. Berlindung dengan seorang Guru itu tapi sering pula tenampak ulasan-ulasan "buruk" itu selalu pula memberi kesan seperti seorang yang bertemu dengan seorang yang negatif dan berasa bahaawa nasihat-nasihat negtaif tesebut adalah benar lalu diikutilah pula bersungguh-sungguh nasihatnya! Keadaan ini lantas menjauhkan seseorang itu dai Dharma pula. Jauh dari Dharma itu pula bukannya jarak bejisim. Seseorang itu boleh berada di hadapan Yang Mulia Dalai Lama, tapi jika pikirannya itu adalah kebencian, balas dendam dan sakit hati maka dia jauhlah dari Dharma.

Melawan Guru pun mempunyai banyak kesan negatif. Mempunyai pusat besar dengan ramai pegikut dan kotak derma dana itu bukannya penguku kepada kejayaan. Ia bukannya tanda bahawa Dharma sedang berkembang di pusat anda. Pusat Dhama mestilah dipenuhi oleh pelajar-pelajar yang mindanya berubah dan jiwanya berubah ke arah yang lebih baik sehari-hari. Jika tindakan pelajar pusat Dharma itu adalah Adharma dan pusat keagamaan itu masih lagi berkembang maka itu tandanya kepada malang. Jadi kita mesti muhasabah dalam diri kita dan bertanya, "Apakah motivasi kita?" Apabila kita muhasabah dan telusuri bahawa motivasi kita itu tak baik, maka sebaiknya dipakai pula "penawar" yang diberikan menerusi ajaran paa guru. Jangan lihat pada luaran Dharma, sebaliknya Dharma itu adalah kesedaran dalaman yang dikumpulkan menerusi pengamalan dan pemakaian bersungguh-sungguh.

Ilmu Hitam

Salah satu persoalan yang seringkali aku ditanya dan masalah yang sering aku temui di rantau Asia Tenggara ini adalah mengenai ilmu hitam. Bagaimanakah caranya menangkal ilmu hitam dan roh jahat? Ilmu hitam sudah berada di dunia ini sejak lama lagi. Sebelum timbulnya ajaran Buddha, ajaran Jesus, agama Yahudi dan lain-lain. Ia sudah diperhatikan dan diamalkan beribu-ribu tahun lamanya sejak sebelum timbulnya bahasa bertulisan. Ia merupakan salah satu cara bagi memenuhi kehendak seseoang itu dengan segera dan yang tak boleh dipenuhi dengan cara biasa.

Ilmu hitam boleh datang dalam pelbagai rupa. Boleh jadi ia adalah unsur dari angin, udara, api, tanah atau gabungan kesemua ini. Mungkin juga melibatkan penggunaan roh-roh atau semangat orang yang sudah mati bagi menjalankan upacara. Ia boleh jadi kata-kata atau bunyian yang diadun sampai mengeluarkan getaran tertentu yang boleh pula memberi kesan kepada jisim makhluk lain. Boleh jadi menggunapakai kedudukan bumi, penglibatan bintang-bintang dan juga tenaga alam semulajadi. Boleh jadi juga menggunapakai penjaga semulajadi (penunggu), roh-roh dan makhluk yang mendiami rantau pergunungan, gua, bukit dan pokok-pokok besar di beberapa rantau.

Sama ada ilmu itu hitam atau puteh, bergantunglah kepada motivasi atau "niat" kita menjalankannya. Tapi jika kita berniat memperguna roh lain untuk menyakiti yang lain dan jika selepas itu ia menjalaninya menurut kehendak kita, maka bolehlah kita simpulkan bahawa roh tesebut adalah negatif. Kalau ia berpotensi menyakiti yang lain, pastinya ia pun boleh menyakiti kita dan akan menyakiti kita! Jadi, sebaiknya tak payahlah buat sebarang amalan tersebut.

Baginda Siddhartha Gautama Buddha tak pernah mengajarkan kaedah ilmu sihir atau kaedah menyakiti orang lain. Kalau anda bertemu bhikkhu atau penganut Buddha yang membuat sihir atas orang lain, kemungkinan besarnya mereka itu bukan penganut ajaran Buddha atau bhikkhu yang sebenar tapi cuma berselindung. Jika kita mengamalkan sihir untuk memenuhi kehendak sementara kita, nanti pastilah ada libasan semula dan kesan-kesan tak menyenangkan timbul. Jika selesai pun masalah itu cuma sementara sahaja, nanti akan timbul masalah lain pula.

Tanda Ditundukkan

Tanda terkena penunduk...
  • Jadi sewel.
  • Peribadi tiba-tiba berubah.
  • Perangai pelik tiba-tiba.
  • Kemalangan yang tak dapat dijelaskan penyebab.
  • Tak bertindak untuk kebajikan orang yang disayangi seperti keluarga sebaliknya ikut orang asing tanpa sebab.
  • Tertarik bersangatan tehadap orang lain yang baru dikenali tanpa diketahui sebab (penunduk cinta).
Yang ini antara petanda seseorang dibomohkan. Yang lain-lain temasuklah roh jahat itu sendiri mengikuti kita dan menjelma, maka kita rasa seperti ada orang melihat kita, atau rasa tak selesa di beberapa bahagian di rumah. Mungkin juga kesan daripada seseorang menghanta makhluk itu kepada kita atau menghanta sesuatu, mungkin kita menyinggung perasaan makhluk di sesuatu tempat, penunggu tempatan tak suka dengan kita atau kita mengamalkan ilmu dengan menghambakan makhluk itu maka ia mencari semula demi meminta pembalasan.

Cara Mengelakkan Masalah


Dalam ajaran Buddha, ada banyak pula cara mengelakkan masalah ini. Setiap aliran Buddha ada cara yang sah untuk melawan pekara ini. Tapi disebutkan ini cuma yang ringkas-ringkas bagi upasaka (orang awam) serta bekesan kepada mereka yang tak ada guru kerana selamat diperbuat.

Jika anda tersinggung penunggu tempatan, bolehlah berikan pasemah bungaan, colok, buah-buahan, lilin dan kuih-kuih di tempat tersebut. Di tempat tersebut, letakkan barang baik-baik dan minta maaf kerana menyinggung perasaannya. Kemungkinan anda telah mencabut pokok tempat makhluk halus tersebut berteduh atau mengorek tanah di situ tanpa memberi amaran kepadanya lalu menyebabkannya meradang. Kebanyakan orang seperti orang Cina mempunyai sanggar kecil di balkoni, tepi-tepi jalan atau di luar kawasan rumah. Begitu juga dengan orang Siam membuat sanggar di tepi jalan untuk memberi barangan kepada semangat-semangat alam sekitar di situ. Penganut ajaran Buddha bukannya berlindung dengan makhluk-makhluk tersebut atau sembahyang kepadanya. Sebaliknya cuma memberikan saguhati atau hadiah kepada sesama makhluk yang tersinggung sahaja. Sikap ini yang sepatutnya diambil oleh penganut ajaran Buddha, kalau tidak anda sudahlah melanggar perjanjian sebagai penganut ajaran Buddha. 

Kalau semangat jahat mengganggu kita atau ilmu hitam disudikan ke kita maka ada empat cara pula antara banyak-banyak cara berguna yang boleh dijalankan upasaka tanpa kehadiran bhikkhu....

Kejadian Ringan-Ringan

Bolehlah ambil perlindungan dengan Trairattana. Bukan hanya dibaca di mulut tapi mesti dihayati dengan hati engkau. Lepaskan segala ketakutan yang mencengkam hati dan letakkan kepercayaan kepada Guru Dicerahi, Dharma Vinayam, dan Sangha masyarakat yang dicerahi. Mestilah dijaga segala sumpah dan jangan dibiarkan putus. Sekali terputus, haruslah mengakuinya dan segera menyesal seikhlas hatinya! Bepegang teguh dengan sumpah dan perjanjian itu merupakan perlindungan melawan semangat jahat dan kegelapan sekeliling kau.

Dengan meletakkan kepercayaan dengan Trairattana, berpegang dengan pancasila, maka bacalah pula mantrakata dalam bahasa Sanskerta kalau reti....

नामो गुरुवे : नामो बुद्धय नामो धर्मय नामो संघय

Bacalah yang ini sekurang-kurangnya dengan satu japamala sehari itu, perlahan-lahan sambil dihayati pengertiannya sampai 100,000 kali. Tapi penting sekali untuk berhubungan murni (samaya) dengan Phra Guru (para Buddha), atau ia tak akan berkesan. Hubungan buruk dengan para guru pula akan mencetuskan karma buruk yang akan menghapuskan dasar kepada perlindungan kau dalam perjanjian jadi macam mana bacaan engkau akan membuahkan hasilnya? Semua amalan Dharma Vinayam dan penyempurnaan akan menurun apabila samaya kau terputus dengan Phra Guru dan amalan Dharma Vinayam anakotra tak akan mengeluarkan buah lagi sampai kau seikhlas hati memohon ampun pada Guru engkau.

Bagi kejadian parah pula, kenalah dibaca mantra kata Trairattana itu digabungkan dengan bacaan Pajna Paramita Sutram. Sutra itu diajari oleh Avalokitesvara menyebutkan mengenai hakikat alam semesta selepas diminta ajaran oleh Brahmana Shariputra. Seusai penyampaian sutra tersebut, ia dipujilah oleh baginda Sakyamuni sebagai sah atas Puncak Gridhra. Sebab sutra tersebut merupakan ajaran Dharma mengenai persepsi mengenai kewujudan yang menyebabkan samsara, maka ia menjadi penangkal ampuh pula melawan kejadian-kejadian buruk (fenomena negatif) yang tecetus sebab samsara (putaran kehidupan dan kelahiran).   

Jadi, boleh dibaca dengan japamala sebagai mantra minta perlindungan semoga akal menjadi cerah senantiasa dalam gelap, diikuti dengan bacaan Prajna Paramita Sutra. Kemudian bacalah dengan japamala peringatan dari Prajna Paramita Sutra....

तयथ ॐ गते गते परगते परसंगते बोधी स्वहः

Buat tujuh bejana air semahan pula kepada salah satu Yidam (Ishta Devata) atau baginda Buddha setiap hari selepas bacaan bagi membuat pahala. Jika buat lebih pun tak apa. Prajna Paramita Sutra itu kau nak baca dalam bahasa apa pun tiada dosanya.

Bagi kejadian lampau parah atau ilmu hitam atau gangguan semangat halus yang mengganggu maka libatkan diri dalam amalan Dakini Muka Singa. Ia merupakan jelmaan Sang Padmasambhava garang penghancur ilmu hitam. Mula sekali baca mantra kata trairatna 12 kali. Kemudian, baca mantra Je Tsongkhapa (Guru Lembah Bawang, China) atau Guru Rimpoche 21 kali. Dengan menganggap beliau itu salah satu daripada guru anda. Sebab Tsongkhapa atau Guru Rimpoche itu merupakan jelmaan dalam rupa Guru, jadi mudahlah hendak mengenalpasti mereka menerusi salah satu guru daripada guru-guru. Jika tak ada guru peribadi pun, bolehlah dibaca jua dengan kepercayaan diletakkan kepada para Buddha yang masih berada dalam dunia.

Mantra Tsongkhapa

ॐ अः गुरू बेनश धार सुमति कीर्ति सिद्धी .... हुं .... हुं ....

Mantra Guru Yang Mulia (Rimpoche)

ॐ अः हुं बेनश गुरू पेम सिद्धी .... हुं ....

Kemudian puja pendek menerusi dewi Dakini Simha Mukham yang merupakan jelmaan garang Tara Hijau timbul buat menghapuskan sihir, semangat jahat dan membuang halangan. Kemudian bacalah berikut...

कडा देवी यशास्वि दाखिनी सिंह मुख प्रकोप मुर्क अपीञ आत्मीक ज्ञान सीनार्कान छाय ... दाखिनी सिंह मुख देवी नामो नामाः ॥

Diikuti mantra...

आः ख सामरंश शंदरास मराय  फेत्॥

(Baca 21 x 108 kali atau lebih setiap hari)

Dakini Simha Mukam, kerana tenaga dan sakti bacaan mantra seru kau, biar seteru yang menyeksa kami, guru-guru, anak siksha, dan pengasuh, semangat-semangat penghalang yang menyakiti kami, keadaan menghalang dan pendeknya, setiap benda tak bertuah menimpa itu kembali ke tempat terbitnya semula!

Kepala bala tentera dalam rupa wanita yang membara! Hentam sampai jadi debu tubuh dan vacana segala ciri dari seteru penghalang, dan bebaskan kesedaran mereka dalam Dharma Dhatu!

Menerusi bacaan mantra kata seru engkau, biarlah aku menyembuhkan kesakitan segala, mencapai segala tujuan sebagai dikehendakkan dan menyebarkan Dharma dalam ajaran dan perbuatan!

Bacaan yang ini adalah bacaan pendek daripada salah seorang Guru yang mengikuti ajaran Dakini Simha Mukam dan mantra seruan buat memanggil makhluk ghaib dewi bagi menangkal hadang ilmu hitam orang jahat. Mantra ini dibaca dalam 100,000 kali atau sampai masalah tersebut berhenti sendiri. Cara disebutkan itu boleh diperbuat oleh penganut ajaran Buddha bila masa sahaja dan di mana pun. Tak ada tempat tetentu atau masa tertentu untuk membacanya. Paling penting, amalan ini semua merupakan perbuatan yang tidak menyakiti atau merosakkan perasaan yang lain. Amalan yang menyakiti makhluk lain akan memberikan hasil buruk sahaja.

Jika masalah berlarutan juga maka perlulah pergi berjumpa guru bertauliah bagi upacara lanjutan dan penangkal lain pula.

Maka aku sudah menulis ringkasnya amalan bagi penganut ajaran Buddha bagi menghalang gangguan makhluk halus, semangat jahat, santet dan gangguan tidak semulajadi. Jika diikuti perbuatan tersebut bersungguh-sungguh maka berkesanlah ia kepada engkau. 

Santet, penunduk dan roh jahat cuma mampu menyakiti engkau jika engkau ada karma (perbuatan lampau) yang menyebabkan perlindungan kau runtuh dengan sendiri. Kesannya datang dalam rupa penyebab, jadi mestilah sedar wahai kakang budiman. Mestilah mempunyai sikap yang betul terhadap Guru Kerohanian tak kira Dharma apa kau pegang, berpegang dengan sila-sila dan marga, jalani sadhana sebagai sepatutnya setiap hari, dan ubahlah pemikiran menerusi pembelajaran dan merenung Dharma. Keadaan ini menjadi dasa benar bagi perlindungan melawan semangat jahat dari lua dan semangan jahat dari dalam yang menjelma dari perangai mementingkan diri sendiri (ego). 

(Diulangi perhatian, laman berbahasa Melayu ini bukan ditujukan untuk bacaan penganut ajaran agama selain daripada agama Buddha, Hindu, dan lain-lain tradisi Hindu. Penganut agama lain dinasihatkan berpegang teguh dengan ajaran agama nenek moyang sendiri dilarang berpindah-pindah agama sesuka hati! Dosa!).

1 ulasan: