Isnin, 13 Januari 2014

Semadhi

Oleh Swami Sivananda Saraswati


Semadhi dan tapa merupakan jalan adiraja ke arah sempurna. Semadhi membawa kepada pertapaan. Pastikan dalam akal itu satu perkaa sama ada dalam tubuh atau pun tanpanya. Biarkan ia terusan tetap untuk beberapa lama. Itu adalah semadhi. Kenalah engkau amalkan hari-hari. Murnikan dulu pemikiran menerusi amalan-amalan tindakan baik dan kemudian barulah ambil amalan penumpuan semadhi. Semadhi tanpa memurnikan pemikiran itu cuma akan membawa kegagalan. Terdapat beberapa orang pengamal nibrata artha yang mempunyai semadhi. Namun mereka itu tak bersifat baik. Itulah sebabnya kenapa mereka tak meningkat dalam sebarang aliran kerohanian. 

Orang yang sudah pun duduk dalam asana tenang-tennag dan sudah memurnikan saluran sararfnya serta nyawanya dengan amalan mengawal pernafasan maka mampulah dia menumpukan tumpuannya dengan mudah. Penumpuan akan menjadi bersangatan mampu membuang segala gangguan. Seorang ajar-ajar sebenar yang memelihara prana (tenaga nyawa) nya itu akan mempunyai penumpuan yang sebenarnya. 

Setengah pelajar yang tidak sabar dan jahil terus sahaja ke semadhi terus tanpa sebarang adab atau memasuki latihan susila asas. Keadaan membabi buta ini sangatlah tidak sesuai. Penyempurnaan susila merupakan perkara yang utama.

Kau bolehlah membuat penumpuan dalaman dengan memberi tumpuan kepada tujuh cakra engkau. Perhatian memainkan peranan penting dalam semadhi (tumpuan). Orang yang sudah memperkembang tenaga perhatiannya akan mempunyai tumpuan yang bagus. Seorang yang dipenuhi dengan nafsu serta pelbagai keinginan hawa nafsu khayalan susahlah hendak membuat tumpuan kepada sebarang pelajaran mahu pun bahan walaupun untuk cuma sesaat. Pemikiran dan hatinya akan melompat-lompat seperti kera luku.

Seorang saintis akan membuat tumpuan dengan mindanya buat merekayasa bahan-bahan bau. Menerusi tumpuan, dia membuka lapisan-lapisan minda kasarnya dan menembusi dalam ke bahagian teratas di mindanya dan mendapat pengetahuan mendalam. Dia menumpukan segala tenaga mindanya ke dalam satu tumpuan dan menumpahkannya pada bahan yang akan diteliti dan dicari rahasianya.

Orang yang mencapai ciri-ciri bebas apabila berurusan dengan peristiwa-peristiwa dan mampu keluar dari deria daripada bahan-bahan akan mempunyai penumpuan yang baik. Kau nanti perlu masuk ke jalan kerohanian itu langkah demi langkah. Letakkan dasar tatasusila benar, asana dan pusingan pernafasan serta kebebasan dalam perwakilan ciri untuk memulakannya. Tatasusunan atas bagi penumpuan dan pertapaan itu akan berjaya dengan cara ini sahaja. 

Kau mestilah mampu membayangkan bahan tumpuan engkau dengan jelas walaupun ketika ketiadaannya. Kau nanti perlu memanggil rupa jiwa itu pada kesedaran-kesedaran tertentu. Kalau penumpuan engkau itu baik maka kau bolehlah melakukannya tanpa perlu bersusah payah pun.    

Pada permulaan latihan engkau, kau akan menumpukan tumpuan engkau kepada bunyi detikan jam atau pada api lilin atau bahan-bahan yang menyenangkan pikiran engkau. Keadaan ini disebutlah sebagai semadhi bahan kenampakan. Tak ada semadhi tanpa sesuatu untuk disandarkan minda pada nya. Minda boleh diaturkan pada sebarang bahan pada awalnya dan bahan tersebut boleh saja menyenangkan. Susah jika engkau hendak menumpukan pemikiran dan hati engkau itu pada bahan yang tak disukai minda engkau! 

Orang yang berlatih semadhi akan cepat beransur naik. Mereka boleh membuat sebarang kerja dengan ketepatan saintifik dan juga sangat berkesan dalam kerjanya. Kerja yang disiapkan seseorang itu selama enam jam boleh disiapkan oleh orang yang rajin semadhi dalam masa setengah jam sahaja. Yang dibaca oleh orang biasa selama enam jam untuk dihabiskan, boleh saja selesai dibaca oleh meeka yang semadhi itu selama setengah jam saja. 

Semadhi tumpuan itu memurnikan dan menenangkan perasaan yang tengelam-timbul, menguatkan aliran pemikiran dan menjelaskan lagi buah pikiran. Penumpuan membantu seseorang itu mencetuskan perkembangannya dalam bentuk rupa. Kesannya nanti dia akan bekerja dengan baik di pejabat dan di rumahnya. Yang kabur-kabur sebelum ini pun menjadi lebih jelas dan muktamad selepas latihan penumpuannya berkembang. Yang sukar menjadi mudah dan yang rumit, mengelirukan dan memeningkan menjadi mudah dicapai oleh akalnya.

Kau boleh mencapai segalanya menerusi penumpuan. Tak ada yang mustahil bagi mereka yang melatih dirinya secara malar dengan latihan penumpuan. Sukar untuk mengamalkan penumpuan kalau lapar dan kalau menderita kesakitan teruk. Latihan penumpuan ini mencerahkan lagi gambaran mental terhadap sesuatu perkara dan alam sekeliling.      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan