Isnin, 13 Januari 2014

Tapa


Tapa merupakan satu-satunya jalan mencapai keselamatan iaitu Moksa. Tapa membunuh segala penyakit, penderitaan dan tiga jenis tapas (haba) dan lima klesa (racun pembawa kesedihan). Tapa memberi gambaran kepada kesatuan. Tapa menghasilkan deria mengenai yang satu. Tapa ini merupakan wahana yang membantu yang menerima limpahan itu naik tinggi dalam alam karunia abadi dan mencapai ketenangan tak putus-putus. Ia merupakan tangga rahasia yang menghubungan bumi dengan kayangan dan membawa mereka yang dilimpahi itu ke kediaman tiada pernah mati Brahman.

Tapa itu merupakan aliran malar pemikiran seseorang tentang Tuhan (Atman), seperti aliran berterusan minyak dari satu bekas dituang ke bekas lain (tailadharavat). Tapa timbul selepas semadhi.

Amalan tapa pada awal pagi dari jam 04:00 sampai ke jam 06:00 waktu Brahma Muhutam itu merupakan latihan terbaik bagi pertapaan.

Duduk dalam padma atau siddha atau suddha asana. Pastikan kedudukan kepala, leher dan badan lurus dan tumpukan sama ada pada trikuti, ruangan pada antara tengah mata atau pada hati dengan mata ditutup. 

Tapa ada dua jenis pula.....
  • Saguna Dhyana iaitu tapa bahan kenampakan.
  • Nirguna Dhyana iaitu tapa bahan yang pada akal dan hati.
Dalam Saguna Dhyana, pelajar yoga akan bertapa dengan rupa Begawan Kresna, Sri Rama, Sita Dewi, Betara Wisnu, Betara Guru, Gayatri atau Dewi. Dalam Nirguna Dhyana, pelajar yoga akan bertapa dengan Jiwa dan juga dengan Atman.

Contoh  Bertapa

Saguna Dhyana

Letak gambar Sri Hari dengan empat tangan depan engkau. Pandang saja ke gambar itu selama lima minit dan kemudian tutup mata dan bayangkan gambar itu. Semasa membayangkan itu, gerakkan minda ke pelbagai bahagian Betara Wisnu. Lihat dengan akal anda, kakinya dulu, kemudian ikut turutan betis ketingnya, busana kuningnya, rantai leher emasnya dengan permata Kaustubha di dadanya, subang, Makaakundala, kemudian muka, kemudian mahkota kepalanya, kemudian cakra di tangan kanan atasnya, kemudian sangkakala di tangan atas kirinya, kemudian gada di tangan kanan bawahnya, kemudian teratai di tangan kiri bawahnya. Kemudian lihat dengan akal kakinya semula ulangi perkara ini ikut urutan berulang-ulang. Akhirnya, tumpukan minda pada kaki atau muka tokoh. Ulangi mantra, Hari Om atau Om Namo Narayana dalam hati. Pikir mengenai ciri-ciri Nya sebagai Maha Kuasa, Di Semua Tempat, Suci, Murni....  

Nirguna Dhyana

Tapa pada Om dan pengertiannya dengan perasaan. Ulangi Om dalam hati. Kenalpasti jiwa engkau dengan Atman. Rasai lah, "Aku lah Jiwa tak pernah mati menembusi segala, Atman. Aku lah Sat-Chit-Ananda, Brahman. Aku Sakshi saksi senyap tiga tahap dan segala perubahan pikiran. Aku kesedaran murni. Aku ini berbeda daripada tubuh, akal dan prana serta deria. Aku ini jiwa bercahaya, cahaya dari cahaya. Aku ini abadi, Paramatman".  

Jika kau suka, bahagia, sabar, tahap pikiran tiada kusut, suara merdu, tumpuan satu akal, tubuh ringan, tiada takut, tiada kehendak, menyampah dengan benda duniawi, pikirkanlah bahawa kau mendekati laluan kerohanian dan bahawasanya engkau mendekati-Nya.

Wahai Prem! Ada satu tempat yang kau tak akan denga suara mau pun bunyi atau melihat sebarang warna. Tempat itu adalah Param Dham atau Padam Anamayam (tempat duduk tiada sakit). Ini adalah alam ketenangan dan karunia. Tiada kesedaran tubuh di sini. Di sini, minda direhatkan. Segala kehendak dan nafsu semua tercair sudah. Indriyas diam sahaja di sini. Akal pun tak bergerak lagi. Tak ada sebarang pergaduhan mahu pun pertelingkahan bertengkar di sini. Adakah kau akan mencari kediaman sunyi ini menerusi sunyi menyepi? Ketenangan begitu adalah tertinggi di sini. Para resi lampau mencapai tempat ini dengan hanya mencairkan mindanya dalam sepi. Brahman bersinar dalam sinaran gemilang. 

Lupakan tubuh, lupakan sekeliling. Lupakan Sadhana tertinggi. Ia membantu tapa dengan sebanyaknya. Ia membuatkan kau mendekati Tuhan lebih mudah. Dengan mengingati-Nya, kau lupa segalanya. Rasailah kesedaran rohani dengan mengeluarkan dari minda anda bahan-bahan yang menyebabkan deria bergerak naik turun dan pasakkannya pada tapak kaki begawan, yang bersinar cemerlang dalam hati engkau. Bergabunglah dengan mengamalkan tapa brata. Masuk lagi ke dalam dan berenang dengan bebas dalam lautan Sat-Chit-Ananda. Timbul dalam sungai diviyam kesukaan. Berpijak atas sumbernya. Berjalanlah menuju ke kepala air mata air kesedaran diviyam dan minumlah amrit. Rasailah pelukan diviyam dan nikmatilah kebahagian diviyam. Aku akan tinggalkan kau di sini. Kau capailah tahap keabadian dan tiada takut lagi. Wahai Prem! Jangan takut. Bersinarlah engkau. Cahaya kau sedang terbit.  

Berlatihlah selalu tapa yang tersusun dengan masa yang sama setiap hari. Kau akan mendapat angin nak bertapa itu tanpa perlu dipaksa-paksa lagi. Semakin lama kau bertapa semakin kau mempunyai kehidupan pula dalam jiwa dalaman engkau manakala minda dan Indriyas pun tak masuk campur lagi. Kau akan dekat lah dengan Atman, yang menjadi punca. Kau akan menikmati gelombang ombak karunia dan ketenangan. Segala bahan deria tak akan menarik perhatian kau lagi mulai kini. Loka akan kenampakan kepada engkau seperti mimpi yang panjang. Jnana akan mula terbit dalam diri engkau sepanjang masa, tapa dalam.

Kau akan disinari sepenuhnya. Tirai kejahilan akan terjatuh. Turun naik perasaan akan hilang. Tubuh buah pikiran pun akan hilang. Kau akan sedar pengertian Mahakavyam, "Tat Tvam Asi". Segala beda, perbedaan, ciri-ciri menghilang. Kau cuma akan nampak segalanya di mana-mana menjadi tak terbatas, tak bersempadan, Atman. Penuh karunia, cahaya dan pengetahuan. Yang ini sangatlah jarang dirasai. Jangan kau ketar ketakutan seperti terjadi kepada Sang Arjuna. Berani lah. Kau tak akan keseorangan. Tak ada sesuatu pun untuk dilihat atau didengari sekarang. Tak ada sebarang deria. Hanyalah kesedaran murni sahaja.  

Kau lah Atman, wahai Prem (Cinta). Kau itu jisim yang tidak terhapus. Hapuskanlah Moha bagi tubuh kotor ini. Janganlah sebut di masa depan, "tubuhku". Sebut, "alat ini..." Matahari terbitlah sekarang. Ia sedang timbul dengan sinar-sinar yang menyebar. Kini duduklah bertapa. Sekali lagi menjunamlah dalam Atmika Triveni suci. Kumpulkan semua cahaya dalam minda dan menyelam dalam kedalaman sepi dalam kerehatan hati. Lepaskanlah segala takut, risau, peduli, bimbang dan runsing. Rehatlah dalam lautan sepi. Nikmatilah ketenangan abadi. Kejiwaan lama engkau sudah hilang kini. Segala keterbatasan pun hilang. Jika hawa nafsu dan keinginan lama cuba masuk campur, hempuklah sampai hancur ia dengan Viveka dan pedang Vairagyam.   

Ingati senantiasa dua benda ini dengan engkau untuk beberapa lama sampai engkau mencapai Brahmistithi (kukuh dalam Atman)....... Om itu Sat-Chit-Ananda. Om itu abadi, selamanya.

Nyanyikanlah Om. Rasai Om. Baca lah Om. Hiduplah dalam Om. Tapa dengan Om. Ngaumlah Om Om Om... Dengari Om... Rasai Om... Lihat Om... Makan Om... Minum Om... Om itu Nama-Mu! Moga Om memandu kamu!

Om.... Śanti... Śanti... Om!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan