Keterangan
Viveka Martanda ini merupakan antara sastera terutama dalam Natha Sampradayam, tradisi Sang Natha. Ia menjelaskan mengenai amalan dan latihan para ajar-ajar Sang Natha. Kata Martanda itu diertikan sebagai "Matahari" atau pengarang-pengarang yang ramai. Kata Viveka diertikan dengan Kebijaksanaan, maka karya ini dinamakan dalam bahasa Melayu sebagai Kebijaksanaan Sang Mentari atau sebagai "Himpunan Kebijaksanaan dari Pelbagai Pengarang".
Banyak seloka dalam sastera ini sebenarnya serupa dengan GS, dan ada juga yang diceduk dari Hatha Yoga Pradipika dan Bhagavat Gitam. Ada juga cedukan dari Goraksha Paddhati. Setengah pengkaji menyokong pandangan bahawa sastera ini meminjam dari Goraksha Paddhati dan bukan sebaliknya. Dalam pandangan ini, nampak lebih masuk akal jika nama sastera ini diterjemah sebagai "Himpunan Kebijaksanaan Pelbagai Pengarang". Tiada alih tulisan di sini dan tiada juga tejemahan. Aku rasa mungkin mengambil masa buat terjemahan dari bahasa Sanskerta ke bahasa Melayu. Buat masa ini sesiapa yang teringin nak membacanya kena tahu lah bahasa Sanskerta.... Ada 203 sloka semuanya.... Jenuh hendak disalin....
विवेक मार्तण्ड
श्री गुरुं परमानन्दं वन्दे स्वानन्द विग्रहम्। यस्य संनिध्य मात्रेण चिदानन्दायते तनुः॥१॥ अन्तर् निश्चलितात्म दीप कलिका स्वाधार बन्धादिभिः यो योगी युग कल्प काल कलनात् त्वं जजेगीयते। ज्ञानामोद महोदधिः समभवद् यत्रादिनाथः स्वयं व्यक्ताव्यक्त गुणाधिकं तम् अनिशं श्री मीननाथं भजे॥२॥ नमस्कृत्य गुरुं भक्त्या गोरक्षो ज्ञानम् उत्तमम्। अभीष्टं योगिनां ब्रूते परमानन्द कारकम्॥३॥ एतद् विमुक्ति सोपानम् एतत् कालस्य वञ्चनम्। यद् व्यावृत्तं मनो भोगादासक्तं परमात्मनि॥४॥ द्विजसेवितशाखस्य श्रुतिकल्पतरोः फलम्। शमनं भव तापस्य योगं भजति सत्तमाः॥५॥आसनं प्राणसंरोधः प्रत्याहारश्च धारणा। ध्यानं समाधिरेतानि योगाङ्गानि भवन्ति षट्॥६॥अहिंसा सत्यमस्तेयं ब्रह्मचर्यं क्षमा धृतिः। दयार्जवं मिताहारः शौचं चैव यमा दश॥ ७॥तपः सन्तोषास्तिक्यं दानमीश्वरपूजनम्। सिद्धान्तश्रवणं चैव ह्रीमती च जपो हुतम् ॥८॥ नियम अथ वक्ष्यामि योगमष्टाङ्गसंयुतम्। सयोगं योगमित्याहुर्जीवात्मपरमात्मनोः॥ ९॥आसनानि तु तावन्ति यावत्यो जीवजातयः। एतेषामखिलान् भेदान् विजानाति महेश्वरः॥१०॥
चतुराशीति लक्षाणां एकम् एकम् उदाहृतम्। ततः शिवेन पीठानां षोडेशानं शतं कृतम्॥११॥आसनेभ्यः समस्तेभ्यो द्वयम् एव प्रशस्यते। एकं सिद्धासनं प्रोक्तं द्वितीयं कमलासनम्॥१२॥योनि स्थानकम् अङ्घ्रि मूल घटितं कृत्वा दृढं विन्यसेन् मेढ्रे पादम् अथैकम् एव नियतं कृत्वा समं विग्रहम्। स्थाणुः संयमितेन्द्रियोचल दृशा पश्यन् भ्रुवोर् अन्तरम् एतन् मोक्ष कवाट भेद जनकं सिद्धासनं प्रोच्यते॥१३॥वामोरूपरि दक्षिणं हि चरणं संस्थाप्य वामं तथा दक्षोरूपरि पश्चिमेन विधिना धृत्वा कराभ्यां दृढम्। अङ्गुष्ठौ हृदये निधाय चिबुकं नासाग्रम् आलोकयेद् एतद् व्याधि विकार हारि यमिनां पद्मासनं प्रोच्यते॥१४॥आधारः प्रथमं चक्रं स्वाधिष्ठानं द्वितीयकम्। तृतीयम् मणिपूराक्यं चतुर्थं स्यदनाहतम्॥१५॥पञ्चमं तु विशुद्धाख्यमाज्ञाचक्रं तु षष्ठकम्। सप्तमं तु महाचक्रं ब्रह्मरन्ध्रे महापथे॥१६॥चतुर्दलं स्यादाधारः स्वाधिष्ठानं च षड्दलम्। नाभौ दशदलं पद्मं सूर्यसङ्ख्यदलं हृदि ॥१७॥ कण्ठे स्यात् षोडशदलं भ्रूमध्ये द्विदलं तथा। सहस्रदलमाख्यातं ब्रह्मरन्ध्रे महापथे ॥१८॥ आधारः प्रथमं चक्रं स्वाधिष्ठानं द्वितीयकम्। योनिस्थानं तयोर्मध्ये कामरूपं निगद्यते ॥१९॥
चतुराशीति लक्षाणां एकम् एकम् उदाहृतम्। ततः शिवेन पीठानां षोडेशानं शतं कृतम्॥११॥आसनेभ्यः समस्तेभ्यो द्वयम् एव प्रशस्यते। एकं सिद्धासनं प्रोक्तं द्वितीयं कमलासनम्॥१२॥योनि स्थानकम् अङ्घ्रि मूल घटितं कृत्वा दृढं विन्यसेन् मेढ्रे पादम् अथैकम् एव नियतं कृत्वा समं विग्रहम्। स्थाणुः संयमितेन्द्रियोचल दृशा पश्यन् भ्रुवोर् अन्तरम् एतन् मोक्ष कवाट भेद जनकं सिद्धासनं प्रोच्यते॥१३॥वामोरूपरि दक्षिणं हि चरणं संस्थाप्य वामं तथा दक्षोरूपरि पश्चिमेन विधिना धृत्वा कराभ्यां दृढम्। अङ्गुष्ठौ हृदये निधाय चिबुकं नासाग्रम् आलोकयेद् एतद् व्याधि विकार हारि यमिनां पद्मासनं प्रोच्यते॥१४॥आधारः प्रथमं चक्रं स्वाधिष्ठानं द्वितीयकम्। तृतीयम् मणिपूराक्यं चतुर्थं स्यदनाहतम्॥१५॥पञ्चमं तु विशुद्धाख्यमाज्ञाचक्रं तु षष्ठकम्। सप्तमं तु महाचक्रं ब्रह्मरन्ध्रे महापथे॥१६॥चतुर्दलं स्यादाधारः स्वाधिष्ठानं च षड्दलम्। नाभौ दशदलं पद्मं सूर्यसङ्ख्यदलं हृदि ॥१७॥ कण्ठे स्यात् षोडशदलं भ्रूमध्ये द्विदलं तथा। सहस्रदलमाख्यातं ब्रह्मरन्ध्रे महापथे ॥१८॥ आधारः प्रथमं चक्रं स्वाधिष्ठानं द्वितीयकम्। योनिस्थानं तयोर्मध्ये कामरूपं निगद्यते ॥१९॥
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