Rabu, 15 Januari 2014

Warna Dharma: Perbandaran Baru dan Kejatuhan


Dengan tujuan yang muktamad dalam pandangan bahawa kampung-kampung itu terbahagi kepada empat bahagian iaitu agraharam (bahagian Brahmana), bahagian Vaisya, dan lain-lain. Pembahagian begini cuma mungkin di kehidupan pedalaman sahaja tapi bukan di rantau yang menerima pembaharuan samaya moden. Dengan urbanisasi dan perindustrian, jadi keperluan pula orang dari pelbagai jatiniyam bekerjasama dalam shif yang sama, duduk besama dalam satu tempat makan dan memakan makanan yang sama.

Bangsa Bahmana yang wajib mengamalkan puasa dan vratam serta pelbagai lagi amalan yang diwajibkan dharmanya itu kini dilihat sebagai bangsa yang pelik. Penjadualan pejabat dan kolej menjadi halangan bagi Brahmana itu menjalani upacaranya. Disebabkan perkara ini pun, ada Brahmana yang melemparkan terus dharmanya dan keluar dari agamanya. Sebelum ini, dia menjaganya dengan baik dan melaksanakan segala upacara bagi kebajikan jati lain. Seperti penjaga amanah, dia pun melindungi dharma demi masyarakat dan menyebarkan buah dharma kepada yang lain. Tapi kini semua itu cuma perkara yang sudah lampau. Kini, Brahmana yang tampil ke depan menyatakan bahawa semuanya sama saja dan dia pun satu jua dengan yang lain. Walaupun sama, dia pun menjadi punca kepada sakit hatinya jati yang lain dan ironinya dia pun bersama-sama yang lain berebut kerja dengan jati lain! Di sudut lain, walaupun dia berbicara mengenai persamaan kedudukan, namun dia masihlah perasan yang dirinya itu lebih besar daripada orang lain. Sedangkan hakikatnya dia sudah tidak cermat dan waspada lagi dalam dharma. Tak cukup lagi kah dia mendapat cercaan dan kebencian lagi disebabkan perkara ini?

Brahmana samaya kini pun memanjakan dirinya dan merosakkan yang lain. Dengan melemparkan dharmanya ke longkang, dia menjadi contoh buruk sekali kepada jati lain! Sebagai satu hakikat juga, walaupun Brahmana itu berpegang teguh dengan dharma namun itu bukannya lesen baginya untuk perasan dirinya lagi bagus daripada yang lain! Dia mestilah selalu merendah diri dengan kepercayaan bahawa semua orang pun mempunyai dharma tersendiri dalam masyarakat, maka aku menjalani dharma aku. Jika dulu dia dihormati yang lain pada masa lampau, dihormati di tempat tinggi kerana kerja-kerja tidak mementingkan dirinya, tapasya, disiplin dan kemurnian. Kini, dia turun ke tahap yang beitu rendah seolah-olah mengiakan segala cercaan yang dibuat orang.

Muktamadnya, saya berpandangan bahawa Brahmana itu sendirilah penyebab keuntuhan masyarakat Hindu! Setengah orang menemui penjelasan mengenai perkaa ini. Seorang Brahmana, jika dia itu ikhlas dengan dharmanya, menghabiskan masanya belajar dan mengaji veda suci, menjalani pengorbanan, memelihara sastra dan lain-lain. Apakah yang dia akan perbuat bagi mendapatkan penghidupan? Jika dia pergi cari wang atau kebendaan, maka dia tak mampu pula memenuhi tujuan hidupnya. Tujuan hidupnya itu cuma menjadi satu pekerjaan separuh masa saja. Kalau dia buat kerja-kerja lain pula untuk meneruskan kehidupan, dia akan kekurangan pula dalam pengamalan dharma. Keadaan ini umpama mengambil ubat tetapi tanpa pemakanan yang penting dalam pembentukan tubuh. Kuasa kebaikan yang dipelajari Brahmana menerusi pembelajaran Vedika itu akan bekurangan dan akan terjadi pengurangan dalam pemangkin kebajikan kepada manusia dalam kerjanya. Maka, disebabkan perkara inilah Brahmana dibenarkan memohon dana bagi meneruskan kehidupan. 

Pada samaya dulu, mereka menerima bantuan daripada raja-raja bangsa Kesatria yang mengaruniai tanah kepada mereka disebabkan pertimbangan bahawa dharma yang dijalankan bangsa Brahmana itu memberi manfaat kepada yang lain. Tersebut juga dalam sastra agama bahawa Brahmana pun dilarang menerima dana berlebihan kerana hanya dana yang cukup-cukup sahaja dibenarkan buat meneruskan penghidupan yang sementara ini. Kalau mereka menerima dana yang berlebihan maka nanti mereka akan tergoda buat memuaskan hawa nafsu dan akan muncullah halangan yang menutup perkembangan jiwa dalaman mereka. 

Bahaya yang lain pula adalah, Brahmana itu akan diperhamba oleh si penderma dan mereka pun akan memutarbelit sastra bagi memenuhi tujuan hawa nafsu si penderma yang tak ikhlas itu. Brahmana samaya dulu melaksanakan dharma dengan kesedaran bahawa bahaya ini ada walaupun mereka dilindungi oleh raja-raja bangsa Kesatria. Mereka menerima dana yang cukup-cukup sahaja tetapi tidak pula memperhamba diri mereka kepada pengaruh yang berlawanan dengan dharma Brahmana.    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan