Jiva
Jiva dalam kefahaman Hindu dan Jina ini merupakan makhluk hidup, atau lebih tepat lagi, zat yang abadi atau roh dalam organisme hidup seperti manusia, tumbuhan, binatang, serangga dll. yang terselamat dari kematian tubuh. Sama penggunaan dengan atma, cumanya atma itu merujuk kepada diri jagat. Sedangkan jiva itu merujuk kepada entiti kehidupan perseorangan atau makhluk bernyawa. Bagi mengelak kekeliruan maka diperguna sabdavali Paramatma dan jivatma.
Terbitan kata ini dari bahasa Sanskerta, Jivás dengan akar jīv- yang bererti "bernyawa"....
Nirvacanam
Bhagavadgitam menjelaskan bahawa jiva itu abadi, tiada bilangan, tidak termusnah, dan tidak dimamah kala masa. Rujukannya sila cari dalam:
- Katha Upanishad 1.2.18, 2.2.13.
- Bhagavadgitam 2.12, 2.16-21, 2.23-25, 2.30.
- Bhagavatapuranam 7.7.43, 11.31.13.
- Vedanta Sutram 2.3, 4.4.
Ia dinyatakan bukan terbentuk hasil dari Prakrti atau bahan berjisim dalam loka, tapi dari fitrah rohaniah yang lebih tinggi. Pada titik tubuh kasar mati, jiva akan mengambil tubuh kasar baru bergantung kepada karma dan kehendak peribadinya serta persoalan tertentu pada jiva itu sendiri (Bhagavadgitam 7.5).
Aniruddha dalam Samkhya Pravacana Sutram (4.63) menirwacanakan lanjut bahawa jiva, diri yang empirik, sebagai diri yang didapati oleh tubuh, anggota deria luaran, akal, intelek, dan egoisme; sementara diri yang kosong dari pengetahuan empirik, pahala, dosa, dan lain-lain keadaan mental itu dikenalpasti sebagai Atman yang melampaui batas angan-angan manusia.
Bila Jiva memecahkan belenggu Prakrti, maka ia pun naik menjadi diri yang melampaui batas angan-angan manusia (Samkhya Sutra Vrrti 6.59). Isvara dan jiva-jiva itu adalah hakikat yang empirik iaitu berdasarkan ujian dan kajian. Guru Adi Sankara menerusi Ulasan Brahma Sutra nya menjelaskan bahawa perkara ini bukan semata-mata teori (2.2.3). Isvara itu pengatur, pendorong dan pemerintah sedang jiva-jiva pula yang diperintah, diatur dan didorong.
Matlamat
Setengah agama Jina dan Hindu menggambarkan matlamat terutama jiva itu adalah salah satu daripada berikut atau beberapanya daripada berikut bergantung kepada tradisi falsafah tertentu:
- Moksha, bebas dari kewujudan alam semesta.
- Bhakti, mencapai cinta murni abadi Tuhan.
- Jivanmukta, dibebaskan dari suka duka alam semesta (duniawi) semasa masih berada dalamnya.
Sabdavali ini bererti, kesedaran, tenaga hidup, atau kearifan. Dalam sastera Pali, Sutra Pitaka, dalam empat bahagian nikaya awal memperguna juga kata ini bagi merujuk kepada minda. Yang lain itu adalah manas dan citta. Setiap satu perkataan ini merujuk secara umum sahaja kepada minda. Namun ada masa, ketiga-tiga perkataan ini diperguna juga dalam turutan bagi merujuk kepada proses mental seseorang secara keseluruhannya. Penggunaan asasnya pula mempunyai pengertian tersendiri pula.
Rujukan Sastera Pali
Menerusi sastera Pali, Vijñāna boleh ditemui sebagai satu daripada segenggam sinonim bagi tenaga mental yang menggerakkan tubuh kasar yang tanpanya itu, tidak mampu bergerak. Dalam sebilangan teks Pali, sabdavali ini lebih bernuansa dan bertepatan konteksnya (teknikal).
Mendalam lagi, Sutra Pitaka dibincangkan dalam sekurang-kurangnya tiga konteks berbeda......
1. Sebagai terbitan kepada āyatana, dasar-dasar indra, bahagian yang dipahami menerusi pengalaman, "semua" atau sarva.
2. Sebagai satu daripada skandha (cabangan) kepada upadana (kebergantungan) pada akar dukkha (derita).
3. Sebagai salah satu daripada nidana (12 penyebab) kepada Pratītyasamutpāda atau Terbitan Kebergantungan yang menyediakan satu acuan bagi sebutan karma, janma dan moksha dalam dharma.
Dalam Abhidharma dan ulasan Pali terkemudian, Vijñāna lebih jauh lagi diteliti dalam 89 tahap yang mengikut pula kesan karmikanya.
Rujukan Sastera Pali
Menerusi sastera Pali, Vijñāna boleh ditemui sebagai satu daripada segenggam sinonim bagi tenaga mental yang menggerakkan tubuh kasar yang tanpanya itu, tidak mampu bergerak. Dalam sebilangan teks Pali, sabdavali ini lebih bernuansa dan bertepatan konteksnya (teknikal).
Mendalam lagi, Sutra Pitaka dibincangkan dalam sekurang-kurangnya tiga konteks berbeda......
1. Sebagai terbitan kepada āyatana, dasar-dasar indra, bahagian yang dipahami menerusi pengalaman, "semua" atau sarva.
2. Sebagai satu daripada skandha (cabangan) kepada upadana (kebergantungan) pada akar dukkha (derita).
3. Sebagai salah satu daripada nidana (12 penyebab) kepada Pratītyasamutpāda atau Terbitan Kebergantungan yang menyediakan satu acuan bagi sebutan karma, janma dan moksha dalam dharma.
Dalam Abhidharma dan ulasan Pali terkemudian, Vijñāna lebih jauh lagi diteliti dalam 89 tahap yang mengikut pula kesan karmikanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan