Selasa, 1 April 2014

Deva: Brahmā


Brahma ini menurut ajaran Buddha, merupakan sejenis bangsa deva yang tidak bernafsu jantina untuk berhubungan jenis mahu pun bernafsu makan lagi dan tersebut dalam Prapancavijnana Buddha.

Terbitan

Nama Brahma terbit dari tradisi Vedika, Brahma muncul sebagai pencetus jagat raya. Sastera agama Buddha pula menggambarkan wujudnya beberapa Brahma dalam jagat yang sama. Setengah daripada Brahma ini ingat bahawa mereka itu pencipta loka yang "maha berkuasa". Baginda Buddha membetulkan pandangan deva-deva Brahma tersebut. Cetera, perangai nesai dan fungsi Brahma menurut ajaran Buddha itu berbeda dari Brahma dalam ajaran Vedika.

Namun, dapat dipastikan bahawa salah seorang Brahma yang dikenalpasti menurut ajaran Buddha pernah menjadi tumpuan semahan oleh Brahmana sebelum baginda Buddha muncul. Baginda Buddha menjelaskan bahawa Brahma dalam tradisi Vedika itu satu salah faham, peringatan yang salah, dari satu atau lebih Brahma (Brahmajāla Sutra; Digha Nikaya 1). Penganut Buddha tak mengenal konsep Brahman seperti penganut agama Hindu yang merujuk kekuasaan Sang Hiyang yang serba mencakupi dengan konsep itu.

Penjatian

Sekurang-kurangnya ada empat cara menafsirkan sabdavali Brahma. Ia boleh merujuk:
  • Sebarang deva di Ārūpyadhātu dan Rūpadhātu.
  • Sebarang deva di loka Rūpadhātu, dari Śubhakṛtsna ke Brahmapāriṣadya.
  • Sebarang deva di triloka bawah Rūpadhātu.
  • Mahābrahmā, devata tertinggi dalam kalangan Brahma.
Dalam pengertian "makhluk Rūpadhātu", sabdavali Brahma boleh dikaitkan dengan Brahmavihāra. Ia merujuk kepada tahap tapa semadhi yang dicapai menerusi empat Rūpadhyāna yang dikongsi juga oleh penduduk buana Rūpadhātu.
 
Brahmā Perseorangan

Beberapa Brahmā diberi nama dalam agama-agama Buddha. Disebabkan kekaburab dalam sabdavali Brahma ini, selalu juga terjadi ketidakpastian tentang kedudukan semua tokoh ini dalam konteks prapancavijnana. Dari segi sastragama, mereka ini sama ada dipersembah sebagai tokoh-tokoh kekuasaan atau sebagai watak dengan rasa mementingkan diri yang melampau.

Baka Brahma

Brahma burung bangau yang muncul dalam Madhyama Nikaya. Beliau ini percaya bahawa loka ini kekal abadi tidak akan pernah merosak maka dia pun percaya dia itu abadi. Tiada siapa pun lagi yang tinggi lokanya daripada loka ciptaannya.

Baginda Buddha menolak dakwaan Brahma itu. Baginda bersabda bahawasanya semua benda dalam alam semesta ini anitya (tak kekal). Namun salah seorang pengasuh Brahma ini dihasut Mara tetap menegaskan Baka Brahma itu adalah Pencipta. Barangsiapa yang memujinya itu diberi pahala dan sesiapa yang menafikan kekuasaannya itu nanti menerima azab seksa yang pedih! Baginda Buddha mengenalpasti suara itu sebaga Mara Deva lantas mengisytiharkan diri baginda bebas daripada kuasanya.

Baka Brahma menyatakan bahawa sia-sia saja perisytiharan baginda Buddha itu kerana kekuasaannya itu dipercayai oleh dirinya sebagai sejagat. Dia menunjukkan bahawa jika baginda Buddha bergantung dengan segala benda dalam ilmunya itu maka baginda akan berada dalam alamnya. Baka Brahma akan bertindak ke atas baginda Buddha menurut budi bicaranya. Baginda Buddha membalas bahawa kekuasaan Brahma itu tak setara mana. Terdapat saja alam-alam yang tak diketahui oleh Brahma. Ilmu baginda Buddha itu menempatkan baginda lebih tinggi daripada Brahma itu. Brahma itu diyakinkan oleh baginda Buddha menerusi divyacaksus baginda menyoroti siapakah diri Brahma serta rujukan hidup lampau Brahma itu sendiri.

Baka Brahma sebelum jiwanya naik menjadi Brahma Deva itu merupakan seorang alim bernama Kesava. Beliau sering menyelamatkan nyawa orang ramai dengan pelbagai cara. Menerusi kemahiran semadhi beliau, lalu beliau terjelma menjadi Brhatphala Deva selepas menghembuskan nafas dari tubuh Kesava. Kelahiran seterusnya itu menurunkan pula tarafnya sampai terjelma dalam Rupadhatu menjadi Brahma biasa saja. Dalam kejadian lain lagi, Baka Brahma percaya bahawa tiada bhiksu atau orang zuhud yang mampu masuk ke alamnya walaupun dengan kuasa jelmaan lampau biasa, tapi baginda Buddha serta beberapa pelajar baginda membuktikan kepercaan Brahma itu salah dengan melawatnya sendiri (Brahmani Mantanika Sutra; Baka Brahma Sutra).

Brahma Saghampati

Beliau ini yang tertua dalam kalangan Maha Brahma. Beliau melawat baginda Buddha semasa peristiwa Buddha Jayanti dan semasa baginda bertapa di Uruvelā menggalakkan baginda supaya mengajar dharma kepada manusia. Menurut setengah ulasan, Brahma ini merupakan bekas bhiksu bertaraf anagami bernama Sahaka. Beliau pernah berada dalam Samgha Buddha Kāśyapa. Selepas meninggal, beliau dijelmakakan di Śuddhāvāsa.

Beliau pernah menggalakkan seorang wanita yang anaknya itu seorang bhiksu supaya jangan memberi dana kepada Brahma sebaliknya disuruh memberi dana kepada anaknya sendiri yang kebetulan bernama Brahmadeva. Saṃyutta Nikāya mempunyai catitan ucapan yang pernah dilontarkan Brahma ini semasa beliau bertemu dengan baginda Buddha bersama Śakra. Beliau turut menemui Buddha semasa kematian baginda dan ayat-ayat berkaitan beliau dicatit dalam Mahāparinirvāna Sutra. Brahma ini dilihat rapat sekali dengan baginda Buddha.

Brahmā Sanatkumāra

Brahmā Sanaṅkumāra, sentiasa muda, muncul disebut dalam Janavasabha Sutra (DN. 18). Diceterakan, beliau diingati sebagai pencetus kewujudan khayalan supaya boleh dilihat oleh deria kasar Śakra dan dewa-dewa di Trāyastriṃśa. Beliau memperlihat kepada dewa-dewa seolah sedang berbicara dengan mereka secara asing-asing. Beliau menasihati mereka supaya mengikut prinsip ajaran dharma oleh baginda Buddha serta menjelaskan kesan karmika amalannya. Pengulas agama menjelaskan bahawa Brahma ini muncul dalam rupa lelaki muda dengan rambut diikat lima seperti remaja lelaki baru baligh.

Mahābrahmā

Sabdavali ini merujuk kepada gelaran deva-deva tribhuvan di Rupadhatu. Boleh juga gelaran devata alam tinggi lain. Gelarannya adalah Brahma, Maha Brahma, Pemerintah, Pengarah, Penunjuk, Bapa semua yang wujud dan yang akan wujud. 

Menurut Brahmajāla Sutra (DN. 1), seorang Maha Brahma itu sebenarnya merupakan makhluk loka Ābhāsvara yang terjatuh ke loka rendah sedikit disebabkan kehausan pahala. Dia terjelma sendirian dalam Brahmaloka lalu terlupa kewujudan lampaunya. Dia membayangkan dirinya itu wujud sendiri tanpa penyebab. Makhluk-makhluk yang terjelma dari alamnya ke alam manusia dan mampu mengingatinya secara samar-samar mempercayainya sebagai pencipta alam ini.

Kevaddha Sutra (DN.11) menyebut, salah seorang Mahābrahmā gagal menjawab soalan falsafah yang ditanya oleh seorang bhiksu kepadanya. Dia menyembunyikan hakikat ini daripada deva-deva pembantunya disebabkan malu. Brahma itu diam-diam menyuruh bhiksu itu pergi bertanya kepada baginda Buddha kerana dia pun tidak tahu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan