Sekitar tahun 804, Kukai mengambil bahagian dalam ekspedisi ditaja kerajaan ke mandala China bagi mempelajari lebih lagi tentang Sutra Mahavairocana. Sejarawan semua tidak lah pasti mengapa Kukai terpilih mengikuti misi rasmi kerajaan ke China, sedangkan latarbelakangnya lebih kepada orang perseorangan dan bukan bhiksu yang ditauliahkan oleh negeri. Maka wujud teori bahawa ia mungkin ada kaitan dengan puak Saeki-Otomo atau hubungannya dengan bhiksu-bhiksu yang berkaitan dengannya atau ahli puak Fujiwara.
Ekspedisi
itu disertai lapan biji kapal, dengan Kukai menaiki kapal yang
pertama. Bhiksu lain yang terkenal iaitu Saichou berada dalam kapal kedua.
Semasa ribut petir di lautan, kapal ketiga berpatah balik semula ke
Jepun. Kapal keempat hilang di laut. Manakala kapal yang dinaiki oleh
Kukai tiba beberapa minggu kemudian di negeri Fujian. Penumpang kapal
dilarang masuk ke pelabuhan manakala kapal mereka disita. Kukai yang lancar berbahasa Cina menulis sepucuk surat kepada adhipati bhumipada
menerangkan keadaan mereka. Jadi, adhipati membenarkan kapal
tersebut berlabuh dan mereka disuruh meneruskan perjalanan ke ibu kota
di Chang An (Xian) yang ketika itu merupakan pusat kepada wangsa Tang.
Selepas
kelewatan yang berlaku, istana wangsa Tang memberikan tempat kepada
Kukai di Kuil Ximing untuknya belajar ajaran Buddha tradisi Cina serta pelajaran
bahasa Sanskerta dengan pendita Prajna Gandharan (734-810) yang mendapat
pendidikan di mahawidyalaya Buddha terkenal, Nalanda di India purba.
Pada
805, Kukai akhirnya bertemu dengan bhiksu Huiguo (746-805). Orang ini
yang akan melantik Kukai masuk ke dalam tradisi Buddha rahsia di Biara
Qinglong di Chang An. Huiguo berasal dari parampara guru-guru Buddha
yang terkenal dengan usaha penterjemahan teks Sanskerta ke bahasa Cina
termasuklah Sutra Mahavairocana. Kukai memberikan gambaran pertemuan
pertama mereka:
"Ditemani
Jiming, Tansheng, serta beberapa orang guru Dharma lain dari Biara
Ximing, aku melawatnya dan dibenarkan melihat-lihat. Sebaik sahaja dia
melihat aku, dia tersenyum dan berkata dengan wajah yang manis, "Sejak
mendengar tentang ketibaan mu itu, aku sudah tidak senang duduk
menunggu. Alangkah indahnya pertemuan hari ini! Hidup ku sudah tidak
lama lagi dan aku masih belum ada seorang pun anak murid untuk
memindahkan Dharma ini. Sediakan segera sembahan colok dan bungaan bagi
kemasukan mu ke abhisheka mandala jangan bertangguh lagi."
Huiguo
segera mengurniakan Kukai tahap pertama abishekam atau kenaikan ke
pelajaran rahsia. Walaupun Kukai dijangkakan akan mengambil masa selama
20 tahun belajar di China, tetapi dalam masa beberapa bulan sahaja
beliau sudah mendapat kenaikan terakhir dan menjadi guru bagi salasilah
rahsia. Huiguo dikatakan memberi gambaran bahawa mengajar Kukai seperti
menuangkan air dari satu pasu ke pasu yang lain menunjukkan betapa
mudahnya mengajar beliau. Tak lama selepas itu, Huiguo meninggal dunia.
Sebelum itu, Huiguo ada berpesan bahawa Kukai mesti pulang ke Jepun dan
menyebarkan ajaran rahsia tersebut di sana dan menyatakan kepada Kukai
bahawa anak murid lain akan meneruskan kerjanya di mandala China.
Kukai
tiba semula di Jepun tahun 806 sebagai Bapa Kelapan Ajaran Buddha
Rahsia, dengan pengetahuan bahasa Sanskerta dan tulisan Siddham serta
ditauliahkan dengan ajaran Buddha tradisi Hindu. Selain itu, beliau ada juga
belajar tulisan kaligrafi Cina serta kekawin dengan guru-guru yang
bertauliah di China. Beliau tiba juga dengan teks-teks yang banyak dan
baru-baru lagi sebelum itu tak pernah ada di Jepun. Semuanya bersifat
rahsia dan rohaniah. Di samping itu ada juga teks berkenaan bahasa
Sanskerta dan tulisan Siddham.
Semasa
ketiadaan bhiksu Kukai, maharaja Kanmu mangkat lah sudah digantikan dengan
maharaja Heizei. Maharaja Heizei tidak minat lah dengan ajaran Buddha.
Kepulangan Kukai dari China sebenarnya merupakan zaman malap bagi
bhiksu Saichou yang merupakan pengasas aliran Tendai yang pada samaya maharaja
lalu mendapat perlindungan istana. Bhiksu Saichou sudah mempunyai upacara
rahsia yang disahkan oleh istana sebagai sebahagian aliran Tendai serta
sudah menjalankan upacara abhisheka bagi pihak istana semasa ketibaan
bhiksu Kukai dari Jepun. Malangnya maharaja Kanmu mangkat, maka bhiksu Saichou mula lah
menghadapi masalah untuk penyebaran ajaran Buddha menurut aliran
Tendai.
Bhiksu Saichou
ada meminta bhiksu Kukai untuk memberikannya abhishekam awal pada tahun 612 M. Bhiksu
Kukai bersetuju lalu turut memberikannya abhishekam tahap kedua. Tetapi
abhishekam terakhir yang membolehkan Saichou menjadi guru aliran Buddha
rahsia, bhiksu Kukai enggan memberikannya kerana bhiksu Saichou tidak menyempurnakan
pelajaran yang diperlukan. Hal ini membawa kepada pertikaian yang tak
selesai sehingga membawa juga kepada pertikaian antara aliran Mantrayana
dan aliran Tendai.
Tak
banyak yang diketahui tentang aliran dibawa bhiksu Kukai ini sehingga lah tahun 809 M
apabila istana memberi maklum balas terhadap laporan Kukai berkenaan
pengajiannya yang juga mengandungi senarai teks dan benda-benda lain
yang dibawa pulang bersamanya selain petisyen kepada kerajaan supaya
menyokong pengasasan aliran Buddha rahsia baru di Jepun.
Dokumen
tersebut yang dikenali sebagai Katalog Barangan Import merupakan
percubaan pertama Kukai untuk membedakan ajaran Buddha dalam bentuk baru
berbanding dengan ajaran Buddha yang telah diamalkan di Jepun sebelum
itu. Pihak istana memberi maklum balas dengan arahan supaya
mereka berpenempatan di Takaosan yang kemudiannya dikenali sebagai Kuil
Jingo-ji di luar kota Kyoto. Kawasan ini kemudian menjadi pusat kepada
bhiksu Kukai untuk 14 tahun kemudiannya.
Tahun 809 juga menyaksikan persaraan
maharaja Heizei dari jawatan maharaja kerana penyakit dan digantikan
oleh maharaja Saga. Maharaja Saga memberikan sokongan penuh kepada Kukai
dan bertukar-tukar puisi serta kurniaan dengannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan