Kukai (Mahasamudra) atau nama lainnya Kobo Daishi merupakan seorang bhiksu Jepun, seorang pegawai kerajaan, penyair, sarjana, dan karyawan yang membawa masuk aliran Mantrayana di Jepun. Pengikut aliran Mantrayana selalunya merujuk guru ini dengan gelaran kehormatnya iaitu odaishi sama atau henjou kongou.
Kukai merupakan salah
seorang ahli kaligrafi yang terkenal dan juga seorang jurutera. Antara
banyak pencapaian yang dikaitkan dengannya adalah penciptaan aksara kana
atau aksara suku kata yang digunakan sekali dengan tulisan Cina dalam
penulisan bahasa Jepun. Dakwaan ini sebenarnya sudah tidak diambil kisah
lagi dalam lingkungan sarjana walaupun menjadi kepercayaan umum.
Menurut tradisi, Iroha
yang menggunakan setiap suku kata kana sekali sahaja itu merupakan
salah satu puisi Jepun yang terkenal dikaitkan juga dengan Kukai.
Kepercayaan ini tidak ada asasnya walaupun terkenal. Tulisan keagamaan
Kukai ada sebanyak 50 karya itu menekankan tentang ajaran Mantrayana.
Tulisan yang utamanya ada diterjemahkan ke bahasa Inggeris oleh Yoshito
Hakeda.
Samaya Muda
Kukai dilahirkan pada tahun 774 di
daerah Zentsu-ji dalam bhumipada Sanuki di Pulau Shikoku. Keluarganya
merupakan ahli keluarga orang besar Saeki, dari puak Otomo. Ada sedikit
kemusykilan pada nama kelahirannya iaitu Toutomono yang bererti Yang Berharga disimpan dalam satu rekod manakala dalam rekod lain pula
direkodkan namanya sebagai Mao atau Ikan Sebenar. Dalam pengajian moden,
nama Mao sering digunakan merujuk kepada nama kelahirannya.
Kukai dilahirkan dalam ketika
perubahan politik yang penting sekali dengan maharaja Kanmu (781-806)
cuba untuk memperluas kuasa dan mempersatu negara. Baginda mengambil
langkah seperti memindahkan ibu kota Jepun dari Nara ke Heian yang kini
berada dalam Kyoto. Zaman kecil Kukai tidak banyak diketahui umum. Pada
usia 15 tahun, beliau mula menerima pendidikan sastera Cina Klasik di bawah
pantauan bapa saudara sebelah emaknya. Pada masa itu, puak Saeki-Otomo
menjalani hukuman kerana tuduhan bahawa ketua puak mereka iaitu Otomo
Yakamochi bertanggungjawab dalam pembunuhan saingan mereka, Fujiwara
Tanetsugu.
Keluarga itu hilang tuahnya
pada tahun 791 semasa Kukai mengembara ke Nara iaitu ibu kota Jepun untuk
belajar di mahawidyalaya kerajaan iaitu, Daigaku Ryou. Pelajar biasanya
dipilih berdasarkan kedudukan keluarga. Biografi Kukai memberi pendapat
bahawa Kukai menjadi tidak berminat dengan pengajian Confucius
sebaliknya menjadi lebih berminat dengan pengajian Buddha.
Semasa usianya 22 tahun,
Kukai diperkenalkan dengan amalan Buddha melibatkan mantra Bodhisattva
Akasagarbha (Kokuzou). Semasa ini, Kukai selalu lah bertapa
seorang diri di gunung dan kawasan terpencil membaca mantra Akasagarbha
tanpa jemu. Meningkat usia 24 tahun, beliau menerbitkan karya tulisan
berjudul Sansou Shiiki yang memetik sumber-sumber bacaan yang banyak
termasuklah sastera klasik Confucius, Taoisme, dan agama Buddha. Kuil-kuil di
Nara dengan perpustakaan besar mereka ada menyimpan teks-teks ini.
Semasa ini dalam itihasa Jepun, kerajaan pusat menyebarkan ajaran Buddha
melalui jawatan perihal kebhiksuan atau Sougou dan menguatkuasakan
dasar-dasarnya berdasarkan rupakara Ritsuryou. Orang alim dan bhiksu-bhiksu
bebas seperti Kukai selalunya dilarang daripada menyebarkan ajaran
kerana tidak ada tauliah dan mereka hidup di luar undang-undang
merayau-rayau di luar kota atau dari kuil ke kuil.
Ketika itu, Kukai mengamalkan amalan Buddha secara persendirian. Beliau
bermimpi tentang seorang lelaki muncul di hadapannya. Lelaki tersebut
memberitahunya di mana tempatnya untuk mendapat Sutra Mahavairocana yang
mengandungi ajaran yang dicari-cari oleh Kukai selama itu. Walaupun
tidak lama selepas itu Kukai berjaya mendapatkan satu salinan sutra
tersebut yang ketika itu baru sahaja sampai ke Jepun, beliau menghadapi
masalah juga. Kebanyakan isi sutra tersebut tidak dialihbahasakan dan
masih berada dalam bentuk bahasa Sanskerta bertulisan Siddham.
Selain
itu, beliau mendapat bahawa sutra tersebut sangat kabur. Kerana Kukai
tak berjumpa sesiapa yang boleh membantunya memberi penerangan tentang
teks sutra tersebut, beliau membuat keputusan untuk ke mandala China wangsa Tang
bagi mempelajarinya di sana. Profesor Abe berpandangan bahawa Sutra
Mahavairocana menjadi penghubung antara minat Kukai dengan amalan
senaman keagamaan (yoga) dan pengetahuan ajaran yang diperolehi dari
pengajiannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan