Isnin, 7 April 2014

Kukai: Samaya Muda



Kukai (Mahasamudra) atau nama lainnya Kobo Daishi merupakan seorang bhiksu Jepun, seorang pegawai kerajaan, penyair, sarjana, dan karyawan yang membawa masuk aliran Mantrayana di Jepun. Pengikut aliran Mantrayana selalunya merujuk guru ini dengan gelaran kehormatnya iaitu odaishi sama atau henjou kongou.

Kukai merupakan salah seorang ahli kaligrafi yang terkenal dan juga seorang jurutera. Antara banyak pencapaian yang dikaitkan dengannya adalah penciptaan aksara kana atau aksara suku kata yang digunakan sekali dengan tulisan Cina dalam penulisan bahasa Jepun. Dakwaan ini sebenarnya sudah tidak diambil kisah lagi dalam lingkungan sarjana walaupun menjadi kepercayaan umum.

Menurut tradisi, Iroha yang menggunakan setiap suku kata kana sekali sahaja itu merupakan salah satu puisi Jepun yang terkenal dikaitkan juga dengan Kukai. Kepercayaan ini tidak ada asasnya walaupun terkenal. Tulisan keagamaan Kukai ada sebanyak 50 karya itu menekankan tentang ajaran Mantrayana. Tulisan yang utamanya ada diterjemahkan ke bahasa Inggeris oleh Yoshito Hakeda.

Samaya Muda

Kukai dilahirkan pada tahun 774 di daerah Zentsu-ji dalam bhumipada Sanuki di Pulau Shikoku. Keluarganya merupakan ahli keluarga orang besar Saeki, dari puak Otomo. Ada sedikit kemusykilan pada nama kelahirannya iaitu Toutomono yang bererti Yang Berharga disimpan dalam satu rekod manakala dalam rekod lain pula direkodkan namanya sebagai Mao atau Ikan Sebenar. Dalam pengajian moden, nama Mao sering digunakan merujuk kepada nama kelahirannya.

Kukai dilahirkan dalam ketika perubahan politik yang penting sekali dengan maharaja Kanmu (781-806) cuba untuk memperluas kuasa dan mempersatu negara. Baginda mengambil langkah seperti memindahkan ibu kota Jepun dari Nara ke Heian yang kini berada dalam Kyoto. Zaman kecil Kukai tidak banyak diketahui umum. Pada usia 15 tahun, beliau mula menerima pendidikan sastera Cina Klasik di bawah pantauan bapa saudara sebelah emaknya. Pada masa itu, puak Saeki-Otomo menjalani hukuman kerana tuduhan bahawa ketua puak mereka iaitu Otomo Yakamochi bertanggungjawab dalam pembunuhan saingan mereka, Fujiwara Tanetsugu.

Keluarga itu hilang tuahnya pada tahun 791 semasa Kukai mengembara ke Nara iaitu ibu kota Jepun untuk belajar di mahawidyalaya kerajaan iaitu, Daigaku Ryou. Pelajar biasanya dipilih berdasarkan kedudukan keluarga. Biografi Kukai memberi pendapat bahawa Kukai menjadi tidak berminat dengan pengajian Confucius sebaliknya menjadi lebih berminat dengan pengajian Buddha.

Semasa usianya 22 tahun, Kukai diperkenalkan dengan amalan Buddha melibatkan mantra Bodhisattva Akasagarbha (Kokuzou). Semasa ini, Kukai selalu lah bertapa seorang diri di gunung dan kawasan terpencil membaca mantra Akasagarbha tanpa jemu. Meningkat usia 24 tahun, beliau menerbitkan karya tulisan berjudul Sansou Shiiki yang memetik sumber-sumber bacaan yang banyak termasuklah sastera klasik Confucius, Taoisme, dan agama Buddha. Kuil-kuil di Nara dengan perpustakaan besar mereka ada menyimpan teks-teks ini.

Semasa ini dalam itihasa Jepun, kerajaan pusat menyebarkan ajaran Buddha melalui jawatan perihal kebhiksuan atau Sougou dan menguatkuasakan dasar-dasarnya berdasarkan rupakara Ritsuryou. Orang alim dan bhiksu-bhiksu bebas seperti Kukai selalunya dilarang daripada menyebarkan ajaran kerana tidak ada tauliah dan mereka hidup di luar undang-undang merayau-rayau di luar kota atau dari kuil ke kuil.

Ketika itu, Kukai mengamalkan amalan Buddha secara persendirian. Beliau bermimpi tentang seorang lelaki muncul di hadapannya. Lelaki tersebut memberitahunya di mana tempatnya untuk mendapat Sutra Mahavairocana yang mengandungi ajaran yang dicari-cari oleh Kukai selama itu. Walaupun tidak lama selepas itu Kukai berjaya mendapatkan satu salinan sutra tersebut yang ketika itu baru sahaja sampai ke Jepun, beliau menghadapi masalah juga. Kebanyakan isi sutra tersebut tidak dialihbahasakan dan masih berada dalam bentuk bahasa Sanskerta bertulisan Siddham

Selain itu, beliau mendapat bahawa sutra tersebut sangat kabur. Kerana Kukai tak berjumpa sesiapa yang boleh membantunya memberi penerangan tentang teks sutra tersebut, beliau membuat keputusan untuk ke mandala China wangsa Tang bagi mempelajarinya di sana. Profesor Abe berpandangan bahawa Sutra Mahavairocana menjadi penghubung antara minat Kukai dengan amalan senaman keagamaan (yoga) dan pengetahuan ajaran yang diperolehi dari pengajiannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan