Sudah lama kita tidak bercakap mengenai cerita hantu. Kali ini, kita bercakap tentang jenis setan jadian di rantau kepulauan India Timur, iaitu Penanggalan. Di sebelah Siam, disebut sebagai กระสือ Krasue manakala di Kemboja disebut sebagai Ap. Di Tanah Melayu pula disebut Penanggal sedang di Sabah dipanggil Balan-Balan. Di Filipina, Menananggal dan di Vietnam, Ma'Lai. Di Pulau Bali, Leyak. Ia berbentuk kepala terbang yang tali perutnya dan isi perutnya tergantung di lehernya.
Menurut Phraya Hanuman Rajadhon, Krasue mempunyai kepala yang terapung selepas tertanggal dengan tali perut semua sekali tercabut dari tubuh dan mengeluarkan cahaya. Penjelasan diperbuat mengenai punca sinaran perut itu mungkin disebabkan oleh kewujudan gas metana di kawasan berpaya bakau. Krasue ini jenis perempuan yang mengamalkan santet sedang yang lelaki disebut, Krahang.
Setan ini berterbangan di udara disebabkan tiada tubuh bawah. Tekaknya boleh kelihatan salurnya saja atau lehernya semua. Yang berikutnya itu anggota dalaman tubuh seperti jantung, perut dan tali perut yang menunjukkan kegelojohan setan itu mencari mangsa.
Dalam wayang Siam terbaru, Krasue Valentine, setan ini turut dipaparkan dengan lebih banyak anggota dalaman seperti paru-paru dan hati tapi ukurannya dikecilkan berbanding kepalanya. Tali perutnya kadangkala kelihatan berlumuran dengan darah dan bersinar-sinar. Paparan semasa menggambarkannya dengan gigi Yaksha atau gigi pontianak. Dalam cerita, Ghosts of Guts Eater, setan ini ditonjolkan mempunyai lingkaran cahaya di kepala.
Krasue menjadi bahan cerita dalam wayang-wayang di Siam dan Kemboja. Contohnya, wayang berjudul Kun Aeuy Madai Ahp di Kemboja pertama kali diperbuat di Republik Rakyat Kemboja selepas ketiadaan wayang-wayang keluaran tempatan serta tekanan oleh pemerintah Komunis ketika samaya Khmer Merah.
Kimvadanti
Cetera
Di Siam, cetera ini melibatkan seorang puteri diraja bangsa Kemboja yang bertukar menjadi setan Krasue selepas dihukum supaya dibakar beberapa kurun yang lalu. Negeri puteri ini kalah dalam peperangan dengan kerajaan Siam lalu baginda tuan puteri dipaksa kahwin dengan seorang orang besar bangsa Siam. Tuan puteri tertekan kerana baginda mencintai seorang tentera Siam tetapi tentera itu cuma hamba tentera biasa saja.
Kemudiannya, tuan puteri ditangkap sedang bercumbuan dengan kekasihnya itu. Orang besar Siam itu mengamuk sakan dan menjatuhkan hukuman mati kepada tuan puteri menerusi upacara bakar. Sebelum hukuman dilaksanakan, tuan puteri pergi berjumpa dengan dukun santet bangsa Kemboja minta supaya tubuhnya itu kebal tidak dimamah api. Mantra yang diberi itu memang sakti tetapi kesannya lambat bertindak. Ia cuma bertindak bila hampir seluruh tubuhnya terbakar tinggal kepala dan anggota dalaman saja. Semenjak itu, bahagian tubuh puteri itu yang tidak rosak berada dalam sumpahan mantra dukun itu dan menjadi Krasue (Penanggalan). Versi cetera penglipurlara ini pernah dipapar dalam wayang seram Thailand (2002) berjudul Demonic Beauty.
Terdapat juga cetera lain yang berkaitan menyebut mengenai seorang bekas wanita kaya yang sering memakai selempang hitam menutupi kepala dan lehernya dari cahaya mentari. Wanita itu katanya kerasukan semangat jahat sampai bertukar menjadi Krasue.
Di samping itu, ada cetera terbitnya setan ini dikaitkan dengan seorang wanita pengamal santet tersilap membaca mantra sampai tertanggal kepalanya dari tubuh. Karma dosa lampau turut menjadi punca seseorang itu menjadi Krasue, contohnya wanita yang pernah menggugurkan kandungan atau membunuh yang lain di kehidupan lampau. Masa kininya, dia terjebak dengan kehidupan Krasue pula sebagai balasan karma lampaunya.
Cerita rakyat berikutnya pula menjelaskan orang yang makan atau minum bahan yang terkena air liur Krasue atau tercemar oleh setan itu pun akan berjangkit menjadi Krasue. Khayalan terkenal juga mendakwa Krasue cuma berlegar dalam kalangan keluarga terdekat pengamal santet tersebut saja. Pengamalnya digelar แม่มด Mae Mod atau ยายมด Nyai Mod. Mereka menurunkan santet kepada anak perempuan atau cucu perempuan mereka. Selalu di kampung-kampung di Kemboja atau di Siam, perempuan yang pelik perangainya selalu dibimbangi mengamalkan santet Krasue ini dan dicurigai penduduk kampung lain.
Gambaran Penglipurlara Siam
Krasue berada bawah pengaruh sumpahan yang menyebabkannya sentiasa lapar dan cergas di malam hari. Dia akan terbang mencari darah, atau memamah daging mentah. Mungkin dia menyerang lembu atau ayam itik dalam kegelapan malam di samping memamah isi perut binatang-binatang tersebut.
Boleh jadi dia makan bangkai seperti bangkai kerbau di malam hari. Jika darah tidak ditemui, Krasue boleh saja makan tahi atau bangkai membusuk. Pakaian penduduk kampung di ampaian kalau tidak dikutip sebelum malam menjelma, alamatnya nanti jadi napkin mengelap mulut setan Krasue di pagi keesokan hari. Kalau baju di ampaian itu ada darah kering atau tahi kering maka itu kerja tidak lain dan tidak bukan, setan Krasue itu lah. Kerana itu, jika kita dapat lihat semasa berkunjung ke kampung-kampung di pedalaman tanah besar ini, penduduk kampung tidak akan menyidai kain mereka di luar rumah pada malam hari.
Krasue juga suka memburu di rumah wanita-wanita bunting atau rumah yang mempunyai bayi. Dia akan bergentayangan di bumbung rumah tersebut sambil berteriak untuk menimbulkan ketakutan. Lidahnya panjang boleh menjulur masuk ke salur peranakan wanita dan mencapai janin atau kantung berisi bayi dalam kandungan. Tabiat setan ini dipercayai menjadi punca bagi penyakit yang menghinggapi wanita mengandung di pedalaman kerana lidah setan itu kotor. Dalam setengah kejadian juga, janin di perut berjaya dicuri setan itu dan dimakan hidup-hidup.
Jadi penduduk kampung turut menanam pokok-pokok berduri sekeliling rumah mereka atau memasang pagar berkawat untuk menghalang setan Krasue datang menghisap darah atau menyakiti wanita mengandung di rumah mereka. Tali pusat selalunya ditanam sebaik saja bayi dilahirkan. Ia ditanam sedalam mungkin supaya Krasue tidak boleh menguisnya dengan mukanya atau lidahnya.
Krasue menyembunyikan tubuhnya yang tidak berkepala itu di tempat-tempat sunyi yang tidak diganggu sesiapa kerana ia akan bercantum semula dengan kepala menjelang siang. Krasue itu hidup seperti biasa di siang hari. Tubuhnya jika dihancurkan semasa tidak berkepala itu, boleh menyeksanya dan membunuhnya. Kepala itu mungkin terpaksa bercantum dengan tubuh yang lain dan terseksa sampai mati.
Jika kepala itu separuh bahagiannya jatuh di tanah sebelum siang pun memberi bahaya kepadanya. Tali perutnya jika dipotong pun boleh membunuhnya. Tubuhnya pun boleh dikenakan orang semasa ketiadaannya mencari makan. Penduduk kampung-kampung percaya setan itu boleh dibunuh dengan membakarnya. Musuh utama Krasue sebenarnya orang kampungnya sendiri yang merusuh membawa jamung dan senjata. Mereka boleh menangkapnya atau membunuhnya dengan pelbagai cara. Krasue ini bukan jenis makhluk ghaib tetapi lebih kepada manusia yang mengamalkan jenis kedukunan hitam atau santet tertentu.
Terdapat juga cetera lain yang berkaitan menyebut mengenai seorang bekas wanita kaya yang sering memakai selempang hitam menutupi kepala dan lehernya dari cahaya mentari. Wanita itu katanya kerasukan semangat jahat sampai bertukar menjadi Krasue.
Di samping itu, ada cetera terbitnya setan ini dikaitkan dengan seorang wanita pengamal santet tersilap membaca mantra sampai tertanggal kepalanya dari tubuh. Karma dosa lampau turut menjadi punca seseorang itu menjadi Krasue, contohnya wanita yang pernah menggugurkan kandungan atau membunuh yang lain di kehidupan lampau. Masa kininya, dia terjebak dengan kehidupan Krasue pula sebagai balasan karma lampaunya.
Cerita rakyat berikutnya pula menjelaskan orang yang makan atau minum bahan yang terkena air liur Krasue atau tercemar oleh setan itu pun akan berjangkit menjadi Krasue. Khayalan terkenal juga mendakwa Krasue cuma berlegar dalam kalangan keluarga terdekat pengamal santet tersebut saja. Pengamalnya digelar แม่มด Mae Mod atau ยายมด Nyai Mod. Mereka menurunkan santet kepada anak perempuan atau cucu perempuan mereka. Selalu di kampung-kampung di Kemboja atau di Siam, perempuan yang pelik perangainya selalu dibimbangi mengamalkan santet Krasue ini dan dicurigai penduduk kampung lain.
Gambaran Penglipurlara Siam
Krasue berada bawah pengaruh sumpahan yang menyebabkannya sentiasa lapar dan cergas di malam hari. Dia akan terbang mencari darah, atau memamah daging mentah. Mungkin dia menyerang lembu atau ayam itik dalam kegelapan malam di samping memamah isi perut binatang-binatang tersebut.
Boleh jadi dia makan bangkai seperti bangkai kerbau di malam hari. Jika darah tidak ditemui, Krasue boleh saja makan tahi atau bangkai membusuk. Pakaian penduduk kampung di ampaian kalau tidak dikutip sebelum malam menjelma, alamatnya nanti jadi napkin mengelap mulut setan Krasue di pagi keesokan hari. Kalau baju di ampaian itu ada darah kering atau tahi kering maka itu kerja tidak lain dan tidak bukan, setan Krasue itu lah. Kerana itu, jika kita dapat lihat semasa berkunjung ke kampung-kampung di pedalaman tanah besar ini, penduduk kampung tidak akan menyidai kain mereka di luar rumah pada malam hari.
Krasue juga suka memburu di rumah wanita-wanita bunting atau rumah yang mempunyai bayi. Dia akan bergentayangan di bumbung rumah tersebut sambil berteriak untuk menimbulkan ketakutan. Lidahnya panjang boleh menjulur masuk ke salur peranakan wanita dan mencapai janin atau kantung berisi bayi dalam kandungan. Tabiat setan ini dipercayai menjadi punca bagi penyakit yang menghinggapi wanita mengandung di pedalaman kerana lidah setan itu kotor. Dalam setengah kejadian juga, janin di perut berjaya dicuri setan itu dan dimakan hidup-hidup.
Jadi penduduk kampung turut menanam pokok-pokok berduri sekeliling rumah mereka atau memasang pagar berkawat untuk menghalang setan Krasue datang menghisap darah atau menyakiti wanita mengandung di rumah mereka. Tali pusat selalunya ditanam sebaik saja bayi dilahirkan. Ia ditanam sedalam mungkin supaya Krasue tidak boleh menguisnya dengan mukanya atau lidahnya.
Krasue menyembunyikan tubuhnya yang tidak berkepala itu di tempat-tempat sunyi yang tidak diganggu sesiapa kerana ia akan bercantum semula dengan kepala menjelang siang. Krasue itu hidup seperti biasa di siang hari. Tubuhnya jika dihancurkan semasa tidak berkepala itu, boleh menyeksanya dan membunuhnya. Kepala itu mungkin terpaksa bercantum dengan tubuh yang lain dan terseksa sampai mati.
Jika kepala itu separuh bahagiannya jatuh di tanah sebelum siang pun memberi bahaya kepadanya. Tali perutnya jika dipotong pun boleh membunuhnya. Tubuhnya pun boleh dikenakan orang semasa ketiadaannya mencari makan. Penduduk kampung-kampung percaya setan itu boleh dibunuh dengan membakarnya. Musuh utama Krasue sebenarnya orang kampungnya sendiri yang merusuh membawa jamung dan senjata. Mereka boleh menangkapnya atau membunuhnya dengan pelbagai cara. Krasue ini bukan jenis makhluk ghaib tetapi lebih kepada manusia yang mengamalkan jenis kedukunan hitam atau santet tertentu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan