Ahad, 15 Oktober 2017

Amalan Mantra dan Tantra


Mantra dalam bahasa Sanskrit bermaksud, "pembebasan fikiran". Ia merujuk kepada kaedah-kaedah yang digunapakai oleh seseorang untuk memecahkan rantaian fikirannya. Kaedah ini digelah sebagai mantra yoga.

Mantra yoga dijalankan berdasarkan kepada tradisi yoga. Tradisi yoga adalah jalan yang sah bagi mencapai moksa. Klasifikasi yang diterima umum untuk yoga tantra ini mempunyai lima perkara iaitu pinda, kartari. bija, mantra dan mala. Klasifikasi ini turut mengambil kira bilangan suku kata dalam bija mantra iaitu dari tiga sehingga sembilan suku kata. Kebiasaannya, mantra tantra terdiri daripada bija mantra dengan pengecualian yang kadang-kadang berlaku apabila bilangan suku kata itu boleh jadi lebih atau kurang daripada bilangan yang disebutkan itu.

Rencana ini diperbuat untuk saudara-saudari merujuk tentang bija mantra. Silakan klik tajuk-tajuk berikut bagi membaca lebih lanjut lagi.
Di samping itu, tantra pula membawa maksud tradisi tersembunyi dalam agama-agama orang Hindu. Ia berkembang kemungkinannya dalam pertengahan abad pertama masihi. Istilah tantra dalam tradisi orang Hindu juga membawa maksud sebarang, "amalan, kaedah, sistem, teori, sastera, alatan dan cara", yang tersusun serta terpakai dalam semua keadaan. Untuk bacaan lanjut, sila baca di sini sahaja. 
Source pic: Fun facts about the Himalayas