Rabu, 19 September 2018

Kata-Kata Agung


Kata-kata agung dikenali dalam bahasa Sanskrit sebagai Mahāvākyam. Jamaknya adalah Mahāvākyāni. Kata-kata agung dari Upanishad ini diberikan cirinya oleh aliran Advaita Vedanta. Kata-kata agung yang selalu dipertimbangkan adalah seperti berikut:
Sebenarnya terdapat banyak lagi kata-kata agung. Namun, empat yang tersebut di atas itu adalah yang terkenal. Setiap satunya datang dari salah satu daripada empat Veda. Tradisi Vedanta menyebut bahawa bahan dan zat bagi segala Upanishad itu adalah sama dan segala Kata-Kata Agung Upanishad itu mengungkapkan titipan sejagat dalam rupa kenyataan yang ringkas dan padat. Dalam terminologi Sanskrit kemudiannya, istilah Kata-Kata Agung ini turut membawa maksud perbincangan khususnya melibatkan subjek falsafah yang tinggi. Tradisi Advaita Vedanta pula berpandangan bahawa empat kenyataan dari Upanishad ini menandakan kesatuan tertinggi antara orang perseorangan (Atman) dengan Yang Maha Agung (Brahman).

Orang yang dinaikkan ke taraf kehidupan Sannyasa dalam tradisi Advaita Vedanta akan diajarkan empat kata-kata agung ini. Ia akan disampaikan dalam bentuk empat mantra. Tujuannya adalah untuk mencapai kedudukan tertinggi iaitu apabila jiwa seseorang itu melebur ke dalam Brahman.

Kata-kata agung lain adalah seperti berikut:
  • Brahma Satyam Jagan Mithyā
  • Ekam Evadvitiyam Brahma
  • SoHam
  • Sarvam Khalvidam Brahma
Sumber Gambar: Murree, Rawalpindi, Pakistan, World for Travel (online