Dewi Renuka atau dewi Yellamma dikenali juga sebagai dewi Ekwira aray Yellai Amma. Baginda dipuja oleh mereka yang terkena celaka. Baginda dewi juga menjadi dewi penunggu di negeri-negeri Andhra Pradesh, Karnataka dan Tamil Nadu.
Pemuja banginda memuja baginda sebagai Jagadamba atau Ibu Jagat. Kimwadanti menyatakan bahawa dewi Renuka ini merupakan jelmaan dewi Kali yang satu tangan Nya melambangkan kematian sikap mementingkan diri dan satu tangan lagi adalah tangan yang membelai anak-anak dengan penuh kasih sayang. Baginda dewi juga dipua di Maharastra sebagai dewi Ekwira dan menjadi kuladewata bagi orang Koli.
Dewi Renuka dipuja kebanyakannya di kawasan India Selatan. Nama baginda seperti Mahankali, Yogamma, Somalamma, Gundamma, Pochamma, Mysamma, Jagadambika, Holiyamma, Renuka Mata, Yellamma, Mariamma, Renuka Dewi dan Yellai Amman.
Sebutan dewi Renuka ini dicatatkan dalam Mahabharata, sastera Hariwangsa dan juga dalam Bhagawata Purana.
Kehidupan Awal
Ayahanda baginda dewi, Raja Renuka menjalankan yagna bagi mendapatkan keamanan dan kemewahan. Baginda lalu dikaruniai dengan anakanda perempuan, tercetus dari api yagna. Dewi Renuka ini cerdik dan cerdas sekali anaknya. Baginda disayangi oleh ayahanda dan bonda.
Tatkala baginda berusia lapan nya tahun, Maharesi Agastiya yang merupakan guru kepada Raja Renuka menasihatinya supaya mengahwinkan puterinya itu kepada Brahmana Jamadagni apabila sudah matang. Brahmana Jamadagni ini anakanda kepada Muni Ruchika dan dewi Satyawati. Beliau dikaruniai dengan karunia dewata kerana menjalankan pengorbanan yang tinggi tahapnya.
Pasangan dewi Renuka dan Brahmana Jamadgani tinggal di pergunungan Ramsrung, dekat dengan kawasan Sawadatti di daerah Belgaum samaya kini. Dewi Renuka membantu Brahmana Jamadgani dengan segala tugasan keupacaraan dan pemujaan. Lama kelamaan baginda dewi menjadi rapat dengan Brahmana Jamadgani.
Dewi Renuka akan bangun awal pagi mandi bersuci di sungai Malaprabha bagi menyempurnakan tumpuan dan kebaktian. Kebaktian baginda itu amatlah tinggi sehinggakan baginda mampu mencetuskan kendi dari pasir bagi menampung air. Setiap hari kendi segar dihasilkan oleh baginda.
Baginda mengisi air dalam kendi di tebing sungai lalu mengambil seekor ular berdekatan dan dijadikannya pelapik kendi untuk diletakkan di atas kepalanya. Air akan dibawa kepada suami baginda bagi menjalankan upacara korban pemujaan. Kuil dewi Renuka bertempat di Zamania di Ghazipur dikenali ramai merupakan tempat baginda dewi dikaruniai dengan anak-anak.
Kehidupan Kemudian
Dewi Renuka melahirkan lima putera iaitu Wasu, Wiswa Wasu, Brihudyanu, Brutwakanwa, dan Ramabhadra. Ramabhadra ini merupakan paling muda sekali dan dicintai teramat, mendapat karunia Betara Siwa dan Dewi Parwati lantas dikenali sebagai Parasurama.
Satu hari, baginda dewi Renuka ke sungai lantas ternampak semangat Gandarwa bermain-main di situ. Pasangan semangat itu sedang bercanda di atas air tanpa menyedari ada yang memerhatikan. Untuk seketika, dewi Renuka hilang tumpuan dan kebaktian kerana asyik memerhatikan semangat-semangat itu dan membayangkan dirinya pun bercanda ria dengan suami tercinta di sungai. Baginda juga berharap baginda dan suami bergembira beberapa ketika, kerana mereka pun tinggal dekat dengan tempat yang cantik itu. Selepas beberapa ketika, baginda tersedar dari lamunan dan dikeji dirinya sendiri kerana cuai.
Baginda bersegera mandi, kerana masa yang bernilai sudah hilang dan baginda cuba mencetuskan kendi. Tetapi gagal pula kerana baginda hilang tumpuan. Baginda cuba menangkap ular tetapi ular menghilang. Kecewa, maka baginda pulang ke asrama dengan malunya. Brahmana Jamadgani melihat baginda dewi pulang dengan tangan kosong menjadi murka lalu menghalaunya!
Selepas dikutuk suami baginda, baginda pun pergi ke timur dan duduk di dalam hutan bertapa semadi. Dalam tapanya baginda bertemu dengan santa Ekanath dan Yoginath. Baginda memohon mereka meminta belas kasihan kepada suami baginda. Mereka menenangkan baginda dewi dulu, lalu menasehatinya serta mengarahkannya supaya mengikut arahan mereka. Mereka mengarahkan baginda dewi menyucikan diri dengan mandi di tasek berdekatan dan memuja Siwalingam yang diberikan mereka kepadanya. Kemudian, haruslah baginda pergi ke pekan berdekatan dan meminta sedikit beras dari rumah atau menjalankan upacara Yoga Bedodu. Selepas mengumpulkan beras lalu dibahagikan beras bagi dirinya dan para santa dan dimasak separuhnya, ditambah gula kabung dan terus dimasak penuh baktinya. Tersebut bahawa jika upacara ini dijalankan berturut-turut tiga hari lamanya, maka baginda dewi akan boleh melawat suami baginda pada hari keempatnya.
Mengetahu kemurkaan sang suami, para santa memberi amaran bahawa suami dewi itu mungkin masih belum berpuas hati dengan baginda. Mungkin baginda akan mengalami kesusahan yang mendalam dalam beberapa tiksnah hidupnya. Kata mereka lagi, "Selepas itu, kamu akan selamanya dihormati dan dikaruniai dengan suami mu. Kamu akan dipuja orang ramai daari itu". Selepas merestuinya, mereka pun menghilang. Dewi Renuka mengikut arahan mereka dan memujala Siwalingam penuh bakti cermatnya. Hari keempatnya, baginda cuba melawat sang suami.
Hukuman dan Hidup Semula
Brahmana Jamadgani masih marah lagi dengan dewi Renuka lalu mengarahkan anakanda beliau menghukum si ibu. Satu demi satu disuruhnya, tapi semua menolak. Brahmana Jamadgani murka lalu membakar mereka satu demi satu menjadi abu dengan pandangan mata beliau sahaja. Parasurama tidak berada di situ ketika kekanda baginda semua dibakar. Beliau cuma nampak ibundanya itu menangisi longgokan abu apabila tiba di asrama mereka. Brahmana Jamadgani yang masih murka menceterakan segalanya dan mengarahkan Parasurama menyembelih ibundanya. Parasurama harus cepat berpikir. Diketahui bahawa kemurkaan bapanya itu tinggi tahapnya dan kesaktiannya, maka Parasurama pun mengikut arahan ayahandanya dengan mengapak leher ibundanya tercinta itu.
Oleh sebab kepatuhannya, maka Parasurama dikarunia dengan pahala. Beliau meminta supaya ibundanya dan kekandanya semua dihidupkan kembali. Mengejutkan juga, semangat dewi Renuka berkembang dan bergerak ke merata-rata rantau. Dewi Renuka pun hidup seperti sediakala. Kesaktian baginda itu menjadi ilham kepada anakanda baginda dan semua mereka memuja ibunda mereka dengan penuh bakti kaseh.
Dewi Renuka lwn. Dewi Yellamma
Dalam banyak tradisi, kedua-dua nama ini dikatakan merujuk satu tokoh dewi juga. Namun, ada juga tradisi lisan yang membezakan keduanya. Menurut cetera ini, dewi Renuka lari kepada masyarakat jati rendahan apabila Parasurama datang hendak mengapak lehernya. Ditemui Parasurama si ibu, lalu dipenggalnya bersama dengan wanita jati rendahan yang cuba melindungi sang dewi. Bila dihidupkan kembali, Parasurama telah tersalah letak kepala wanita jati rendahan itu di tubuh ibunya, dan sebaliknya. Dewi Renuka berkepala wanita jati rendah diterima sebagai isteri Brahmana Jamadgani, namun yang satu lagi dipuja oleh kelompok jati rendahan sebagai dewi Yellamma, ibu jagat. Matangi, Renuka dan Yellamma semuanya pun merujuk kepada Seri Dewi.
Kuil dan Tempat Berkaitan
Setiap tahun, ada perhimpunan seramai 200,000 pemuja dewi di Kuil Yellamma Gudi di Saundatti. Yang lain terkenal seperti Kuil Renuka Yellamma di Bidrahalli, Gadag, Karnataka, India. Ramai pemuja dari rantau merata-rata datang ke kuil dalam bulan Kartika bagi merayakan dewi Renuka-Yellamma. Dipercayai, selepas perkahwinan dengan Brahmana Jamadgani, dewi Renuka tinggal di Bidrahalli. Dewi Renuka rajinlah bangun pagi dan bersuci di sungai Tungabhadra. Upacaranya semua dijalankan sekitar sungai itu.
Kuil yang lain pula Kuil Renukambe di atas bukit Chandragutti, Soraba Taluk di Shimoga. Kuil ini menjadi contoh kesenian purwa dari samaya Kadamba. Kuil di Mahur, Maharastra pula merupakan tapak kelahiran dewi, disebut dalam Gita Dewi bab terakhir Dewi Bhagawatam, "Matripura di gunung Sahyadri, di sini tinggal dewi Renuka..." Kuil di Nalgonda di negeri Andhra Pradesh juga terkenal. Wara Anggra merupakan hari bertuah dewi.
Tasek Renuka di Pusat Perlindungan Renuka di Himachal Pradesh juga dinamakan sempena nama dewi. Menurut kimwadanti juga, raja Sahasra Arjuna atau Kertawirarya Arjuna mahukan lembu Kamdhenu dari Brahmana Jamadgani dan dewi Renuka. Jadi, baginda membunuh Brahmana Jamadgani dan dewi Renuka mencebur bersama sang suami dalam api di Mahurgadha, Maharastra.
Di Tamil Nadu, Kuil Renugambal Amman terletak di Padawedu, daerah Thiruwannamalai merupakan salah satu Sthala Sakti terpenting bagi Dewi. Kuil Sakti lain seperti Kuil Renuka Parameswari terletak di Tiruchampalli dekat Sembanarkoil di daerah Nagapattinam di Tamil Nadu.
Di Sri Langka, dewi Renuka merupakan dewi kecil yang mewakili pemusnahan dan kematian akibat bencana. Ada masa juga dewi Renuka menjadi wakil kepada cetusan dan juga kejelasan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan