Khamis, 2 Mei 2013

Kerajaan Hindu: Haripunjaya


Kerajaan ini merupakan orang Mon dari rumpunan Mon-Khmer yang terletak di utara negara Thailand samaya moden ini. Ia beribukota di Lamphun sebelum kemasukan orang Tai-Yuan dari negara Lanna yang berjiran di utaranya. Pada tahun 1292, kota Lamphun telah dijarah teruk oleh raja Mengrai dari kerajaan Lanna. Seterusnya diserap habis menjadi milikan negara Lanna.

Penubuhan

Penubuhan negara ini dicatatkan dalam sastera bahasa Bali Jamadewiwangsa dan Babad Jinakalamali. Kota Haripunjaya dibuka oleh seorang ajar-ajar Hindu bernama Sudewa pada 661 M. Seorang pemerintah dari negara Lopburi menghantar puterinya, Puteri Jamadewi untuk ditabalkan di situ sekitar abad ke-7 M.

Ketika itu, kebanyakan kawasan di tengah Siam hari ini berada di bawah pemerintahan negara kota orang Mon yang membentuk ketamadunan Dwarawati. Puteri Jamadewi melahirkan kembar putera. Yang tertua menggantikannya memerintah negara Lamphun. Yang muda menjadi pentadbir Lampang yang berjiran.  

Kegemilangan dan Kejatuhan

Babad menyatakan bahawa pihak Angkor tidak berjaya menghancurkan negara-kota Haripunjaya ketika abad ke-11 M. Tidak jelas sama ada jika babad menyebut mengenai kejadian sebenar atau kejadian yang menjadi cetera saja, sama ada kerajaan Dwarawati yang sebelah timur jatuh ke tangan orang Hindu empayar Angkor atau tidak ketika itu.

Awal abad ke-13 merupakan saat keemasan bagi Haripunjaya. Babad cuma bercakap tentang kegiatan keagamaan sahaja serta mengenai pembinaan bangunan. Bukan tentang peperangan. Haripunjaya diserang hancur pada 1292 oleh raja Mengrai Agung yang menyerapnya masuk menjadi wilayah kerajaan Lanna.

Senarai Raja

Senarai diperolehi dari Tamnan Haripunjaya atau Babad Itihasa Haripunjaya.......

Jamadewi
Hanayosa
Kumanaja Raja
Rudantra
Sona Manjusaka
Samsara
Paduma Raja
Kusa Dewa
Noka Raja
Dasa Raja
Gutta
Sera
Yuwa Raja
Brahma Tarayo
Muksa
Traphaka
Ukshitachakrawartin, Raja Lawo
Kampol
Chakaphadhiraja, Raja Adikuyaburi
Wasudewa
Yeyyala
Maharaja, Raja Lampang
Sela
Kanchana
Chilanka
Phunthula
Ditta
Chetta Raja
Jeyaka Raja
Phatijjaraja
Ratharaja
Saphasitha
Chetta Raja
Jeyaka Raja
Datuwanya Raja
Gangga
Siribun
Uthen
Phanton
Atana
Hawam
Trangal
Yotta
Yip

Tiada ulasan:

Catat Ulasan