Sabtu, 8 Jun 2013

Pergerakan Sramana


Hanya ada dua rujukan sahaja bagi kata Sramana ini dalam sastera weda. Satunya dalam Brighadaranyaka Upanishad iaitu ia dicatatkan selepas sabdawali tapasa yang membayangkan bahawa seorang Sramana itu seperti juga kelompok tapasa digolongkan dalam kelompok besar kaum pengemis. Sebenarnya, menolak keduniaan bukanlah sesuatu yang asing dalam kebudayaan pengamal ajaran weda kerana ada kaum Munni dan juga Yati dalam kalangan pengamal ajaran weda.

Selalunya, mereka yang menolak keduniaan ini akan bertapa semadi merenung kematian, hubungan antara kematian dan jelmaan yang disyaratkan dengan keterikatan terhadap hawa nafsu. Latarbelakang ini semua ada disebut untuk pertama kalinya dalam sastera weda seperti upanishad-upanishad. Selepas melalui samaya kepercayaan kepada Sang Hiyang Tertinggi dan juga penembusan Sang Hiyang dalam segala mata benda, pemerupaan weda-weda masuklah pula ke samaya bahawa jagat raya ini pada hakikatnya Satu jua dengan Sang Hiyang Widhi Wasa yang diterangkan menerusi upanishad segala. Dalam samaya upanishad inilah teori-teori yang dijelaskan menerusi buah pikiran kaum Sramana itu bertautan dengan buah pikiran kaum Brahmana.

Menurut Ananda Guruge yang merupakan seorang pemimpin kaum Buddha terkenal, pergerakan Sramana ini memberi kesan kepada pendidikan kewedaan melalui upanishad. Dengan segala mak nenek debatnya dan perbincangan mula muncul jika dibandingkan dengan sebelumnya orang cuma membaca mantra weda berulang-ulang seperti burung kakak tua tak ketahuan erti suruhan-Nya. 

Banyak upanishad mengumpulkan kedudukan-kedudukan yang gaya debatnya itu mengajukan persoalan kepada orang lain sehingga dia tidak mampu menjawabnya lagi. Hujah-hujah dalam upanishad tak melibatkan pencarian yang berkaitan dengan pertentangan logik dalam ajaran-ajaran yang bertentangan. Sifat kepelbagaian dalam upanishad ini menunjukkan peredaman unsur kemasyarakatan dan juga unsur falsafah yang menunjukkan perkembangan ajaran-ajaran baru yang tercetus dari sumber-sumber bukan Brahmana. Sementara ajaran mengenai Brahman dan Atman boleh dikesan datang dari weda-weda dan brahmana-brahmana, namun ajaran mengenai punarjelma, karma dan juga moksa tak menurut pula keselarasan dari tradisi weda kerana kesemua perkara ini merupakan asas kepada agama-agama Sarmana. 

Setengah pergerakan Sramana yang diketahui wujud di benua Hindu purwa, sejak sebelum abad ke-6 SM lagi mempengaruhi kedua-dua tradisi Astika dan Nastika dalam falsafah darsana Hindu. Baginda Phra Buddha Chao meninggalkan istana keluarganya serta mengamalkan kelampauan amalan sebagai seorang Sarmana. Sutra Brahmajalam juga menyebut bahawa baginda Phra Buddha Chao pun tak bersetuju dengan ramai orang Sarmana. 

Setengah sarjana berpendapat bahawa Sarmana dari tradisi Jinagama banyak sekali tersebar di lembangan Indus dengan sarira yang ditemui di ketamadunan lembangan Indus banyak memaparkan kebudayaan tradisi Jina seperti rupa tokoh lelaki bertelanjang dikenali sebagai Jaina Kayotsargah, berhala dalam kedudukan Padmasana dan rupa-rupa kepala ular di samping lambang lembu Wersahabadewa. Sarjana lain-lain pula berpendapat bahawa kebudayaan Sarmana ini muncul dan berkembang di sekitar Sungai Gangga, berbanding dengan lembangan Indus. Tambahan lagi, setengah sarjana pula berpendapat bahawa kaum Sarmana ini muncul dalam teks agama Brahmana sebagai salah satu susuhunan keagamaan yang tercetus di luar tradisi weda, disebut sebagai Astika.

Tradisi Sarmana yang dianggap tertua sekali adalah tradisi Jinagama, yang muncul sebelum ajaran Buddha muncul (Bhaskara, 1972). Dicadangkan juga bahawa sudah ada sejak sebelum kemunculan kebudayaan Brahmana tersusun. Dari pacakan prasasti, ditemui bahawa kaum Brahmana dan juga kaum Sarmana Buddha menerima kehormatan yang serupa dan setara.   

Walaupun tradisi Sramana ini dikaitkan dengan kerohanian, setengah tradisi Sarmana lain pula lebih cenderung ke arah kebendaan dan mereka mengajarkan mengenai kewujudan lokamaya dan menjatuhkan serta mencerca kelompok Brahmana ortodoks dengan melampaunya. Tradisi Sarmana ini mempunyai banyak jenis kepercayaan seperti yang dipunyai kaum Carwaka yang pada penghujung pandangan kehidupan hidup secara bermewah-mewah, sehingga kepada kepercayaan kaum Jina, yang mengembangkan teori kekangan diri melampau. Setengah kaum Sarmana dengan terbukanya mencerca tradisi pengorbanan kaum Brahmana dan mengutuk konsep karma dengan dakwaan bahawa ia cuma satu bohongan...  
"Jangan engkau percayainya, bahawasanya bila engkau mati, maka engkau mati. Semua kata-kata tentang karman itu bohong belaka. Satu dari kaum Carwaka berkata, 'Kalau seorang itu pergi ke utara Sungai Gangga lalu membunuh, menyeksa, mencuri, menjarah dan membakar bangunan, maka dia tak berbuat karma buruk pun. Jika seorang lelaki itu pergi ke selatan Sungai Gangga, memberi dana kebajikan membantu yang lemah menyembuhkan yang sakit, tidak dia perbuat karma baik pun. Kamu itu hidup sebagai gabungan empat unsur, tapi apabila engkau mati maka segalanya pun berakhir. Makanya, pinjamlah wang dan hidup sukalah. Kerana bila engkau mati, karma tak pernah menghantui kau pun!"
Lokayata Carwaka menekankan pemahaman semulajadi yang murni, mendakwa bahawa loka ini hanya mengandungi unsur-unsur yang berlegar-legar. Pertelingkahan lain boleh juga ditemui dalam karya Dharmakirti yang merupakan ahli logik Buddha abad ke-7 M dari Nalanda Mahawidyalayam.

Wedapramanyam kasyacit karterwadah. Snane dharmeccha jatiwadawalepah. Santaparambhah papahanaya ceti. Dhuwastaprajnanam pancalirigani jadye.

Kekuasaan weda tak tersanggah; kepercayaan kepada pencipta loka; usaha menyucikan menerusi mandi merendam diri dalam air; pembahagian jati yang angkuh; amalan menyeksa diri bagi menyucikan dosa. Ini lima perkara merupakan tanda orang tak berakal lagi mangkuk ayun. 

Erm, aku agak tersinggung dengan kenyataan Dharmakirtti ini kerana aku percaya kepada Sang Pencipta, mengamalkan juga penyucian merendam mandi dalam air dan percaya dengan jatiniyam. Aku cuma tak mengamalkan penyeksaan diri melampau sahaja. Dharmakirti boleh dikatakan sebagai salah seorang daripada kelompok Sarmana juga.    

Dalam tradisi Sramana inilah konsep Karma dan Sengsara menjadi latarbelakang utama dalam perdebatan. Terdapat pendapat menyatakan bahawa perkara ini mungkin diperkenal ke umum oleh kaum Kesatria. Dalam Jinagama, karma ini berdasarkan kepada unsur darsana kebendaan, yang menyatakan bahawa karma itu merupakan buah kepada tindakan seseorang yang dipandang sebagai manik-manik kebendaan yang melekat pada jiwa dan menyebabkan jiwa terhalang daripada sarwa pengetahuan yang semulajadi. Baginda Phra Buddha Chao melihat karma sebagai satu rantaian penyebab yang membawa kepada keterikatan kepada loka benda dan menyebabkan penjelmaan semula. 

Ajiwika dari Makkhali Ghosa merupakan pergerakan ketiga yang berjaya ketika itu. Mereka merupakan kelompok yang percaya bahawa takdir tak boleh diubah lagi dan mengangkat karma menjadi takdir yang tak boleh dilepasi sesiapa pun, kehidupan seseorang itu melalui rantaian akibat dan menjelma sehingga ke penghujungnya nanti. Setengah ahli falsafah ketika itu seperti Pakkudha Kaccayana dan Purana Kachapa menafikan kewujudan karma. Ia dikatakan sebagai ciptaan turunan Sarmana dari kurun ke-5 dan ke-4 SM. Ajaran karma ini menjadi tumpuan utama, yang meletakan akibat yang meluas ke dalaam gaya kehidupan dan pemikiran masyarakat Hindu sampai hari ini. Pendapat aku, karma ini merupakan satu konsep yang digunakan bagi menerangkan mengenai perkara yang terjadi dalam lokamaya. Aku memahami perkara ini menerusi pemahaman seorang Buddha dan Brahmana.

Dalam samaya terekemudian, kelompok penganut Jinagama berhijrah ke Barat dan Selatan India. Mereka membangunkan masyarakat yang makmur di negara Chalukya dan Rastrakuta. Digambara Jina tak boleh mengajar ajaran yang melawan susunan kemsayarakatan disebabkan mengelakkan pemusnahan mereka oleh kelompok masyarakat. Untuk mengikut pustaka-pustaka perundangan Brahmana pun mereka tak boleh kerana hal ini melanggar ajaran agama mereka pula. Maka dalam abad ke-8 M, Jinasena menghasilkan pustaka perundangan Jina dalam rupa purana yang memuji Thirtankara Jina semua serta mengomkarakan bahawasa Warna itu bukan cetusan Brahmana sebaliknya diajarkan oleh Thirtankara Jina pertama daripada semua 24 Thirthankara iaitu Wersabha pada permulaan kalpa kini. Wersabha turut mengajarkan upacara kelahiran, perwiwahan, kematian dan juga mewujudkan kelompok Brahmana dalam Jinagama bagi memberi kehormatan kepada golongan Brahmana yang menganuti Jinagama.    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan