Wirasaiwa ini merupakan aliran Saiwa yang berbeda dengan aliran Saiwa lain. Ia diasaskan pada kurun ke-12 M oleh seorang ahli falsafah, negarawan dan juga pembaharu sosial, Mpu Basawanna. Beliau mempunyai pahaman berbeda sedikit daripada agama orang Hindu biasa dan menekankan pemujaan yang berpusat cuma kepada pemujaan Betara Siwa dalam rupa Istalingam. Beliau turut menolak kemutlakan weda-weda, warnasrama, dan juga kepercayaan Hindu lain seperti jelmaan semula dan karma.
Pengikut ajaran ini dikenali sebagai kaum Lingayat atau dalam bahasa Tamilnya, Yelinggayaatham. Sabdawali ini muncul dari perkataan bahasa Kannada, Lingawantha yang bererti pemakai Istalingam pada tubuh sendiri. Istalinga ini merupakan sejenis batu geliga lonjong yang melambangkan Parasiwam atau Hakikat Mutlak, dan dipakai di badan oleh pengikutnya lalu diikat pada rantai digantung di leher pemakai. Batu linga juga boleh ditemui di dalam kawasan pura.
Amalan Lingayat ini merupakan gabungan yang menarik hasil pembaharuan keagamaan yang dibawa oleh Mpu Basawa dan juga amalan istiadat penganut Saiwa purwa dengan pengaruhnya di India Selatan utamanya dari negeri Karnataka. Hari ini, penganut dari cawangan Lingayat, Saiwa Siddhanta, Saiwa Kashmir, Natha, Pasupata Nepal, Kapalika dan lain-lain membentuk keseluruhan kependudukan Hindu Saiwa sedunia.
Itihasa Ringkas
Menurut kepada pemimpin-pemimpin kerohanian Wirasaiwa Lingayat ini, ada lima jiwa agung yang memperkaya dharma menurut Lingayat menerusi ajaran mereka dalam pelbagai peredaran samaya. Mereka adalah Mpu Renuka, Mpu Marularadhiya atau Daruka, Mpu Ekormaradhiya, Mpu Panditaradhiya dan Mpu Wiswaradhiya. Dipercayai semua lima guru agung ini dijelmakan dari Linga Siwa yang satu. Mereka membuka lima pusat pengajian Wirasaiwa di Rambhapuri di Mysore, Ujjain, Ukhimatha di Kedarnatha, Sri Saila dan Kasi di Waranasi. Mpu Basawanna memainkan peranan penting dalam pembaharuan tradisi Lingayat Wirasaiwa pada kurun ke-12 M. Beliau sendiri sebenarnya merupakan seorang anak dari keluarga Brahmana yang kaya. Beliau merujuk Mimamsakas yang menyatakan bahawa Sang Rudra itu satunya Sang Hiyang dan yang mencatit weda itu Sang Rudra.
Beliau memberontak terhadap amalan ketat warnasrama yang terkenal dalam masyarakat Hindu ortodoks. Kemudiannya beliau mengajarkan falsafah pandangan beliau sendiri dengan masyarakat tanpa jati itu pada dasarnya. Falsafah persamaan kedudukan taraf dan pergerakan pembaharuan ini menarik ramai orang menyertai beliau. Orang suci seperti Allama Prabhu, Akka Mahadewi dan Channabasawanna turut memainkan peranan besar dalam perkembangan tradisi ini.
Mpu Basawanna hidup dan mengajar di utara negeri Karnataka kini. Gerakan beliau ini bertapak kukuh semasa pemerintahan sekejap di selatan pemerintahan wangsa Kalachuri. Seperti Martin Luther yang muncul hampir 300 tahun selepas beliau, Basawanna mengajarkan kebaktian kepada Sang Hiyang Widdhi dengan hubungan terus tanpa perlu menyusahkan diri pergi bertemu dengan kelompok pedanda. Kelompok Lingayat umumnya tidak mengamalkan pembinaan bangunan pura.
Amalan Lingayat ini merupakan gabungan yang menarik hasil pembaharuan keagamaan yang dibawa oleh Mpu Basawa dan juga amalan istiadat penganut Saiwa purwa dengan pengaruhnya di India Selatan utamanya dari negeri Karnataka. Hari ini, penganut dari cawangan Lingayat, Saiwa Siddhanta, Saiwa Kashmir, Natha, Pasupata Nepal, Kapalika dan lain-lain membentuk keseluruhan kependudukan Hindu Saiwa sedunia.
Itihasa Ringkas
Menurut kepada pemimpin-pemimpin kerohanian Wirasaiwa Lingayat ini, ada lima jiwa agung yang memperkaya dharma menurut Lingayat menerusi ajaran mereka dalam pelbagai peredaran samaya. Mereka adalah Mpu Renuka, Mpu Marularadhiya atau Daruka, Mpu Ekormaradhiya, Mpu Panditaradhiya dan Mpu Wiswaradhiya. Dipercayai semua lima guru agung ini dijelmakan dari Linga Siwa yang satu. Mereka membuka lima pusat pengajian Wirasaiwa di Rambhapuri di Mysore, Ujjain, Ukhimatha di Kedarnatha, Sri Saila dan Kasi di Waranasi. Mpu Basawanna memainkan peranan penting dalam pembaharuan tradisi Lingayat Wirasaiwa pada kurun ke-12 M. Beliau sendiri sebenarnya merupakan seorang anak dari keluarga Brahmana yang kaya. Beliau merujuk Mimamsakas yang menyatakan bahawa Sang Rudra itu satunya Sang Hiyang dan yang mencatit weda itu Sang Rudra.
Beliau memberontak terhadap amalan ketat warnasrama yang terkenal dalam masyarakat Hindu ortodoks. Kemudiannya beliau mengajarkan falsafah pandangan beliau sendiri dengan masyarakat tanpa jati itu pada dasarnya. Falsafah persamaan kedudukan taraf dan pergerakan pembaharuan ini menarik ramai orang menyertai beliau. Orang suci seperti Allama Prabhu, Akka Mahadewi dan Channabasawanna turut memainkan peranan besar dalam perkembangan tradisi ini.
Mpu Basawanna hidup dan mengajar di utara negeri Karnataka kini. Gerakan beliau ini bertapak kukuh semasa pemerintahan sekejap di selatan pemerintahan wangsa Kalachuri. Seperti Martin Luther yang muncul hampir 300 tahun selepas beliau, Basawanna mengajarkan kebaktian kepada Sang Hiyang Widdhi dengan hubungan terus tanpa perlu menyusahkan diri pergi bertemu dengan kelompok pedanda. Kelompok Lingayat umumnya tidak mengamalkan pembinaan bangunan pura.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan