Selepas mencapai Kewala Jnana, selama 30 tahun pula baginda Mahawira mengembara serata-rata benua India mengajar pandangan falsafah baginda. Falsafah baginda itu terbahagi kepada delapan prinsip dengan tiga daripadanya itu berkaitan dengan benda ghaib dan lima pula berkaitan susila. Matlamatnya itu, meningkatkan tahap kehidupan seseorang manusia.
Prinsip Asas Susila Jina
1. Ahimsa atau jangan ganas jangan keras. Mahawira mengajarkan bahawa setiap makhluk hidup itu mempunyai maruah dan kesucian jiwa sendiri maka haruslah ia dihormati seperti mana kita pun menjangkakan kehormatan terhadap kesucian jiwa dan maruah kita dihormati yang lain. Ringkasnya itu, bersopan santun seboleh-bolehnya, dan bertindak baik termasuk terhadap perasaan makhluk lain.
2. Satya iaitu kebenaran yang membawa kepada prinsip kejiranan baik dalam masyarakat. Seseorang itu mestilah bercakap kebenaran dan menghormati hak milikan sesama sendiri dalam masyarakat. Seseorang mesti benar dalam pemikiran sendiri, kata-kata dan perbuatan bagi menghasilkan suasana keyakinan bersama dalam masyarakat.
3. Asteya iaitu jangan mencuri merampok iaitu keadaan yang mana seseorang itu takkan mengambil benda yang tak diberikan kepadanya dengan cara yang benar.
4. Bramhacarya iaitu kesucian diri yang menekankan keteguhan tetapi juga menahan diri daripada tanha keinginan sentuhan atau kesenangan yang membawa kepada hubungan jenis. Yang ini terpakai dalam golongan yang menjadi Jina penakluk jiwa.
5. Apagriham iaitu tidak memiliki harta, tiada terikat dengan kebendaan yang memerlukan juga seseorang itu mengelakkan dirinya daripada terikat dengan manusia lain, tempat dan barangan kebendaan.
Baginda mengajarkan bahawa pencarian kepada kesenangan dan keseronokan itu permainan yang tak pernah akan berkahir. Jadi, mestilah manusia melatih pemikiran bagi mengatasi keinginan persendirian dan rasa syahwat. Dengan cara begitu, seseorang akan mencapai ketenangan minda, tumpuan minda dan keseimbangan rohani.
Seseorang itu patutlah membataskan pemilikan harta sebagai satu ahli masyarakat yang berkebajikan dan menghasilkan keadilan sosial menerusi pengagihan adil komoditi prasarana. Yang kuat dan kaya janganlah cuba menekan yang lemah dan miskin menerusi pengumpulan harta tak terbatas sampai menjadikan rupakara pengagihan kemewahan dalam masyarakat itu kacau-bilau dan menyebabkan kemiskinan yang lain.
Cubaan bagi menguatkuasakan lima prinsip ini menerusi kekuasaan dalaman negeri, peruntukan perundangan atau luaran pula akan membawa kepada kemunafikan atau kecenderungan melakukan jenayah dalam diam. Maka orang perseorangan atau ahli masyarakat itu sendiri mesti mengamalkan menahan hawa nafsu bagi mencapai ketenangan sosial, keselamatan dan masyarakat yang dicerahi minda mereka. Baginda mencapai nirwana pada usia 72 tahun sekitar 527 SM. Digambarkan baginda sebagai duduk atau berdiri bersemadi dengan lambang singa di bawah duduknya atau berdirinya baginda.
Penjelmaan Semula
Kelahiran sebelum baginda ada dibincangkan dalam sastera Jinagama seperti dalam Ceritera Trisastisalakapurusa dan Jinasena oleh Mahapurana. Sementara jiwa itu melalui pelbagai jelamaan dalam putaran tengahan antara sengsara hidup dan mati, kelahiran sebagai Thirtankara diperkirakan dari masa dia itu diperkatakan mambawa penyebab karma dan mengembangkan Ratna Trayah. Sastera agama membincangkan 26 kelahiran jiwa Mahawira sebelum kelahiran baginda menjadi seorang Thirtankara.
Ada pelbagai sastera agama lagi mengenai kehidupan baginda. Yang utama adalah Kalpa Sutra oleh Mpu Bhadrabahu. Yang pertama dalam bahasa Sanskerta pula adalah biografi hidup baginda bertajuk Cetera Wadhamana oleh Mpu Asaga pada 853 M.
Mahawira dikaitkan dengan Thirtankara pertama oleh lagenda Jina, iaitu Risabha. Baginda lahir mulanya sebagai seorang cucu kepada Risabha dikenali sebagai Marici. Marici ini tak mengikut agama benar pada mulanya. Semasa samaya baginda, ramai orang yang mengaku-ngaku menjadi Thirtankara ke-24. Antaranya, Puran Kachapa, Makhali Goshala, Ajit Kesakambli, Pakuda Kachchhayan dan Sanjaya Wellaputra. Namun semua mereka langsung tiada tempat istimewa dalam Jinagama kecuali Mahawira jua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan