Isnin, 30 Disember 2013

Agama Orang Saka


Agama orang Saka merujuk kepada cetera-cetera, amalan dan kepercayaan dalam kalangan orang Saka, iaitu sejenis orang dari rantau Persia purwa yang mendiami rantau Asia Tengah dan padang rumput Pontic-Caspia di Eropah Timur dalam samaya purwa klasik. Orang Saka turut berpindah masuk ke Utara India dari Asia Tengah terpencar di sekitar rantau Himalaya jua. Baginda Siddartha Gautama Buddha merupakan seorang bangsa kesatria dari kalangan bangsa Saka juga.  

Samacara yang didapati mengenai agama orang Saka ini diperolehi dari Herodotus, seorang ahli etnografi berbangsa Greek pada kurun ke-5 M. Agama Saka dianggap sebagai berkaitan dengan agama India-Iran purwa, dan turut mempengaruhi cetera-cetera orang Slavia, Hungaria, dan Turkia, serta beberapa tradisi di Timur Persia dan Ossetia (Sarmatia).

Konteks pertama bagi carigali sejarah aśvayajña didapati dari tapak-tapak pengebumian seperti pengebumian pedati, tetapi kawasan penguburan dengan kuda boleh ditemui lagi dari telaga Eneolitik dalam samaya sejarah. Herodotus menjelaskan bahawa penyembelihan kuda di tapak perkuburan kesatria-kesatria Saka, dan perkuburan Kurgan samaya Besi diketahui mengandungi beratus-ratus ekor bangkai kuda.

Orang Saka juga turut memuliakan kijang, yang turut dijadikan latarbelakang hiasan dalam karya seni mereka terutamanya di tapak-tapak pengebumian. Contoh seperty di tapak pengebumian Pazyryk.

Dewata

Menurut Herodotus, orang Saka memuja sekumpulan tujoh deva dan devi (heptad), yang disetarakan dengan kedewataan orang Greek pada samaya purwa klasik menurut interpretatio graeca. Beliau menyebut delapan dewata secara terperinci, dan yang kedelapan itu dipuja hanya oleh kerabat diraja, dan dewata itu adalah seperti berikut....
  • Agin (Gr. Ares), dewa perang.
  • Tabiti (Gr. Hestia), dewi pendiang.
  • Papaios (Gr. Zeus), dewa langit.
  • Api (Gr. Gaia), dewi bumi.
  • Oitosyros (Gr. Apollo), dewa cahaya, matahari, kebenaran dan kenabian, penyembuh, wabah, bunyian, kekawin dan lain-lain. 
  • Argimpasa (Gr. Afrodit dalam rupa Urania), dewi kerohanian.
  • Thagimasidas (Gr. Poseidon), dewa laut. 
Yajña  
Bentuk yajña orang Saka, menurut Herodotus, mudah sahaja. Mangsa korban termasuklah perlbagai jenis binatang peliharaan, namun yang paling tertinggi dan terbaik sekali pengorbanannya adalah kuda. Babi tak pernah dipersembah dalam upacara yajña mereka. Orang Saka tak suka membela babi dalam tanah mereka. Herodotus menyatakan cara yajña orang Saka seperti berikut:
"Mangsa akan diikat empat kakinya berdiri, dan pedanda yang menjalankan upacara korban akan berdiri belakang mangsa, dan menarik penghujung tali bagi menterlentangkan binatang tersebut; dan sebaik sahaja terlentang binatang itu, dia akan menyeru nama deva yang ditujukan pujaannya, dan melemparkan gelungan tali ke leher mangsa, dan diletakkan satu kayu kecil bagi menguatkan cengkaman tali tersebut. Mangsa tak dibakar dalam api atau disimbah dengan sebarang minyak pun: dan apabila selesai dijerut leher binatang mangsa, kulitnya dilapah, kemudian direbuslah.... Apabila daging sudah selesai direbus, yang menjalankan upacara korban akan mengambil semahan pertama dari daging dan anggota-anggota penting binatang mangsa lalu dilemparkanlah ia di depannya".
Pemujaan Agin

Walaupun Tabiti merupakan deva yang penting juga dalam keagamaan orang Saka, pemujaan terhadap deva Agin diwartakan oleh Herodotus sebagai istimewa pula. Dicatatkan bahawa orang Saka tak mempunyai adat untuk membuat rupa, murti atau pura perumah deva kepada lain-lain deva tapi bagi Agin sahaja diperbuat om rupa dan pura perumah.  

Pembinaan para semahan dan yajna berikutnya itu dijelas Herodotus:
"Dalam setiap bhumipada beberapa kerajaan itu ada pura bagi deva Agin dibangunkan dengan cara ini: ikatan kayu-kayu berus dilonggokkan kira-kira 3 x 1/8 batu dalam kepanjangan dan kelebaran, namun ketinggiannya kurang; dan di atasnya itu ada empat persegi rata, dan tida daripada sisi timbul tiang tembok di antara longgokan kayu-kayu. Setiap tahun, mereka akan melonggokkan 150 bebanan kayu berus, menurut musim. 

Atas kayu-kayu yang aku sebutkan ini, setiap seorang akan memacakkan pedang besi purwa mereka, dan ia menjadi lambang bagi deva Agin. Mereka nanti akan membawa semahan tahunan kepada pedang itu terdiri daripada lembu dan kuda; dan akan menjalankan yajna, melebihi daripada semahan kepada deva lain, bahawasanya juga, semua tawanan perang mereka itu antara satunya lelaki dari 100 orang lelaki akan disemahkan juga sebagai yajna buat deva. Caranya, mereka akan menuang tuak atas kepalanya, dan selepas itu tekaknya akan disembelih, dan darah dibiarkan mengalir dalam mangkuk; lalu dibawa ke gunungan kayu longgok dalam pura dan dituangkan darah atas pedang.

Di bawah pura pula, mereka akan mengerat tangan kanan mangsa perang itu dan melemparkan tangan-tangan tersebut ke udara, dan seusai semahan itu, mereka pun pulang. Tangan-tangan itu akan berserakanlah di merata tempat ia jatuh dengan tercerai dari tubuhnya".
Menurut Tadeusz Sulimirski, bentuk pemujaan ini masih lagi dijalankan keturunan bangsa Saka, iaitu suku puak Alan, sampai ke kurun ke-4 M.

Enarei

Enarei merupakan pedanda dalam kalangan bangsa Saka, yang memainkan peranan penting dalam masyarakat mereka. Dipercayai mereka ini berkebolehan dalam menerima ilham terus dari devi Argimpasa. Cara yang dipakai kelompok Enarei ini berbeda daripada amalan penilik Saka yang tradisional. Penilik akan menggunakan seikat ranting pokok Banyan bagi meramal nasib sedangkan pedanda Enarei memakai kulit kayu yang dikoyak dari pokok Tilia bagi meramal masa depan.   

Pedanda Enarei selalunya memakai pakaian wanita, adat yang difahami oleh Herodotus sebagai sesuatu yang bersesuaian dengan nama yang diberikan kepada jati tersebut iaitu, "lelaki-wanita", atau pondan. Bahasa Turki turut mempunyai perkataan serupa iaitu Anair atau Enar, ertinya lelaki yang sudah dikasi, hilang kejantanannya atau yang kelihatan seperti perempuan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan