10 alam jiwa ini merupakan sebahagian kepercayaan bagi beberapa bentuk ajaran Buddha yang menyatakan bahawa ada 10 syarat kehidupan yang makhluk berhati nurani tertakluk kepadanya dan mereka akan merasai setiap satu nya itu dari satu masa ke satu masa.
10 alam jiwa merupakan sebahagian daripada prapancavijnana dan mengandungi empat alam tinggi dan enam alam bawah. Setengah aliran ajaran Buddha melihat semua ini sebagai luaran sahaja, 10 satah berbeda makhluk kewujudan boleh dilahirkan dalamnya, sementara yang lain melihatnya sebagai tahap-tahap minda yang boleh dirubah berikutan pengaruh luaran dan dalaman. Yang berikut ini merupakan 10 alam yang dijelaskan sebagai tahap mental.....
Enam Alam Nafsu
Enam alam bawah ini terdiri daripada neraka, kelaparan, kebinatangan, takbur, kemanusiaan dan rasa suka yang melampau. Enam alam bawah ini timbul secara spontan dari dalam kehidupan orang ramai sebagai kesan tindakbalas kepada alam sekeliling di luar tubuh. Tiga daripada empat baki alam ini adalah alam kesedaran dan alam makhluk yang dicerahi (bodhisattva). Alam semesta ini berkembang menerusi pencarian, jumpaan dan cita-cita. Alam ke-10, alam pencerahan, merupakan syarat bagi pengetahuan murni tak akan dapat dimusnahkan.
Neraka
Neraka merupakan syarat bagi rasa bengang terperangkap, dengannya itu seseorang melihat bahawa tiada kebebasan tindakan dan mempunyai tenaga kehidupan sama ada dari segi jasmani atau akal yang terbatas. Seseorang itu berasa terperangkap dalam sesuatu keadaan, dikuasai oleh rasa marah, benci, meluat, menyampah, bengang, dan dalam keadaan-keadaan yang meruncing, mungkin akan terasa desakan untuk memusnahkan satu jiwa dan lain-lain.
Sukarlah henda melepaskan diri dari alam ini, kerana syaratnya itu cenderung ke arah keadaan yang tak diingini oleh diri, dengan seksaan yang bersangatan dan segala macam serangan menghentam sesama sendiri. Rendaman seseorang dalam neraka dijelaskan dalam ukuran kalpa. Yang tak boleh diterima pula adalah, walaupun keadaan ini dicirikan oleh rasa rimas terperangkap dalam ruangan, ada juga obsesi dengan pengisian sebarang ruang itu sendiri yang dipandang sebagai ancaman. Keinginan untuk tidak terjatuh dalam keadaan ini menjadi pendorong yang kuat buat seseorang itu berusaha untuk naik ke tahap yang lebih atas sedikit daripada keadaan ini dalam kehidupan harian. Keadaan ini setara lah dengan neraka.
Lapar
Lapar merupakan keadaan yang disyaratkan oleh kehendak terhadap pemilikan dan nafsu yang tak pernah padam. Ia mengawal tindakan seseorang bagi makanan, kuasa, kemewahan, nama, keseronokan dan lain-lain.
Dalam tahap yang ini, seseorang itu diseksa oleh hawa nafsu kejam dan ketidakmampuan. Walaupun kehendak hawa nafsu itu sudah dicapai pun, kebahagiaan yang dinikmati itu cumalah buahnya. Alam ini dicirikan oleh kekurangan keazaman dan sikap tak peduli benda lain pun kecuali untuk memenuhi kehendak-hendak hawa nafsu.
Keadaan ini setara juga lah dengan keadaan pretam (bayangan) dalam dunia alam ghaib.
Kebinatangan
Kebinatangan ini merupakan keadaan yang dikawal oleh naluri. Seseorang itu tak ada kepekaan susila dan hidup cuma pada ketika itu saja. Dalam keadaan ini, seseorang itu tak akan ragu-ragu hendak memangsakan makhluk lain yang lebih lemah bagi manfaat peribadinya. Dia akan cuba menarik perhatian makhluk lain yang lebih kuat untuk berpihak dengannya. Alam ini dicirikan oleh ketiadaan penilaian yang baik dan ketiadaan sebab. Keadaan ini setara juga dengan alam jiwa binatang.
Takbur
Takbur ini merupakan keadaan seseorang itu diselubungi oleh ego mementingkan diri sendiri, bersaing, cemburu tak tentu hala dan terasa bahawa dia perlu jadi lebih bagus daripada makhluk lain, sama ada dalam keadaan biasa atau keadaan rohaniah.
Walaupun mempunyai peluang menjadi baik, namun yang mengalami keadaan jiwa ini akan menjadi hamba kepada khayalannya sendiri, menganggap ego dan kepercayaan yang diambilnya itu sebagai lebih penting atau lebih besar daripada yang lain. Alam ini dicirikan oleh pandangan bahawa makhluk lain dan segala yang ada pada mereka itu merupakan ancaman yang berpotensi pula mengalahkan dirinya. Namun, keseluruhan pengalaman jiwa ini umumnya agak menyenangkan lah juga dibandingkan dengan pengalaman jiwa manusia atau alam manusia.
Keadaan ini setara dengan alam para Asura (dewa jatuh jati) atau Titan.
Kemanusiaan
Dikenali juga sebagai alam idealisme penuh ghairah. Keadaan ini merupakan keadaan kesedaran dikesampingkan sedang pemikiran akal itu berkembang pesat. Ia dicirikan oleh keghairahan penuh cita-cita bagi ideal-ideal dan contoh-contoh, serta agak istimewa antara semua alam bawah. Ia sebenarnya memberikan jalan yang berpotensi dan motivasi bagi melawan penderitaan.
Ia juga dicirikan oleh pendeknya hidup, dibandingkan dengan alam dewa dan asura, dan oleh makhluk yang jarang-jarang dalam peristiwa, tanpa meminta perlindungan Dharma.
Keadaan ini setaralah dengan alam manusia, memang alam manusia pun.
Sorga
Kesenangan melampau. Dicirikan oleh keseronokan, apabila kehendak seseorang dipenuhi dan seseorang yang mengalaminya pendek usia tapi rasa seronoknya bersangatan. Tak seperti kesukaan dalam pencerahan, keadaan ini sementara saja dan sama seperti alam manusia, ia mudah diputuskan oleh perubahan dalam keadaan walaupun sedikit.
Bila kesukaan ini habis maka seseorang tak dapat mengelakkan daripada jatuh ke dalam sengsara juga. Alam ini dicirikan dengan rasa positif seronok dan rasa lemah tidak mampu itu tiada di luarannya jika dibandingkan dengan alam bawahnya. Alam ini setara dengan alam deva-deva.
Kebanyakan makhluk berhati nurani menghabiskan kebanyakan usia hidup mereka itu dengan bergerak dalam enam keadaan hidup ini, dari neraka ke sorga, dikawal tadbir oleh tindakbalas mereka terhadap pengaruh luaran dan oleh itu mereka sebenarnya rentan terhadap semua pengaruh dalam alam bawah ini. Empunya jiwa itu akan mengalami tahap emosi yang betul-betul dikawal oleh "luaran". Seluruh jati dirinya itu didasarkan kepada "luaran".
Empat Alam Mulia
Dalam prapancavijnana Mahayana yang tradisional, empat alam atas ini merupakan empat bahagian daripada 10 alam kerohanian atau kejiwaan. Empat alam atas ini dicirikan oleh kepercayaan bahawa manusia itu kena berusaha untuk menyembuhkan dirinya daripada dalam hidup mereka.
Pembelajaran
Pembelajaran itu adalah keadaan apabila seseorang itu mencari sedikit kemahiran, kebenaran berpanjangan atau meningkatkan kendiri menerusi ajaran orang lain. Bagi mencapai alam yang ini, yang merasai pengalaman itu mestilah mengembangkang kehendak mahu mencapai kebijaksanaan dan pandangan dalaman merenung dalam fitrah sebenar semua benda, bebas dari khayalan. Alam ini dicirikan dengan pencarian kebenaran dan hikmah menerusi punca luaan, contohnya maklumat yang sebelum dicatatkan itu dibacakan dulu menerusi lisan atau daripada orang lain. Keadaan ini setara dengan keadaan Śrāvakabuddha.
Kesedaran atau Resapan
Kesedaan ini adalah keadaan apabila seseorang itu menemui separa kebenaran menerusi pemerhatian, usaha dan penumpuan sendiri. Biasanya untuk masuk ke alam ini, yang mengalami itu mestilah menentukan dulu punca luaran yang rendah daripada punca dalaman, contohnya pemikirannya sendiri. Alam ini dicirikan oleh pencarian kebenaran dan hikmah menerusi persepsi dalaman terus. Keadaan ini setara dengan tahap Pratyekabuddha.
Dua alam atas yang disebutkan ini secara terhimpun digelar sebagai "dua kenderaan". Walaupun alam-alam jiwa ini adalah berdasarkan kepada "kehendak" untuk meningkatkan hikmah dan pandangan dalaman, ego itu masih lagi ada, kerana kehendak itu dasarnya adalah berorientasikan diri.
Makhluk Kecerahan
Keadaan ini merujuk kepada keadaan apabila seseorang itu bukan sahaja bercita-cita untuk pencerahan peribadinya tetapi juga menyerahkan dirinya buat mengurangkan kesengsaraan yang lain menerusi belas kasihan dan tindakan-tindakan menjaga kepentingan yang lain dengan ikhlas, contohnya membantu yang lain. Alam ini bercirikan perasaan suka bahagian yang dicapai menerusi tindakan memberi manfaat kepada yang lain dan perasaan suka tersebut lebih tinggi tahapnya daripada kesukaan yang dicapai dengan tindakan yang cuma memberi manfaat ke diri sendiri.
Keadaan ini adalah keadaan yang dialami oleh Bodhisattva.
Pencerahan
Pencerahan ini merupakan yang tertinggi antara semua 10 alam. Ia merupakan keadaan kesukaan itu murni dan tidak terhapuskan serta tak bergantung pula kepada keadaan seseorang itu untuk jadi bahagia. Yang mengalami keadaan ini bebas sepenuhnya daripada maya, sengsara dan maah. Ia merupakan keadaan sempurna dan kebebasan mutlak, dicirikan oleh hikmah yang tiada terbatas, keberanian, belas kasihan dan tenaga hidup.
Alam ini sukarlah digambarkan dan umumnya hanya dicapai menerusi persepsi dalaman terus dengan alam kesedaran. Alam ini dicirikan dengan makhluk tersebut tidak tergugat langsung dengan punca-punca luaran yang mengancam jiwa dan raga, dan tidak bersandar kepada punca luaran untuk suka bahagia. Alam ini dijelmakan ke luar menerusi tindakan alam bodhisattva.
Keadaan ini merupakan keadaan yang dialami oleh seorang Buddha yang dicerahi.
Saling Tembus Menembusi dalam 10 Alam
Setiap 10 alam ini mempunyai juga semua 10 alam. Setiap satunya berpotensi pula menyembuhkan sebarang yang ada pada bila-bila masa saja. Setengah aliran ajaran Buddha percaya bahawa orang yang mengamalkan Dharma Vinayam akan menjadikan juga tahap cerah itu sebagai tahap yang menguasai hidup mereka. Ia bertindak seperti penapis kekotoran, mendedahkan aspek-aspek positif semua sembilan alam dari alam neraka sampai ke alam bodhisattva.
Alam-alam itu semua dinamakan dengan nama yang sama oleh aliran-aliran pemikiran ajaran Buddha yang melihatnya sebagai satah kewujudan, bedanya cuma cara perpindahan alam antara itu semua menerusi kelahiran semula. Ia dikawal selia oleh karma (tindakan disebabkan kehendak: pilihan yang dibuat semasa hayat).
Kedua-dua tafsiran alam ini boleh juga dipandang sebagai saling wujud.....
Tiada ulasan:
Catat Ulasan