Rabu, 22 Januari 2014

Zoroaster: Itihasa Penganut Zaratosht


Terbitan

Ajaran Zaratosht ini timbul dari rupakara keagamaan prasejarah orang Indo-Arya yang dikesan sampai ke kurun ke-2 SM. Menurut tradisi Zaratosht, resi Zaratosht itu cuma seorang pembaharu yang memuja dan meninggikan Ohr Mazda (Asura Medha), Cahaya Kebijaksanaan, sebagai Pencipta dan Yang Maha Tinggi, sementara dewata lain turun pangkatnya. Beberapa upacara keagamaan juga ditolak oleh resi Zaratosht.


Samaya Klasik
Walaupun usia agama Zoroaster ini lebih tua, namun ia cuma masuk dalam catitan itihasa loka dalam pertengahan kurun ke-5 SM saja. Herodotus dalam The Histories yang disiapkan pada 440 SM memasukkan penerangan mengenai masyarakat Persia Raya dengan banyak ciri-ciri keagamaan Zaratosht, termasuklah pendedahan bankai orang sudah meninggal di udara. The Histories merupakan punca samacara yang terawal sekali menceterakan tentang samaya awal empayar Achaemenid (648-330 SM). Ia terutamanya menceterakan tentang peranan orang Magi.  

Menurut kepada Herodotus i.101, orang Magi merupakan puak ketujuh daripada suku bangsa Median. Sebelum penyatuan empayar parsi bawah maharaja Korush Agung, orang Parsi sebenarnya dipanggil juga sebagai bangsa Mede atau Mada oleh orang-orang purwa sekelilingnya kerana dilihat sebagai sama sahaja. Ternyata bahawa orang Magi ini merupakan jati yang menjalankan tugasan kepedandaan dalam aliran ajaran Zaratosht yang dipengaruhi oleh keagamaan Mesopotamia, dikenali sebagai cawangan Zurvani. Orang Magi sangatlah berpengaruh besar dalam istana maharaja-maharaja Media.

Berikutan penyatuan empayar Media dan Persia pada 550 SM, maharaja Korush Agung, dan anakanda baginda pula, Kambuja II mengekang pengaruh bangsa Magi selepas mereka cuba mempengaruhi orang ramai supaya memberontak disebabkan mereka kehilangan pengaruh. Padaa 522 SM, orang Magi memberontak dan menaikkan seorang pesaing kepada maharaja untuk merampas takhta. Perampas itu menyamar menjadi anakanda bongsu maharaja Korus Agung, memakai nama Smerdis, merampas kuasa sebentar. Disebab oleh pemerintahan maharaja Kambuja II itu agak kejam dan juga baginda lama sudah hilang di Mesir, "seluruh hamba rakyat, Parsi, Mede dan lain-lain bangsa" memberi restu kepada perampas takhta itu dan perampas takhta itu memberikan karunia kelepasan cukai selama tiga tahun kepada hamba rakyat (Herodotus iii. 68).

Menurut prasasti Behestun, perampas takhta yang menyamar menjadi putera Smerdis itu memerintah tujuh bulan lamanya sebelum dijatuhkan oleh maharaja Darius I pada 521 SM. Orang Magi, walaupun digencar-gencar dan dikejar masih terus berada di empayar tersebut. Setahun selepas kematian maharaja Smerdis palsu itu (nama sebenarnya Gaumata), muncul pula puteri Smerdis palsu kedua bernama Vahyazdāta yang cuba merampas kuasa. Awalnya rancangan rampasan kuasa berjaya tapi kemudiannya gagal pula.   

Maharaja Darius I merupakan pemuja kepada Ohr Mazda, seperti yang disaksikan pada prasasti Behestun. Namun, sama ada baginda itu merupakan pengikut resi Zaratosht masih belumlah diketahui lagi kerana kepatuhan dan kebaktian kepada Ohr Mazda pada ketika itu tidak membawa pengertian bahawa pemuja Ohr Mazda (Asura Medha) itu merupakan penganut ajaran resi Zaratosht.

Maharaja Darius I dan maharaja-maharaja empayar Achaemenid terkemudian, walaupun memperisytihar kebaktian mereka kepada Ohr Mazda dalam prasasti, namun masih tetap membenarkan agama lain sama-sama wujud dengan agama mereka. Namun, ketika samaya itu juga lah ajaran resi Zaratosht mendapat perhatian yang meluas. Beberapa sastera agama Zaratosht yang masih ada lagi sampai sekarang membentuk sastera Avestan yang dikaitkan dengan samaya itu. Penanggalan samaya Achaemenid dipakai sampai ke hari ini, dan memang dikaitkan dengan samaya empayar itu. Sebagai tambahan juga, yazatah atau deva-deva itu merupakan bangsa malaikat bagi penganut ajaran Zaratosht (Dhalla, 1938). 

Menurut kepada lagenda Zaratosht terkemudian (Denkard dan Pustaka Arda Viraf), banyak sastera suci hilang semasa kemasukan Alexander Macedonia dan tenteranya ke Persepolis. Perpustakaan diraja di sana dihancurkan pula selepas itu. Diodorus Siculus dalam Bibliotheca Historica, yang disiapkan pada sekitar 60 SM, muncul sebagai galang gantian kepada lagenda Zaratosht (Diod 17.72.2-12.72.6). Menurut kepada pemeriksaan carigali purwa, runtuhan istana Xerxes mempunyai tanda-tanda bekas terbakar (Stolze, 1882).

Sama ada kumpulan meluas sastera agama atau separa agama ditulis pada perca-perca dengan tinta emas, sebagai yang diperkatakan oleh Denkard itu sebenarnya ada atau tidak itu masih lagi dalam spekulasi. Nampak seperti perkara ini cuma digembar-gemburkan sahaja. Pernyataan Denkard itu, ditolak oleh kebanyakan sarjana dan cetera tentang perpustakaan diraja di Persepolis itu diterima meluas sebagai satu rekaan sahaja (Kellens, 2002).       


Samaya Lewat

Apabila empayar Sassan naik ke sinarannya pada 224 M, mereka sangat giat sekali menyiarkan ajaran Zaratosht tapi dalam bentuk cawangan Zurvani dan dalam beberapa kejadian, mengejar-ngejar orang Kristian dalam empayar mereka. 

Sebaik sahaja empayar Sassan menakluki sesuatu rantau, mereka akan mula-mula sekali membina pura semahan api bagi menyebarkan agama mereka. Selepas maharaja Constantine dari empayar Romawi, pemerintah wangsa Sassan juga meragui orang Kristian. Mereka dibimbangi mempunyai hubungan dengan orang Romawi yang beragama Kristian.

Ketika Gereja Parsi (Gereja Timur) secara resminya berpecah dengan adat-istiadat Gereja Romawi di Barat, pemerintah wangsa Sassan memberi muka pula kepada mereka dan kadang-kala tampil memberi bantuan untuk upacara agama mereka.

Satu bentuk ajaran Zaratosht pun ada diamalkan di rantau Caucasus yang belum menganut agama Kristian lagi ketika itu (utamanya rantau Azerbaijan). Wangsa Sassan bermati-matian menyebarkan agama mereka di rantau yang dikuasai mereka seperti rantau Caucasus.

Samaya Pertengahan

Pemerintahan Muslim: Wangsa Umayyah

Pada kurun ke-7 M, dan dalam tempoh lebih daripada 16 tahun itu (beberapa dasawarsa dalam kejadian-kejadian di negeri-negeri Parsi), empayar Sassan dijatuhkan bangsa Arab. Walaupun pentadbiran negara itu diislamkan dan ditundukkan bawah pemerintahan wangsa Umayyah, "terdapat juga sedikit tekanan yang agak mendesak" dikenakan ke atas hamba rakyat supaya menganut agama Islam. Hakim-hakim orang Islam menganggap hanya orang Islam sahaja yang bermaruah tinggi, berpekerti mulia, bertatasusila dan "yang tak beriman pula ditinggalkan ketinggalan, kerana mereka tak patuh kepada pemerintahan khalifah mereka".

Terdapat juga pertimbangan amali diperbuat, "kerana bilangan mereka yang kecil itu, penganut ajaran Zaratosht dilayan sebagai orang kafir dzimmi" yang kata nya membolehkan mereka dilindungi oleh tentera kerajaan yang beragama Islam. Namun begitu, ada juga keraguan berkenaan dengan pengenalpastian sabdavali kafir dzimmi itu yang masih lagi berlaku turun temurun. Yang utamanya, selepas penaklukan terjadi dan keadaan kembali sedia kala serta prasyarat tempatan dipersetujui, gabenor-gabenor Arab biasanya akan melindungi penduduk tempatan tetapi penduduk tempatan mesti membayar perlindungan yang diberikan dengan sraddhanjali atau ufti.  

Orang Arab yang menjajah Persia kemudian menggunapakai rupakara percukaian wangsa Sassan semula, dengan cukai tanah dikenakan kepada pemilik tanah dan cukai kepala dikenakan kepada orang perseorangan. Percukaian yang dikenali sebagai jizyah pula dikenakan kepada penduduk bukan Islam yang berdiam dalam mandala khalifah atau cakravartin Muslim. Sebagai contoh orang-orang bukan Islam yang disenaraikan dalam kelompok dzimmi

Dalam pada itu, cukai kepala dipergunakan juga untuk menundukkan orang bukan Islam, dan sebilangan lagi perundangan dan sekatan yang diperkembang bagi menekankan kedudukan rendah orang bukan Islam. Di bawah pemerintahan empat orang khalifah (cakravartin) Islam yang ortodoks, selagi orang bukan Islam membayar cukai-cukai mereka dan berpegang dengan undang-undang dzimmi yang disusun mereka, maka pemerintah tidak akan mengganggu agama dan tanah-tanah mereka (Khalifah Abu Bakr, petikan dalam Boyce 1979, ms. 146).

Maka, walaupun tunduk kepada pemerintahan baru dan diganggu, namun penganut ajaran Zaratosht boleh kembali ke kehidupan lama mereka selepas penaklukan orang Islam selesai. Selepas keadaan kembali sedia kala, terdapat juga tekanan dari segi ekonomi dan sosial yang memaksa penganut ajaran Zaratosht dan lain-lain supaya menganut Islam sebelum dituduh sebagai musuh dalam selimut dan tidak ikhlas oleh orang asing dan keturunan asing yang sudah lama beragama Islam padahal mereka sendiri yang memaksa orang bukan Islam menganut Islam. Agama Islam diterima secara perlahan-lahan dalam kalangan tuan tanah dan petani. Selepas itu, faedah-faedah duniawi dan kuasa duniawi pun jatuh ke tangan "penganut" agama Islam dan "walaupun dasar rasmi kerajaan merupakan salah satu penyebab pecah-belah dalam masyarakat, terdapat juga orang Islam yang perseorangan bersungguh-sungguh cuba menukar agama orang bukan Islam ke agama mereka dan memperguna segala macam cara untuk mencapai tujuan mereka" (Boyce, 1979). 

Pemerintahan Muslim: Wangsa Abbas

Tahun demi tahun, agama Islam kemudian berkembang dan menjadi pula sebahagian daripada agama orang Iran (sebahagian Tanah Parsi). Terdapat juga cetera bahawa Hussain, anak lelaki kepada khalifah Ali dan cucunda kepada nabi orang Islam dan orang Arab, Muhammad, berkahwin dengan puteri tawanan perang wangsa Sasan bernama Shahar Banu. Mary Boyce (1979) menulis dalam Zoroastrians: Their Religious Beliefs and Practices bahawa cetera itu cuma "cereka rekaan sahaja". Dalam cetera itu dinyatakan bahawa anak kepada Hussain itu, imam keempat orang Islam aliran Syiah, yang didakwa mempunyai hak-hak kekhalifahan kerana keturunan nenek sebelah bapa mereka adalah dari keturunan nabi orang Arab itu. Dan dinyatakan dalam cetera bahawa wangsa Umayyah telah merampasnya dari mereka. Dakwaan bahawa keturunan anak kepada Hussain yang bercampur dengan wangsa Sassan itu mengimbangi semangat kebangsaan Arab dari kelompok penyokong wangsa Umayyah dan sekaligus juga mengangkat semangat kebangsaan bangsa Parsi dengan ikatan masa lampau agama lama mereka. Makanya, menurut sarjana Mary Boyce, "bukan sahaja penganut ajaran Zaratosht sahaja yang menjadi wakil bagi semangat setia kebangsaan dan kebudayaan Parsi sebaliknya juga orang asing pun menjadi penyokong semangat dan setia kebangsaan Parsi selepas mereka menjalinkan diri mereka dengan bahasa, wangsa diraja dan kebudayaan Parsi". Selepas itu juga, kutukan dan cercaan kepada orang Parsi yang meninggalkan agama Parsi pergi menjadi orang Islam (menjadi Arab atau jatuh dari kejatian) atau meninggalkan kebangsaan Parsi mereka itu cuma menjadi tinggalan-tinggalan lama yang ada dalam sastera agama Zaratosht yang cuma dibaca penganutnya sahaja.  

Dengan orang Iran (terutamanya puak Parsi) menyokong wangsa Abbas yang awalnya dari cawangan Syiah (penyokong Ali) menjatuhkan wangsa Umayyah pada 750 M, Muslim yang berbangsa Iran kemudian diambil semula masuk ke dalam pentadbiran kerajaan di kedua-dua rantau empayar mereka di Iran dan di ibu kota di Baghdad, Iraq (Mesopotamia). Keadaan ini menyebabkan pertelingkahan dalam kalangan bangsa Arab dan bangsa Parsi, dan memperkuatkan lagi perbedaan antara Muslim dengan bukan Muslim. Selepas itu, wangsa Abbas menukar kegiatan keagamaan mereka menjadi berkecuali dan menghukum sesiapa yang dianggap kerajaan sebagai bidaah. Walaupun perkara itu cuma menyentuh hubungan antara cawangan dalam keagamaan orang Islam, namun ia sebenarnya turut membawa suasana tak menyenangkan kepada orang bukan Islam dalam rantau itu.

Walaupun wangsa Abbas sangat-sangat kuat berseteru dengan keagamaan penganut ajaran Zaratosht, bentuk agama Islam yang diajarkan di seluruh rantau Tanah Parsi itu kemudiannya berubah menjadi lebih banyak miripnya ke ajaran Zaratosht mungkin disebabkan oleh penyesuaian budaya. Keadaan ini kemudiannya menyebabkan orang Parsi berasa mudah untuk menganut agama Islam. Pada kurun ke-9 M, banyak sastera agama ajaran Zaratosht dikarang atau ditulis semula dengan mengumpulkan semula bahan-bahan yang disalin dari kurun ke-8 M sampai ke-10 M. Pengubahsuaian dan menyalin semula kemudian berlaku pada samaya berikutnya. Semua karya agama tersebut dicatat dalam bahasa Parsi Pertengahan yang digunakan ketika itu. Ia bebas dari perkataan-perkataan bahasa Arab, dan ditulis dalam aksara Pahlavi yang rumit. Bila dibaca semula dengan bersuara, maka ia masih lagi boleh dikesan sampai ke sebutan samaya purwa nya.

Banyak daripada karya agama itu merupakan tindakbalas kepada pergerakan masa dan sejarah. Ia turut memuatkan seruan supaya teguh berpegang dengan kepercayaan yang digariskan oleh resi Zaratosht. Setengah pengikut gerakan ajaran Zaratosht seperti kelompok Denkard, mempertahan doktrin-doktrin agama, manakala yang lain seperti kelompok Bundahishn pula mempertahankan penjelasan-penjelasan keagamaan dan ketuhanan atau ciri-ciri pengamalan seperti penjelasan upacara dan sebagainya. Diperkirakan terdapat sebanyak 60 karya sastera agama yang masih ada sampai sekarang, dan setengahnya cuma diketahui dari rujukan dalam karya lain.

Ada dua piagam yang diperbuat dan menggalakkan perubahan dari masyarakat majoriti penganut agama lama dengan agama baru. Yang pertamanya, diambil dari peraturan wangsa Arsaci dan wangsa Sassan yang suatu ketika dulu memberikan faedah kepada ajaran Zaratosht. Pemerintah Islam menyusunnya dengan menyatakan bahawa hanya Muslim dibenarkan memiliki hamba Muslim atau pelayan yang diikat perjanjian. Maka, orang perseorangan yang diikat perjanjian dengan penganut ajaran Zaratosht akan terus menjadi orang bebas kalau dia menganut agama Islam. Piagam lain pula, jika seorang ahli keluarga penganut ajaran Zaratosht menganut Islam, maka dia akan segera mendapat segala harta benda keluarganya seluruhnya.

Bawah perintah wangsa Abbas, Muslim Parsi (mula menjadi majoriti) mula menyakiti orang sebangsa mereka yang beragama lama. Perbuatan menyakiti perasaan dan mengguris hati mereka menjadi satu acara "sukan" yang digemari orang Muslim berbangsa Parsi. Sebagai contoh perbuatan mereka yang tak sedar diri itu, pada kurun ke-9 M, sebuah pokok Cipres yang menjadi lambang bersejarah keagamaan dan kebudayaan orang Parsi beragama Zaratosht di Khorasan, menurut ceteranya ditanam oleh resi Zaratosht sendiri ketika pemerintahan empayar Parthia; ditebang habis untuk memberi laluan kepada pembinaan istana di Baghdad, yang letaknya 2000 batu (3,200 km) dari situ. Pada kurun ke-10 M, ketika hari Menara Senyap untuk upacara pengebumian menurut agama Zaratosht siap dibina dengan susah payahnya oleh penganut agama Zaratosht, diambil oleh seorang pegawai kerajaan wangsa Abbas berbangsa Parsi tetapi beragama Islam untuk membuat panggilan sembahyang. Mary Boyce (1979) menyatakan bahawa perbuatan tersebut bertujuan untuk merampas bangunan tersebut secara bermuslihat. Cara lain untuk menyakitikan hati penganut agama Zaratosht adalah dengan melayan anjing dengan kasar. Anjing dianggap sebagai binatang terhormat dan dikasihani dalam ajaran Zaratosh. Perbuatan memerangkap dan mencederakan anjing bukan sahaja dilakukan pegawai atasan wangsa Abbas, sebaliknya juga oleh orang awam tak berpendidikan pun.

Walaupun terdapat faedah dari segi ekonomi dan kenaikan sosial, ajaran Zaratosht tetap bertahan lama di setengah rantau yang jauh dari ibu kota di Baghdad. Di Bukhara (Uzbekistan) pada 9 M, penduduk tetap berdegil sehingga memaksa senapati berbangsa Arab bernama Qutaibah masuk ke rantau itu empat kali. Tiga kali awalnya, penduduk yang dipaksa menganut agama asing kembali ke agama lama mereka. Akhirnya, gabenor cuba menyusahkan mereka dalam perlaksanaan upacara agama mereka, seperti menukarkan pusat penyembahan api penduduk tempatan menjadi masjid, dan menggalakkan penduduk tempatan pergi menyertai sembahyang Jumaat dengan bayaran dua dirham (kepingan emas) (Boyce, 1979). Kota-kota yang diperintah gabenor Arab tidaklah dapat bertahan dengan tekanan sebegitu. Setengah keadaan memaksa penganut ajaran Zaratosht lari ke rantau yang pemerintahnya lebih mesra kepada penganut agama lain kerana tiada pilihan lain atau hanya menurut sahaja arahan pemerintah (Boyce, 1979).

Perpindahan

Antara perpindahan yang berlaku itu adalah ke kota-kota yang mundur dengan padang pasir bergaram utamanya di Yazd dan Kerman di Iran. Kedua-dua tempat itu menjadi pusat keagamaan Zaratosht yang terkenal sampai sekarang ini. Kota Yazd menjadi tempat pentadbiran pedanda tinggi Parsi semasa pemerintahan Ilkhan Mongol, apabila "harapan terbaik bagi orang Parsi bukan Muslim nampak tak jelas" (Boyce, 1979). Perpindahan orang Parsi penganut Zaratosht ke Timur Laut di kota Sanjan sampai ke Gujerat di India turut menyebabkan ajaran Zaratosht bertahan sampai sekarang. Keturunan kelompok ini digelar sebagai orang Parsi oleh orang Gujerat, yang timbul dari tradisi lama, mereka memanggil semua orang dari rantau Iran dan Persia sebagai orang Parsi (Boyce, 1979). Dua kelompok orang Parsi itu merupakan kelompok terbesar sekali hari ini mewakili penganut ajaran resi Zaratosht.

Di kota Khorasan pula, seorang Arya membawa bersamanya empat orang pedanda Zaratosht bagi mengalih aksara karya samaya pemerintahan wangsa Sassan berjudul Khwada-i-Namag atau Pustaka Tuan-Tuan dari aksara Pahlavi ke aksara Arab. Alih aksara itu masih tetap dalam bahasa Parsi Pertengahan (pustaka dalam terjemahan bahasa Arab berjudul al-Muqaffa pun ada) diselesaikan pada 957 M dan kemudian menjadi dasar pula bagi Pustaka Raja-Raja karya Ferdousi. Karya Ferdousi itu disukai oleh orang ramai tak mengira penganut ajaran Zaratosht atau Muslim sekali pun. Ia menjadi alat buat mempertahankan tindakan wangsa Sassan menjatuhkan wangsa Arsaci. Kata nya wangsa Sassan menyucikan semula fahaman agama Parsi ke fahaman ortodoks selepas wangsa Arsaci menyebabkan agama Parsi tercemar dengan pengaruh Helleni-Yunani.  

Pertelingkahan antara penganut ajaran Zaratosht dengan penganut Islam berkurangan pada sekitar kurun ke-10 M dan ke-11 M. Wangsa-wangsa pemerintah tempatan Iran selepas itu semuanya terdiri daripada Muslim. Mereka timbul daripada pemerintah tanah jajahan wangsa Abbas di Iraq sana tetapi berjaya membebaskan diri. Pada kurun ke-16 M, dalam salah satu surat awal antara penganut ajaran Zaratosht di Iran dengan saudara-saudara seagama mereka di India, pedanda Zaratosht di kota Yazd menangisi keberadaan mereka, sambil menyatakan bahawa, "tak pernah ada dalam tempoh sejarah manusia ini, walaupun pada masa Alexander Macedonia menjarah masuk ke Tanah Parsi, yang lebih teruk dan menyakitkan hati bagi mereka yang teguh dengan kepercayaan ini jika dibandingkan dengan "Yuga Setan Panas Hati" (Boyce, 1979). 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan