Jumaat, 3 Januari 2014

Zoroastrianisme: Ciri Keagamaan


Kepercayaan Dasar

Penganut agama ini percaya bahawa hanya ada Tuhan Maha Esa, Maha Meliputi dan Maha Agung, iaitulah Ohr Mazda. Dalam bahasa Avestan, Ohr itu ertinya Dewata dan Mazda, ertinya Akal. Disebutlah Asura Medha dalam bahasa Sanskerta kita.

Resi Zaratustra mengasingkan kedua-dua ciri ini kepada konsep berbeda dalam kebanyakan Gatha (Katha) dan menggunakan perkataan maskulin bagi satu konsep serta perkataan feminin bagi satu lagi konsep seolah-olah cuba untuk mengelak daripada memberikan ciri-ciri manusia kepada kedewataan.

Setengah penganut agama ini mendakwa bahawa Ahura Mazda itu merupakan Pencipta yang tidak diciptakan yang kepada-Nya nanti semua pujaan ditujukan jua, maka mereka pun mengadun kepercayaan berbentuk panentheisme dengan ketuhanan yang serba mencakupi, dipercayai meluas sebagai turut memberi pengaruh kepada cawangan agama Islam aliran Syiah Ismaili.

Sarjana lain menekankan bahawa ketuhanan Zoroaster ini merangkumi kedua-dua entiti makhluk dan akal, dijelaskan dengan lebih baik lagi sebagai kepercayaan kepada alam semesta yang tercetus sendiri dengan kesedaran sebagai ciri istimewanya, menjadikan agama ini sebagai agama dalam lingkungan ideologi pantheisme, sekaligus memudahkan jejakan semula terbitannya yang sama dengan cawangan ajaran Brahmana di benua India.

Dalam kebanyakan keadaan, makhluk Ohr Mazda, jelas sekali dipersetujui dengan meluas sebagai asha, kebenaran dan susunan yang merupakan lawan kepada kacau-bilau, yang jelas pula sebagai druja, kesalahan dan kekacauan. Pertelingkahan yang terhasil ini melibatkan seluruh alam semesta, termasuklah kemanusiaan, yang mempunyai peranan giat dalam pertelingkahan. Agama menyatakan bahawa penyertaan giat dalam kehidupan menerusi perbuatan kebajikan itu penting bagi memastikan kesukaan dan mengelakkan berlakunya kekacauan dalam susun atur alam semesta.

Penglibatan giat ini merupakan unsur utama dalam konsep kebebasan memilih tindakan, dan Zoroastrianisme menolak segala bentuk kebiaraan. Ohr Mazda akhirnya akan menang juga atas Angra Mainyu atau Ohriman, tatkala alam semesta nanti melalui pengubahsuaian dan berakhirnya kala.

Dalam perubahan terakhir, semua makhluk, termasuklah roh yang sudah mati yang pada awalnya dihapuskan ke dalam kegelapan akan bersatu kembali dalam Ohr Mazda, kembali ke kehidupan dalam bentuk tidak mati-mati lagi. Pada pengakhir kala, seorang Shaoshyant atau Penyelamat akan membawa loka ke pengubahsuaian disebut sebagai Farshokereti, iaitu ketika manusia dihidupkan kembali. 

Dalam tradisi Zoroaster, "kacau-bilau" diwakili oleh Angra Mainyu yang merujuk kepada Ohriman, "Prinsip Pemusnah", sementara yang baik berbelas kasihan diwakili menerusi Spenta Mainyu bagi Ohr Mazda, perkakas atau "Kemurahan" bagi tindakan makhluk. Menerusi Spenta Mainyu pula, Ohr Mazda yang tak tercapai dek akal manusia kerana ketidakterbatasannya itu berhubung dengan loka makhluk. Prapancavijnana Zoroaster mempunyai bacaan Ahuna Vairya, Ohr Mazda menciptakan kejayaan terakhir-Nya nanti dengan kekalahan Angra Mainyu. Sebagai luahan dan ciri kepada makhluk ciptaan, Ohr Mazda memancarkan Amesha Spentah atau makhluk-makhluk yang tidak terkena kematian yang setiap satunya itu menjadi perupaan kepada ciri ciptaan. Amesha Spenta pula dibantu oleh prinsip-prinsip yang lebih rendah, Yazatah, yang tiap-tiapnya layak menerima semah tabik, dan setiap satunya merupakan penokohan bagi susila dan ciri-ciri jasadi ciptaan.  

Ciri Lain

Dalam ajaran resi Zoroaster, apo (aban) atau air dan atar (adar) atau air merupakan dua bahan yang menjadi wahana penyucian dalam keagamaan. Dalam pengajian alam menurut agama Zoroaster, air dan api itu merupakan unsur sebelum wujud kedua dan terakhir yang dicetuskan, dan sastera suci menganggap api itu sebagai cetusan dari air. Kedua-dua air dan api dianggap sebagai pemelihara kehidupan, dan air serta api diwakili dalam kawasan pura api orang Parsi.  

Orang Parsi selalunya sembahyang dengan kehadiran sebentuk api (yang jelas dianggap sebagai punca cahaya), dan upacara kemuncak dalam peribadatan api itu termasuklah upacara memperkuat air-air. Api dianggap sebagai wahana yang didapati darinya pandangan dalaman diri dan hikmat-hikmat, dan air pula dianggap sebagai punca hikmat kebijaksanaan.

Orang Parsi di India tidak menyebarkan agama mereka kemungkinannya atas sebab sejarah juga. Mungkin tindakan tersebut dianggap sebagai tindakan jenayah pula di India. Orang Parsi di Iran pula tidak melarang penyebaran agama ini dan upacara agama mereka dikeluarkan dan disahkan oleh Majlis para Mobed di Teheran. Namun, pihak berkuasa Iran tidak membenarkan penyebaran agama Zoroaster dalam rantau Iran. Jadi, tindakan penyebaran agama ini giat dijalankan oleh penganut Zoroaster Iran yang dibuang negara. Pusat mereka di luar negara terletak di Los Angeles dan Paris. Penganut agama Zoroaster digalakkan berkahwin sesama penganut agama sahaja tapi tidak pula dilarang berkahwin dengan penganut agama lain.

Dalam tradisi Zoroaster, kehidupan ini sementara sahaja keberadaannya. Ia tidak kekal abadi dan senantiasa menyaksikan peperangan antara kebenaran dengan kesalahan. Sebelum dijelmakan, urvan (roh) seseorang itu masihlah lagi bersatu dengan fravashi (malaikat penjaga) nya. Fravashi itu sudah berada semenjak tercetusnya alam semesta ini oleh Ohr Mazda.

Semasa kehidupan seseorang itu dalam buana manusia ini, fravashi lah yang menjadi penunggu manusia itu. Pada hari keempat kematiannya, roh itu akan bersatu kembali dengan fravashi, yang kemudian pengalaman kehidupan urvan (roh) manusia itu dalam buana manusia akan dikumpulkan bagi meneruskan peperangan di buana roh pula. Dalam kebanyakan bahagian, agama ini tidak pula mempunyai perbincangan mengenai kelahiran semula, kecuali lah ketika pengubahsuaian alam semesta terakhir nanti.

Pengikut Ilm-e-Kshnum di India percaya pula dengan kelahiran semula dan turut mengamalkan vegetarianisme dalam pemakanan. Kedua-dua ciri ini tidak kedapatan lah dalam agama Zoroaster Ortodoks. Namun, resi Zoroaster sendiri sebenarnya adalah seorang vegetarian.

Dalam sastera suci dan tradisi agama ini, tubuh badan manusia ini terdedahlah kepada pereputan disebabkan ciri-ciri druj nya. Berikutnya, sastera suci memberikan panduan mengenai pengebumian tubuh mayat dengan cara supaya mayat itu jangan merosakkan makhluk-makhluk baik dalam bumi. Perkara ini sudah menjadi doktrin pula pada dasar keagamaan. Orang Parsi akan membuat Menara Sunyi bagi meletakkan mayat di atas menara tersebut biar ia dimamah burung gasar. Pengamalan cara pelupusan mayat begini cuma diamalkan orang Parsi di benua India kerana tidak dilarang kerajaan di situ. Namun, mereka terpaksa mencari cara perlupusan lain pula disebabkan racun pengawet mayat (diclofenac) telah menyebabkan burung gasar pupus.

Masyarakat Zoroaster lain pula menjalankan upacara membakar mayat sama seperti orang Hindu, orang asli Russia dan orang Greek. Setengah yang lain pula mengebumikan si mati dalam kubur batu marmar.   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan