Selasa, 8 April 2014

Devata

Om Svastiastu!


Tajuk ini terlampau besar. Yang ini pun cuma sedikit saja. Jadi terdapat cadangan dari kakang-kakang kita itu minta diasingkan jadi lebih mudah dipahami penganut Buddha yang bukan berketurunan Hindu (India). Yang lain itu, biar mudah diperbaik kesilapan kerana pengetahuan vedika itu tidak mau dicampurkan dengan terbitan rantau. Jadi, anak-anak tidak memberi tabik percuma saja pada devata sebaliknya jua tahu terbitannya itu dari mana, drishtinya itu disokong Brahmana mana, rantaunya itu di mana. Jadi, diharap masukannya membantu.

Dasar Kepercayaan

Deva: Penerangan

Trimurthi

Konsep Trimurthi

Betara  Brahma

Sang Brahma
Kurangnya Sembahan kepada Sang Brahma


Betara Wisnu

Siapa itu Betara Wisnu
Asal-Usul Nama Wisnu
Keperibadian Betara Wisnu

Avatara Betara Wisnu

Begawan Sri Kresna

Betara Siva

Sakti Devata

Siva Sakti

Dewi Sati

Dhaksina Kali: Kaula Cara

Devata Vedika

Betara Indera
Betara Indera: Terbitnya Baginda
Betara Indera dalam Weda
Betara Indera: Ciri-Ciri
Betara Indera: Hubungan dengan Dewata Lain
Betara Indera dalam Purana
Betara Indera dalam Ajaran Buddha dan Jina

Devata Purana

Dewata Hindu: Skandha
Sang Skandha dalam Itihasa
Sang Skandha dalam Kimwadanti Diwiyam
Pemujaan Skandha Merentas Masa

Devata Rantau

India Timur

Siam

Chatugamamarga Ramadewa
Mae Nang Kwak

Jawa

India Tanah Besar

Kerala

Dewa Ayyappa

Tamil Nadu

Dewa

Thawamuniswarar
Muniandy
Aiyannar

Naduwan: Perantara Kematian
    
Dewi
 
Dewi Kali Amman
Pemujaan kepada Dewi Mariamma
Kateri Amman
Dewi Sri Renuka Yellamma
Ibu Maha Sakti
Adhi Parasakti dan Tujoh Jelmaan
Dewi Pratiyangira
Dewi Periyachi Amman

Terbitan devata yang dasar-dasar pun boleh dibicarakan jika terdapat rujukan sastera agama untuk makhluk ghaib seperti dari sumber Vedika, Purana, Itihasa dan lainnnya. Ramai juga orang bukan Hindu yang terkeliru dengan sabdavali seperti deva (dewa), devi (dewi), devata (dewata), bhagavan (begawan), ishvar (iswara), bhattara (betara), dan lain-lain itu kerana mereka menganggap yang perkataan Hindu itu hanya satu jenis agama sedang pada yuga ini, ia lebih kepada perumah yang memayungi pengertian dari segi drishti (falsafah), sampradayam (silsilah jalan keagamaan), budaya, samūdaya (sosial), bhūgola (geografi), kejiwaan (kerohanian) dan lain-lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan