Pic: Espiritokashi
Upacara Kematian
Tatkala terjadi kematian, dua biji batu disimpan untuk diguna di sungai (thaga kundam) dan di rumah (graha kundam). Batu-batu tersebut diperguna untuk menjadi perumah prettam (roh) si mati. Seusai upacara Sapindīkaram (sebelum prettam naik menjadi pitru), seluruh rumah perlu disembur dengan tinja lembu. Graha kundam disimpan di rumah lain. Kemudian rumah disucikan dengan Punyaha Vachanam. Yang menumpang atau menyewa di rumah si mati boleh menjalani pemujaan.
Boleh juga jalani agnihotra ketika rumah disembur dengan tinja. Tetapi Upasana dan Pujai mesti dijalankan oleh orang lain. Boleh juga boleh perbuat Sandhya Vandanam semasa tempoh rumah bertinja. Yang lain punya upacara pantang sama sekali!!! Untuk puja perayaan yang boleh cuma Grahana Snana Tarpanam, Ekadasi, Sravana Dvadasi dan Siva Ratri.
Selepas seseorang itu menghembus nyawa terakhirnya, tubuh cuma boleh diangkat untuk persediaan perlebonan selepas satu yamam supaya sang Yama untuk memulangkan nyawa semula jika terdapat kesilapan diperbuat Yamaduta yang mungkin tersilap pergi cabut nyawa mereka yang belum sampai kala. Jangan pula disimpan tubuh kosong itu melebihi tiga yamam untuk mengelakkan tubuh terkena Payushita Dosham (jadi tua).
Jika si mati meninggal siang hari, tubuh mesti dilebonkan (bakar) dalam tempoh tiga yamam. Namun jika meninggal malam, tubuh mesti dilebonkan dalam tempoh sembilan nalika. Selepas sembilan nalika malam hari jika tubuh tidak sempat dilebon maka ia perlu disimpan dulu sampai menjelma siang. Jika tubuh terkena Payushita Dosham, maka perlu diperbuat Kruchram (pecah dosa) tiga kali untuknya. Tubuh pertama dicuci dengan Panchagaviyam dan kemudian dengan air biasa, disiapkan dan boleh dilebonkan. Prasangga perlebonan ini adalah, kita menjalankan homam dengan tubuh mati itu. Sebab susah hendak perbuat unggun jadi tubuh mati diperbaring atas unggun dan api dinyalakan. Baru tutup dengan bahan-bahan bakar lain.
Kematian semasa Daksinayana dalam Kresna Paksa pada malam hari atas katil rajut. Jika terjadi semua ini sekali, maka perlu tiga Kruchram sebelum dilebonkan mayat. Kurang sopan melebonkan terus tubuh sebaik saja selepas nyawa habis. Dipercayai kinkara (Yamaduta) yang membawa nyawa ke Yama loka pun membuat kesilapan Yama sebagai Dharmaraja akan menyuruh supaya nyawa yang dicabut sebelum masa supaya dikembalikan semula ke tubuh.
Prayacittam
Bila diketahui seseorang itu seperti nak meninggal, perlu dijalankan upacara Prayacittam supaya dosanya diampuni. Upacara ini penting! Jika seseorang itu berasa tanda kematian pada dirinya, sempat dan masih mampu buat, maka dia mesti menyelam dalam air dan beri danam sendiri kepada Brahmana lain. Jika tak mampu, maka anak lelakinya atau yang berada di upacara kematian yang kena buat. Jika tiga hari selepas upacara Prayacittam dijalankan dan belum meninggal, maka mesti diulangi lagi. Kerana bimbang berlaku dosa contohnya tertinggal Sandhya Vandanam. Jika orang sakit itu sembuh selepas Prayacittam, maka tidak perlu perbuat lagi.
Jika tidak mampu mengeluarkan dana (sedekah pemberian), cukuplah dengan menunjukkan daun Thulasi dan brahmana-brahmana yang agung ketika kala terputus nyawanya. Boleh dibisikkan di telinganya, "Rama, Rama". Boleh dipercikkan air sungai Ganga di tubuhnya dan berinya minum.
Jika kita tersedar seseorang itu sedang bergelut dengan kematian, jangan dibiar dia berbaring di katil rajut! Sebaliknya baringkannya atas rumput Durba di laluan bilik ke rumah (nezhi).
Pada hari ke-10 kematian, pemotongan rambut dhayadhi (puak sebelah bapa) pun mesti dijalankan atas semua lelaki yang sudah berkahwin dan sudah meninggal bapanya. Jika hari berkabung ke-10 ini jatuh pada Sukravara maka potong rambut itu buat dalam Brighaspatti. Selepas hari berkabung ke-10 itu, sebelum Sraddha bali, rambut dan kuku mereka yang terlibat sepatutnya sudah selesai dipotong.
Mantra semasa memotong rambut dan kuku itu dibaca tuan-tuan berbunyi:
Dosa setara gunung Meru dan Mandhara yang tersangkut di rambut-rambutku kita ini kita pangkaslah semuanya!
Jika kita tersedar seseorang itu sedang bergelut dengan kematian, jangan dibiar dia berbaring di katil rajut! Sebaliknya baringkannya atas rumput Durba di laluan bilik ke rumah (nezhi).
Pada hari ke-10 kematian, pemotongan rambut dhayadhi (puak sebelah bapa) pun mesti dijalankan atas semua lelaki yang sudah berkahwin dan sudah meninggal bapanya. Jika hari berkabung ke-10 ini jatuh pada Sukravara maka potong rambut itu buat dalam Brighaspatti. Selepas hari berkabung ke-10 itu, sebelum Sraddha bali, rambut dan kuku mereka yang terlibat sepatutnya sudah selesai dipotong.
Mantra semasa memotong rambut dan kuku itu dibaca tuan-tuan berbunyi:
मेरु मन्थर थुल्यनि पापनि, विविधानि च, केशान अस्रित्य थिष्तन्ति, तस्मद् केशान वपामय्हँ॥
Dosa setara gunung Meru dan Mandhara yang tersangkut di rambut-rambutku kita ini kita pangkaslah semuanya!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan