Masukan kita yang ini diringkaskan dari Mahasatiprarthana Sutra dalam Perbincangan Panjang Baginda Phra Buddha Chao. Rakan penganut ajaran Buddha sekelian tolonglah ambil perhatian kerana ini adalah bahagian kemasukan ke Wisuddhimarga: Jalan Penyucian Diri. Seseorang itu mesti melalui setiap minit dengan membaca keterangan lanjut dengan teliti biar paham dan menghafal setiap bahagian ini dengan sebaik-baiknya.
Dalam pertapaan ini, cuba bacanya dengan berturutan dan uji setiap erti bagi setiap sabdawali atau istilah dan sahkan jika rakan-rakan sudah dapat menerimanya. Contohnya lah, tatkala baginda Phra Buddha berkata bahawa "kelahiran itu kesengsaraan". Rakan aku mestilah merenung, menyiasat dengan pemikiran sendiri dan bertanya kenapa kelahiran itu suatu kesengsaraan? Bagaimana pemerolehan pancaindera itu membawa sengsara dan seterusnya. Yang ini adalah cara bagi kita menganut ajaran Buddha. Kita bukan menganut membuta tuli sahaja tapi mesti bertanya kenapa baginda Buddha berkata begitu dan menggunakan pengalaman hidup kita sendiri bagi mencapai kebebasan jiwa dari loka kebendaan atau bahasa Arabnya, duniawi.
Belajar perbincangan lain pula membantu rakan-rakan sedharma aku sampai kepada kesimpulan yang betul. Contohnya, dalam perbincangan berkenaan penumpuan dalam Sutra Skandha (Perbincangan Berhubung), baginda Phra Buddha Chao mengajarkan Asal-Usul dan Berlalunya Lima Fenomena seperti rupa, perasaan, pandangan, pembentukan kemahuan dan kesedaran. Didapati bahawa membaca perbincangan ini sangatlah berguna buat meneliti Pancaskandha kebergantungan kepada duniawi.
1. Kebenaran Mulia Kedukaan
"Dan apa, wahai bhikkhu, Kebenaran Mulia Kedukaan itu? Jelmaan itu kedukaan, berusia itu kedukaan, kematian itu kedukaan, kesedihan, ratapan, kesakitan, dan tekanan itu kedukaan. Bersatu dengan yang tak menyenangkan hati itu kedukaan, berpisah dengan yang menyenangkan hati itu kedukaan, tak mendapat sesuatu yang diingini itu kedukaan. Pendek kata, Panchaskandha menggenggam itu kedukaan".
"Dan apa, wahai bhikkhu, jelmaan itu? Dalam sebarang makhluk, dari sebarang jenis spesis, ada sahaja jelmaan kelahiran, datang ke mari, datang ke depan, muncul dari Panchaskandha, pemerolehan semua dasar indera ini, wahai bhikhu sekelian, dipanggillah jelmaan".
"Dan apakah itu usia? Dalam sebarang makhluk, dari sebarang jenis spesis, ada sahaja usia, berkedut kulit, patah gigi, beruban rambut, bongkok tubuh, mengecut seiring usia, merosak segala pancaindera, bahawa itu, wahai bhikkhu pertapa sekelian, disebutlah berusia".
"Dan apakah kematian? Dalam sebarang makhluk pun, tak mengira spesisnya apa, adalah perkara yang berlalu, perluputan, pemutusan, kehilangan, kematian, mati, penghabisan, terputusnya segala deria pancaindera, habisnya perkembangan tubuh, maka itu wahai bhikkhu pertapa sekelian, digelar kematian".
"Dan apakah kedukaan? Tatkala, seseorang itu dijejaskan oleh sebarang kecelakaan, sesuatu yang menyakitkan pada cirinya, meratapi, tertekan, sebak dalam dada, kecelakaan yang menyesakkan dada, inilah dia kedukaan".
"Apakah itu ratapan? Tatkala sebarang kecelakaan yang seseorang terjejas olehnya, dijejaskan oleh sesuatu yang pada cirinya menyakitkan dan dia berteriak, meratap, berbunyi esakan tangisannya kerana sedih duka, ratapan yang besar, itu, wahai bhikkhu pertapa sekelian, disebutlah ratapan".
"Dan apakah itu kesakitan? Sebarang rasa sakit pada tubuh, kesakitan pada tubuh yang menyebabkan rasa tidak selesa, kesakitan atau rasa tak selesa kesan daripada hubungan antara tubuh, itu, wahai bhikkhu, disebutlah kesakitan".
"Dan apakah itu kesedihan? Sebarang perasaan di sanubari yang menyakitkan, perasaan yang menyakitkan pada sanubari, menyakitkan atau memberi rasa tak menyenangkan hasil perhubungan dengan minda, itu, wahai pertapa bhikkhu semua, digelar kesedihan".
"Dan apakah itu tekanan? Wela mana, oleh sebarang kecelakaan itu, seseorang itu terjejas oleh sesuatu yang cirinya menyakitkan, tekanan, tekanan hebat, musibah dengan tekanan, dengan tekanan besar, wahai bhikkhu pertapa sekelian, digelar tekanan".
"Dan apakah, wahai bhikkhu pertapa, itu kesatuan dengan yang tak menyenangkan? Di sini, sesiapa yang tak diingini, tak disukai, bahan yang tak menyenangkan mata, bauan, bunyian, rasa di lidah, boleh dipegang, atau bahan pemikiran, atau sesiapa sahaja yang terserempak dengan orang yang suka melaknat, melaknat semoga terkena keburukan atau ketidakselesaan, atau ketidakselamatan, dengan mereka yang berhubungan dengan mereka, berkesatuan dengan mereka, bersua dengan mereka itu, wahai bhikkhu pertapa, digelarlah mereka yang terikat dengan yang tiada cinta kasih".
"Dan apakah, wahai bhikkhu pertapa, pemisahan daripada yang menyenangkan? Di sini, sesiapa yang mendapat yang diingini, disukai, bahan yang menyenangkan pemandangan, bunyian, bauan, rasa di lidah, benda boleh dipegang atau benda yang terdapat dalam pemikiran, aatau sesiapa sahaja yang bersua muka dengan yang mendoakan kebaikan, mengharapkan kebaikan, kesenangan, keselamatan, keselesaan, ibu atau bapa atau saudara atau saudari atau bangsa sepuak muda atau rakan mitra atau rakan sekerja atau sepelajaran atau yang bertalian darah, dan kemudian dinafikan pula hubungan atau kesatuan begitu, itu, wahai bhikkhu pertapa, disebut terpisah daripada yang disayangi".
"Dan apakah itu mendapat sesuatu yang diingini? Dalam makhluk yang tertakluk kepada kelahiran, wahai bhikkhu pertapa, timbulnya keinginan hati: Aduhaiii, bahawasanya, kita ini bukanlah yang tertakluk kepada kelahiran, bahawa kita ini tidak dilahirkan langsung!" Namun perkara ini tak dapatlah dicapai menerusi berharap sahaja. Ini bukanlah mendapatkan perkara yang diingini. Dalam makhluk yang tertakluk kepada usia, kepada penyakit, kematian, kedukaan, raungan kesakitan, kesedihan dan tekanan timbullah keinginan ini: Aduhai, jika kita ini tak ditakluki oleh usia.... tekanan, pastinya kita tidak akan melalui segala ini!" Namun perkara ini tak dapatlah dicapai dengan berharap dengan "jika" sahaja. Ini bukanlah mendapatkan perkara yang diingini.
"Dan bagaimana, wahai bhikkhu pertapa, pada ringkasnya, Panchaskandha ini menggenggam kedukaan sengsara? Seperti berikutlah caranya: Skandha menggenggam itu rupa, skandha menggenggam itu perasaan, skandha menggenggam itu pandangan persepsi, skandha menggenggam itu pembentukan keinginan dalam mental, skandha menggenggam itu pembentukan kesedaran pada mata benda lokamaya". Pendek kata, Panchaskandha menggenggam itu adalah sengsara. Dan bahawasanya, bhikkhu pertapa sekelian, disebutlah sebagai Kebenaran Mulia Duka.
"Dan apa, wahai bhikkhu, jelmaan itu? Dalam sebarang makhluk, dari sebarang jenis spesis, ada sahaja jelmaan kelahiran, datang ke mari, datang ke depan, muncul dari Panchaskandha, pemerolehan semua dasar indera ini, wahai bhikhu sekelian, dipanggillah jelmaan".
"Dan apakah itu usia? Dalam sebarang makhluk, dari sebarang jenis spesis, ada sahaja usia, berkedut kulit, patah gigi, beruban rambut, bongkok tubuh, mengecut seiring usia, merosak segala pancaindera, bahawa itu, wahai bhikkhu pertapa sekelian, disebutlah berusia".
"Dan apakah kematian? Dalam sebarang makhluk pun, tak mengira spesisnya apa, adalah perkara yang berlalu, perluputan, pemutusan, kehilangan, kematian, mati, penghabisan, terputusnya segala deria pancaindera, habisnya perkembangan tubuh, maka itu wahai bhikkhu pertapa sekelian, digelar kematian".
"Dan apakah kedukaan? Tatkala, seseorang itu dijejaskan oleh sebarang kecelakaan, sesuatu yang menyakitkan pada cirinya, meratapi, tertekan, sebak dalam dada, kecelakaan yang menyesakkan dada, inilah dia kedukaan".
"Apakah itu ratapan? Tatkala sebarang kecelakaan yang seseorang terjejas olehnya, dijejaskan oleh sesuatu yang pada cirinya menyakitkan dan dia berteriak, meratap, berbunyi esakan tangisannya kerana sedih duka, ratapan yang besar, itu, wahai bhikkhu pertapa sekelian, disebutlah ratapan".
"Dan apakah itu kesakitan? Sebarang rasa sakit pada tubuh, kesakitan pada tubuh yang menyebabkan rasa tidak selesa, kesakitan atau rasa tak selesa kesan daripada hubungan antara tubuh, itu, wahai bhikkhu, disebutlah kesakitan".
"Dan apakah itu kesedihan? Sebarang perasaan di sanubari yang menyakitkan, perasaan yang menyakitkan pada sanubari, menyakitkan atau memberi rasa tak menyenangkan hasil perhubungan dengan minda, itu, wahai pertapa bhikkhu semua, digelar kesedihan".
"Dan apakah itu tekanan? Wela mana, oleh sebarang kecelakaan itu, seseorang itu terjejas oleh sesuatu yang cirinya menyakitkan, tekanan, tekanan hebat, musibah dengan tekanan, dengan tekanan besar, wahai bhikkhu pertapa sekelian, digelar tekanan".
"Dan apakah, wahai bhikkhu pertapa, itu kesatuan dengan yang tak menyenangkan? Di sini, sesiapa yang tak diingini, tak disukai, bahan yang tak menyenangkan mata, bauan, bunyian, rasa di lidah, boleh dipegang, atau bahan pemikiran, atau sesiapa sahaja yang terserempak dengan orang yang suka melaknat, melaknat semoga terkena keburukan atau ketidakselesaan, atau ketidakselamatan, dengan mereka yang berhubungan dengan mereka, berkesatuan dengan mereka, bersua dengan mereka itu, wahai bhikkhu pertapa, digelarlah mereka yang terikat dengan yang tiada cinta kasih".
"Dan apakah, wahai bhikkhu pertapa, pemisahan daripada yang menyenangkan? Di sini, sesiapa yang mendapat yang diingini, disukai, bahan yang menyenangkan pemandangan, bunyian, bauan, rasa di lidah, benda boleh dipegang atau benda yang terdapat dalam pemikiran, aatau sesiapa sahaja yang bersua muka dengan yang mendoakan kebaikan, mengharapkan kebaikan, kesenangan, keselamatan, keselesaan, ibu atau bapa atau saudara atau saudari atau bangsa sepuak muda atau rakan mitra atau rakan sekerja atau sepelajaran atau yang bertalian darah, dan kemudian dinafikan pula hubungan atau kesatuan begitu, itu, wahai bhikkhu pertapa, disebut terpisah daripada yang disayangi".
"Dan apakah itu mendapat sesuatu yang diingini? Dalam makhluk yang tertakluk kepada kelahiran, wahai bhikkhu pertapa, timbulnya keinginan hati: Aduhaiii, bahawasanya, kita ini bukanlah yang tertakluk kepada kelahiran, bahawa kita ini tidak dilahirkan langsung!" Namun perkara ini tak dapatlah dicapai menerusi berharap sahaja. Ini bukanlah mendapatkan perkara yang diingini. Dalam makhluk yang tertakluk kepada usia, kepada penyakit, kematian, kedukaan, raungan kesakitan, kesedihan dan tekanan timbullah keinginan ini: Aduhai, jika kita ini tak ditakluki oleh usia.... tekanan, pastinya kita tidak akan melalui segala ini!" Namun perkara ini tak dapatlah dicapai dengan berharap dengan "jika" sahaja. Ini bukanlah mendapatkan perkara yang diingini.
"Dan bagaimana, wahai bhikkhu pertapa, pada ringkasnya, Panchaskandha ini menggenggam kedukaan sengsara? Seperti berikutlah caranya: Skandha menggenggam itu rupa, skandha menggenggam itu perasaan, skandha menggenggam itu pandangan persepsi, skandha menggenggam itu pembentukan keinginan dalam mental, skandha menggenggam itu pembentukan kesedaran pada mata benda lokamaya". Pendek kata, Panchaskandha menggenggam itu adalah sengsara. Dan bahawasanya, bhikkhu pertapa sekelian, disebutlah sebagai Kebenaran Mulia Duka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan