Sabtu, 18 Oktober 2014

Selamat Menyambut Perayaan Dīpavali

Om Svasti Astu


Pejam celik, kita sudah pun melangkaui tempoh setahun. Rentetan peristiwa Makara Sankranti atau Surya melintas zodiak Capricorn pun bermula kembali. Brihaspati minggu ini, orang Hindu sekelian akan menyambut peristiwa Dipavali. Pelbagai jenis ceritera melibatkan kitab suci diperdengar kepada orang ramai. Di Singapura, Thailand dan Malaysia, tradisinya mengikut tradisi orang Tamil dan India Selatan. Ia turut disambut oleh penganut Sikh, Buddha dan Jain mengikut tatacara kitab suci dan kebudayaan masing-masing.

Dipavali, bukan saja merupakan perayaan keagamaan dan kebudayaan bagi bangsa Hindu sekelian. Sebaliknya juga, ia merupakan tempoh terbaik untuk berlatih merenung diri di samping kegiatan bersuka-ria bersama keluarga. Nyalakan cahaya kemuliaan di hati kita, bermurah hati, bersimpati dan bersikap empati dengan keluhan kesah makhluk lain. Biar ia bersinar cemerlang dan menyinari seluruh dunia.

Hari-Hari Perayaan

Perayaan ini ditandai oleh kedudukan bulan. Menurut kalendar Hindu, Amavasya atau tempoh tiada bulan merupakan titik terbaik untuk merayakan Dīpavali. Tempoh ini muncul setiap sepurnama dan di bulan Kartik (Nov-Dis). Pada hari itu, kita akan menyalakan panjut pelita atau pelita minyak tanah sebagai simbolik kegelapan disinari oleh cahaya sinaran cemerlang. Perayaan ini disambut selama lima hari untuk lima peristiwa:
(Sila klik di perkara-perkara di atas untuk melihat samacar perayaan, terima kasih)

Untuk adik-adik, jangan merempit pula dan jangan sibuk berpeleseran di merata-rata. Tolong ibubapa dan keluarga untuk persediaan menyambut perayaan serta sambutan-sambutan penting. Bacalah buku-buku agama dan dengar ceramah mengenai peristiwa perayaan supaya sambutan menjadi lebih bermakna.

Asato mā sat gamaya
Tamaso mā jyotir gamaya
Mṛtyor mā amṛtam gamaya
Om śānti śānti śāntihi

Dari ketidakbenaran menuju ke kebenaran
Dari kegelapan menuju ke kecerahan
Dari kematian menuju ke keabadian
Om semoga tenang-tenang hening-hening

Lagu: Mangala Olivisom
Album: Dīpa Rāgā
Penyanyi: Śaraña Jegathesan dan Sukaña Laxshimi
Komposer: Suresh Rogen dan Mansir Singha
Lirik: Suresh Rogen

Rujukan

Untuk bibliografi, silakan klik di sini, terima kasih. Rujuk cara mandi minyak di sini.